• ninasord

Hur skulle du man förklara en sund kvinnosyn?

Jag har sett att det även finns bra män här på forumet. Skulle ni kunna ta er tid att att besvara min fråga för att vi kvinnor ska kunna att se att det faktiskt finns män där ute som tänker och bryr sig som människor?

• Svar på tråden Hur skulle du man förklara en sund kvinnosyn?
  • Dasking

Frågan är vad du menar med en bra man. Det var ju en fråga och inget svar..

Men jag kan tala om för dig hur jag ser på kvinnor.

Börjar lite med det ytliga...
    De är mycket vackrare än håriga äckliga män.
    De luktar oftast bättre än håriga äckliga män.
    De har allt jag vill ha kan man säga.

Sen jobbar mest ihop med kvinnor. Jag har ett tekniskt jobb som brukade vara helt mansdominerat men jag hyser stor respekt för kompetensen mina kvinnliga kollegor har. Dessutom stämmer det enligt min mening att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt.

Jag är dock helt emot kvotering för jag anser att rätt man/kvinna på rätt plats gäller. Jag tror att det kommer att lösa sig på sikt för de tjejer jag möter i mitt jobb skulle lätt kunna vara min chef inom något/några år.

Vidare tycker jag inte att man ska lagstifta om föräldrapenningen och pappamånader. Jag anser att i ett förhållande där man hyser ömsesidig respekt för varandra löser man uppdelningen på det sätt man själv vill att det ska va. Det är lite som att idiotförklara kvinnor och tro att de inte har någon talan hemma. Sen kan man ju inte bortse från att mamma oftast har den mest önskade maten den första tiden.

Sen blir jag både ledsen och duktigt förbannad när jag hör talas om tvångsgiftemål, hedersrelaterat våld och kvinnlig omskärelse. Jag kan inte förstå hur man kan göra något så hemskt mot en liten flicka och samtidigt ta ifrån henne hennes mänskliga rättighet till sexuell njutning.

Jag ogillar män som talar till kvinnor i formen "lilla gumman". Eller som kallar sin fru för "chefen".

Jag är gift sedan många år men jag har nog aldrig varit så gift som jag är idag.

Ha det!

• ninasord
    Dasking skrev 2015-09-23 21:17:00 följande:

Frågan är vad du menar med en bra man. Det var ju en fråga och inget svar..

Men jag kan tala om för dig hur jag ser på kvinnor.

Börjar lite med det ytliga...
    De är mycket vackrare än håriga äckliga män.
    De luktar oftast bättre än håriga äckliga män.
    De har allt jag vill ha kan man säga.

Sen jobbar mest ihop med kvinnor. Jag har ett tekniskt jobb som brukade vara helt mansdominerat men jag hyser stor respekt för kompetensen mina kvinnliga kollegor har. Dessutom stämmer det enligt min mening att kvinnor är bättre på att göra flera saker samtidigt.

Jag är dock helt emot kvotering för jag anser att rätt man/kvinna på rätt plats gäller. Jag tror att det kommer att lösa sig på sikt för de tjejer jag möter i mitt jobb skulle lätt kunna vara min chef inom något/några år.

Vidare tycker jag inte att man ska lagstifta om föräldrapenningen och pappamånader. Jag anser att i ett förhållande där man hyser ömsesidig respekt för varandra löser man uppdelningen på det sätt man själv vill att det ska va. Det är lite som att idiotförklara kvinnor och tro att de inte har någon talan hemma. Sen kan man ju inte bortse från att mamma oftast har den mest önskade maten den första tiden.

Sen blir jag både ledsen och duktigt förbannad när jag hör talas om tvångsgiftemål, hedersrelaterat våld och kvinnlig omskärelse. Jag kan inte förstå hur man kan göra något så hemskt mot en liten flicka och samtidigt ta ifrån henne hennes mänskliga rättighet till sexuell njutning.

Jag ogillar män som talar till kvinnor i formen "lilla gumman". Eller som kallar sin fru för "chefen".

Jag är gift sedan många år men jag har nog aldrig varit så gift som jag är idag.

Ha det!

Det var ord och inga visor det där Skrattande
    Frågan är fri att besvaras utifrån hur du uppfattar den då du inte ställer några motfrågor och dina åsikter är välkomna. Du belyser vikten av att respektera kvinnas yrkesroll som mannens.

