• Tessasen

Varför försäkrar du inte ditt barn?

Jag satt häromdagen med en vän och pratade. Frågade henne vad för försäkring hon hade på dottern. Fick svaret att hon ej var försäkrad och hon hade inga planer på att skaffa heller för att de va onödigt och kostade. Så utan att döma undrar jag bara, ni som inte försäkrar barnen. Varför? Och vad gör ni om något skulle hända?

• Svar på tråden Varför försäkrar du inte ditt barn?
  • Ego Lovers

Har också märkt att den yngre generationen inte försäkrar sina barn och förstår inte alls varför så ska bli intressant och få höra om någon vågar ge sig tillkänna och förklara ingående varför. Jag har försäkrat mina barn redan första dagen på BB.

• Mascaraklumpar

Jag har inte direkt något behov av pengarna och tycker att premierna är löjligt höga jämfört med vad man får ut om något händer. Skulle något hända och vi behöver ta ledigt en längre period, gå ned i arbetstid, handikappsanpassa hemmet eller liknande så bekostar vi det helt enkelt själva.

• Mascaraklumpar

Varför har inte du TVÅ försäkringar?

• Maddi
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-08 18:38:42 följande:

Jag har inte direkt något behov av pengarna och tycker att premierna är löjligt höga jämfört med vad man får ut om något händer. Skulle något hända och vi behöver ta ledigt en längre period, gå ned i arbetstid, handikappsanpassa hemmet eller liknande så bekostar vi det helt enkelt själva.

Förlåt ts, detta har ju inte med din fråga att göra.

Om ditt barn blir handikappad och inte kommer ut i arbetslivet får barnet låg ersättning, en försäkring hjälper dit barn att få mer pengar (om man inte som förälder lägger beslag på dom). Att ni klarar er får stå för er, men de är ditt barn som kan få ekonomiska problem.
  • Mascaraklumpar
    Maddi skrev 2015-08-08 19:06:38 följande:

Om ditt barn blir handikappad och inte kommer ut i arbetslivet får barnet låg ersättning, en försäkring hjälper dit barn att få mer pengar (om man inte som förälder lägger beslag på dom). Att ni klarar er får stå för er, men de är ditt barn som kan få ekonomiska problem.
    Den summan är så liten att den inte gör någon skillnad. Det handlar om några enstaka tusenlappar i månaden, vilket skulle dras på försörjningsstödet han i så fall antagligen skulle få.

För att ta ett annat exempel - detta är från länsförsäkringars förköpsinformation (överstrykningarna beror på att vi enligt länsförsäkringars villkor inte är berättigade till alla belopp de anger):

Erik 7 år får diagnosen diabetes som kräver insulinbehandling. Erik kommer akut till sjukhuset och blir inskriven över natten och får stanna i 14 dagar. Därefter behöver Erik vård i hemmet i minst 30 dagar. Efter en utredning beslutar Försäkringskassan att Eriks föräldrar har rätt till ett halvt vårdbidrag i två år och därefter en fjärdedels vårdbidrag i ytterligare fem år. 

Eriks diabetes bedöms också ge en 15 procentig medicinsk invaliditet men anses inte påverka hans förmåga att arbeta i framtiden. Erik har en barnförsäkring hos Länsförsäkringar med ett försäkringsbelopp på 30 prisbasbelopp och därför får Erik och hans föräldrar: 

? Akutvårdsersättning ? 668 kronor 
    ? Ersättning för sjukhusvistelse ? 7 476 kronor 
    ? Ersättning för vård i hemmet ? 16 020 kronor 
    ? Halvt kostnadsbidrag i två år ? 97 900 kronor 
    ? En fjärdedels kostnadsbidrag i fem år ? 122 375 kronor 
    ? Medicinsk invaliditetsersättning ? 200 250 kronor 
    ? Totalt 444 689 kronor.   224 164 kronor

Beloppen är beräknade på prisbasbeloppet 2015 som är 44 500 kronor

En av de allvarligaste diagnoserna vårt barn skulle kunna drabbas i livet av ger oss alltså en ersättning på en kvarts miljon kronor. Detta motsvarar ungefär vad vi kommer att sätta in på sparkontot under 2015. För ha chansen till denna ynkliga summa ska vi betala 1675 kr om året från det att barnet är nyfött. 

Kan du se hur jag inte tycker att det är värt det?
  • Studentpappa

Vi betalar ca 100:-/mån och barn i försäkring, äldsta har redan tjänat in sin kostnad fram tills hon är 23. 1cm ärr i pannan vid hårfästet fick hon 27000:- för. Det bli säkert bli fler.

