• Anonym (Lisa)

Plugga när man är äldre - hur?

Hej!

Jag är en kvinna på 44 år som ska börja plugga i höst. Det känns jättebra att äntligen välja en ny inriktning i livet och jag är inte särskilt oroad över studierna. Jag är taggad!

Det jag funderar på är det sociala livet som student. I min ålder passar man ju inte direkt in med den typiske studenten... men jag vill lära känna mina blivande kurskamrater och få en bra relation. Ska jag vara med på insparksaktiviteterna? Eller kommer jag bara känna mig dum? Hur ska man göra med sociala aktiviteter utanför plugget? Kan jag gå på nation? Jag flyttar till en stor studentstad där jag inte känner någon, så vill gärna bygga upp ett nätverk, men känner mig socialt osäker..

Någon annan äldre som pluggar/pluggat? Några tips/erfarenheter?

• Svar på tråden Plugga när man är äldre - hur?
  • Anonym (Heja dig!)

Så kul att bli student! Jag ska också börja plugga till hösten. Jag är i och för sig "bara" 36, men säkert äldre än alla andra.

Gå på det du känner för! Jag kan inte tänka mig att någon kommer att reagera på din ålder. Det finns ju även doktorander som hänger på aktiviteterna och de är ju oftast lite äldre. Vilken stad är det du ska plugga i?

Nätverk kan ju också lösas på flera sätt i en ny stad. Rotary, loger, kyrkan och intresseorganisationer inbjuder ofta till samvaro!

• Anonym (Lisa)

Jag ska plugga i Uppsala.

Detta låter som en sliten klyscha (haha), men jag känner mig inte så gammal. Jag tycker många av de typiska studentaktiviteterna med bar och klubb låter kul, men rädd att jag ska uppfattas som en dinosaurie... många som vänder sig till "äldre" studenter pratar om lugnare aktiviteter och familjevänliga aktiviteter.. men det är ju inte riktigt vad jag behöver. :P

• Anonym (Lisa)

Var ska du plugga?

• Anonym (Heja dig!)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-08-08 14:47:16 följande:

Var ska du plugga?

Jag ska plugga på distans och kommer att bo kvar i min hemstad! Jag har verkligen kommit in på DRÖMUTBILDNINGEN!! Och är såå taggad för att "börja skolan"!!
  • Anonym (Heja dig!)

Sedan beror det ju på vad du ska plugga till. Jag började på prästutbildning i Stockholm när jag var runt 20 och ingen där var under 40!! Det är väl en sådan utbildning som man ofta väljer när man är lite äldre!

• Anonym (Lisa)

Grattis! Lättare då :)

Fast samtidigt ser jag framemot att komma till en ny stad och lära känna lite nytt folk, bara orolig för hur det ska gå.. :P Har verkligen inga problem att umgås med yngre, men vill ju inte framstå som nån desperat tant...

• Anonym (Heja dig!)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-08-08 14:53:45 följande:

Grattis! Lättare då :)

Fast samtidigt ser jag framemot att komma till en ny stad och lära känna lite nytt folk, bara orolig för hur det ska gå.. :P Har verkligen inga problem att umgås med yngre, men vill ju inte framstå som nån desperat tant...

Men precis! Jag förstår dig verkligen, men jag tror inte att du behöver oroa dig. När jag läste i Lund var, som sagt, många äldre, ibland för att de var doktorander och ibland för att de börjat plugga senare.

Jag kan i och för sig tänka mig att du kommer att bli lite "mamma" åt alla och får stå ut med det, men det behöver inte vara negativt. Det är bara så vi sociala varelser fungerar. Med "mamma" menar jag att alla instinktivt söker sig till dig när det är något och förväntar sig att du har svar på allt.

Förra sommaren jobbade jag på en arbetsplats där alla utom jag var under . . .tja . . 22? Jag var 35. Vi hade så himla kul!!!! De gjorde mig "ung på nytt", men samtidigt fick jag ta en del förtroenden som nog hade med min ålder att göra!! Det får man ta!
  • MS

Jag var 25 när jag pluggade. Men i klassen var vi från 19-45. Inget konstigt alls! Gå på alla sittningar du kan och häng med på inspark och annat. På universitetet och högskola tänker man inte så mkt på åldern längre. Det är iaf min upplevelse. Jag hade två småbarn, så jag kunde inte inte vara med på allt, men min man ställde upp massor för att jag skulle ha en möjlighet att vara med på så mkt som möjligt och komma in i "gänget".

Svar på tråden Plugga när man är äldre - hur?