Själv tänkte jag hur mannen ser på kvinnan ur ett känsloperspektiv, hur han ser sig själv och kvinnan i ett personligt förhållande.
  • Dasking

OK, det är ju lite svårare att snacka om Glad

Män talar ju inte om känslor och de ska inte gråta vet du väl.

Att få och ge bekräftelse på att man uppskattar varandra på alla plan är otroligt viktigt. Det är väldigt lätt att ta varandra för givet. Speciellt om det är barn med i bilden. Tiden blir knapp rätt ofta.

Sen är ju jag man så jag förväntas nog att tycka sex är det bästa som finns. Jag var inne lite på det i mitt förra inlägg. Att kunna ge njutning är för mig oftast bättre än att själv få den om du förstår vad jag menar. Jag tycker inte heller att det alltid behöver vara puttenuttigt utan ibland kan det bara vara sex. Speciellt inte om man varit ihop länge och är säkra på varandras känslor.

I mitt förhållande har vi aldrig haft delad ekonomi och vi har heller aldrig delat upp sysslor emellan varandra medvetet. Jag lagar all mat men tvättar inte sedan den dagen jag centrifugerade av en arm på en blus.

Jag tyckte inte att det kändes rätt att gå in i ett förhållande och skilja på mitt och ditt bara för att det sen skulle vara lätt och smidigt att dela på sig.

Jag vet inte vad du tycker är en sund kvinnosyn, men du har säkert en uppfattning om hur du vill ha det. Skulle vara lite intressant att höra!

• ninasord
    Dasking skrev 2015-09-23 21:54:29 följande:

Jag vet inte vad du tycker är en sund kvinnosyn, men du har säkert en uppfattning om hur du vill ha det. Skulle vara lite intressant att höra!

Tycker att du målar en vardag som många kan känna igen sig i eller åtminstone beskriver det rent krasst att bådadera har sin funktion och sysslor, man som kvinna. Men vad är det du uppskattar som mest hos en kvinna?

Hur jag vill ha det är utopi tänkte jag skriva, men nej vad jag vill och behöver är inte det intressanta här, tack dock för att du frågar.
  • Dasking

Nu måste jag nog vända frågan. Menar du på ett känslomässigt/socialt sätt eller menar du det yttre?

• ninasord
    Dasking skrev 2015-09-23 22:39:33 följande:

Nu måste jag nog vända frågan. Menar du på ett känslomässigt/socialt sätt eller menar du det yttre?

I sin helhet. Hur är en bra kvinna enligt dig själv?
  • Smarthuvud

Jag vet inte om jag har en särskild kvinnosyn, utan människosyn med dess tillhörande respekt etc.

Sedan måste man visa förståelse för att det finns olikheter mellan kvinnor och män, och låta dem få finnas, utan att för den sakens falla in i gamla stereotypa bilder av vad som är kvinnogöra, eller mansgöra.

Sedan skulle jag kunna utveckla mitt resonemang, men det är alldeles för drygt via mobilen.

• Dasking

Som min Skrattande

Allvarligt talat, det är nästan omöjligt att svara på.

Jag tycker om det enkla och det naturliga. En kvinna som tar för sig av livet och vågar. Det raka och ärliga kommer alltid att segra hos mig.

För mig behövs inte smink, stil och klass utan värme och hetta.

• ninasord
    Smarthuvud skrev 2015-09-23 22:46:23 följande:

Jag vet inte om jag har en särskild kvinnosyn, utan människosyn med dess tillhörande respekt etc.

Sedan måste man visa förståelse för att det finns olikheter mellan kvinnor och män, och låta dem få finnas, utan att för den sakens falla in i gamla stereotypa bilder av vad som är kvinnogöra, eller mansgöra.

Sedan skulle jag kunna utveckla mitt resonemang, men det är alldeles för drygt via mobilen.

Ok ja men det ligget någonting i det med.
  • ninasord
    Dasking skrev 2015-09-23 22:52:02 följande:

Som min Skrattande

Allvarligt talat, det är nästan omöjligt att svara på.

Jag tycker om det enkla och det naturliga. En kvinna som tar för sig av livet och vågar. Det raka och ärliga kommer alltid att segra hos mig.

För mig behövs inte smink, stil och klass utan värme och hetta.

Det låter vettigt. För mycket hysteri kring diverse ideal kan jag tycka.
Svar på tråden Hur skulle du man förklara en sund kvinnosyn?