• Ego Lovers
    Maddi skrev 2015-08-08 19:06:38 följande:

Försäkringsbolagen idag sätter pengarna på ett låst konto tills barnen är myndiga. Blir barnet funktionshindrat finns det vårdbidrag att söka. Men just skadestånd från försäkringen går oavkortat till barnet.
    Att inte försäkra sitt barn och tro att allt löser sig är oerhört korkat. En begravning utan grav msten går på 25000kr om man väljer det allra billigaste. Det får man om man har en försäkring. Det är ju inte roligt att behöva ta lån för att kanske klara vardagen, inte behöva flytta pga barnets funktionshinder. Men många tänker det händer inte oss.
  • Ego Lovers
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-08 19:22:50 följande:
    Den summan är så liten att den inte gör någon skillnad. Det handlar om några enstaka tusenlappar i månaden, vilket skulle dras på försörjningsstödet han i så fall antagligen skulle få.

För att ta ett annat exempel - detta är från länsförsäkringars förköpsinformation (överstrykningarna beror på att vi enligt länsförsäkringars villkor inte är berättigade till alla belopp de anger):

Erik 7 år får diagnosen diabetes som kräver insulinbehandling. Erik kommer akut till sjukhuset och blir inskriven över natten och får stanna i 14 dagar. Därefter behöver Erik vård i hemmet i minst 30 dagar. Efter en utredning beslutar Försäkringskassan att Eriks föräldrar har rätt till ett halvt vårdbidrag i två år och därefter en fjärdedels vårdbidrag i ytterligare fem år. 

Eriks diabetes bedöms också ge en 15 procentig medicinsk invaliditet men anses inte påverka hans förmåga att arbeta i framtiden. Erik har en barnförsäkring hos Länsförsäkringar med ett försäkringsbelopp på 30 prisbasbelopp och därför får Erik och hans föräldrar: 

? Akutvårdsersättning ? 668 kronor 
    ? Ersättning för sjukhusvistelse ? 7 476 kronor 
    ? Ersättning för vård i hemmet ? 16 020 kronor 
    ? Halvt kostnadsbidrag i två år ? 97 900 kronor 
    ? En fjärdedels kostnadsbidrag i fem år ? 122 375 kronor 
    ? Medicinsk invaliditetsersättning ? 200 250 kronor 
    ? Totalt 444 689 kronor.   224 164 kronor

Beloppen är beräknade på prisbasbeloppet 2015 som är 44 500 kronor

En av de allvarligaste diagnoserna vårt barn skulle kunna drabbas i livet av ger oss alltså en ersättning på en kvarts miljon kronor. Detta motsvarar ungefär vad vi kommer att sätta in på sparkontot under 2015. För ha chansen till denna ynkliga summa ska vi betala 1675 kr om året från det att barnet är nyfött. 

Kan du se hur jag inte tycker att det är värt det?
    Hur mycket betalar ni i er försäkring. Jag betalar 101kr för vardera barn. Jag betalar den tills de är 25 år då den övergår till en vanlig sjuk och olycksfallsförsäkring. Det blir 101kr x 12 månader x 25 år = 30300kr totalt för dessa 25 år. Så förklara för mig hur ni tjänar på att INTE försäkra ert barn. För ni måste betala ockerpris på er barnförsäkring om ni tjänar på att lägga alla dessa 444600kr själva om ert barn blir sjukt. Det skulle betyda att ni betalar 1482kr/månad för ett barn i månaden hos Länsförsäkringar.
  • Myling
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-08 18:38:42 följande:

Samma här. Dessutom betalar jag hellre skatt så att alla handikappade får bättre villkor än en försäkring till just mina ungar. Finns många som inte ens får ta försäkring av olika anledningar.
  • Mascaraklumpar
    Ego Lovers skrev 2015-08-08 22:16:33 följande:

Hur mycket betalar ni i er försäkring. Jag betalar 101kr för vardera barn. Jag betalar den tills de är 25 år då den övergår till en vanlig sjuk och olycksfallsförsäkring. Det blir 101kr x 12 månader x 25 år = 30300kr totalt för dessa 25 år. Så förklara för mig hur ni tjänar på att INTE försäkra ert barn. För ni måste betala ockerpris på er barnförsäkring om ni tjänar på att lägga alla dessa 444600kr själva om ert barn blir sjukt. Det skulle betyda att ni betalar 1482kr/månad för ett barn i månaden hos Länsförsäkringar.

Du får nog läsa mitt inlägg några gånger till, för uppenbarligen förstod du ingenting den första gången.

En försäkring handlar för övrigt inte om att tjäna pengar, utan det handlar om att man ska ha råd att ha en hyfsad levnadsstandardad även om något tråkigt skulle hända. Du behöver en försäkring eftersom du inte ens har råd med en begravning på 25 000, vi kan ha en hyfsad levnadsstandard även utan försäkring och har således inte samma behov som du.
Svar på tråden Varför försäkrar du inte ditt barn?