• Anonym (orolig)

Ska jag flytta till Trollhättan?!

Hej!

Jag har bott hela mitt liv i Stockholm och trivs jättebra. Har en dotter på 3 år och problemet är jag, pappan och hon bor på en liten trång tvåa med dålig tillgång till bra skolor. Jag jobbar i Stockholm och har fastanställning och det gör min man också. Jag vill gärna köpa en bostad i närheten av mina föräldrar och jobb medan min man tycker att bostadspriserna i Stockholm är absurta lite att välja på och dyrt därför vill han att vi ska flytta till Trollhättan!!!! Han har hittan ett fint hus som tycker att vi borde köpa. Jag vet inte om jag orkar lämna min trygghetszon för att flytta dit?! Hur gör jag med jobb? Hur gör jag med min familj och min dotters kusiner som hon äumgås med ofta?! Har ångest!!!

• Svar på tråden Ska jag flytta till Trollhättan?!
  • Anonym (y)

Ja hade inte gjort det, risken för arbetslöshet ökar väääääldigt mycket om ni flyttar dit.

• davv3e

Jag kan inleda med att jag är från Stockholm och bor numera i Trollhättan sedan 3 år tillbaka och trivs väldigt bra med det.
    Det är en mycket mindre stad en Stockholm och det märks på många sätt. 
    Att komma bort från Stockholm var som att komma bort från stressen och allting är så mycket mysigare och trevligare här nere. nära till Götet är det också 38 min med tåget från Trollhättan. Det negativa med Trollhättan är nog arbetslösheten.. själv jobbar jag i Göteborg och får pendla vilket kanske inte är det roligaste men det funkar det också. Har du frågor om Trollhättan så är det bara att fråga!

• jenny99

Vi flyttade en bra bit eftersom vi ville bo större och ville inte bo kvar i Göteborg.Vi köpte stort hus på landet.Det ångrar vi inte.Vi har mycket mer socialt liv nu eftersom många vill komma till oss.De får eget gästrum och här finns trädgård,bastu och plats att utnyttja.Jag sökte nytt jobb närmare min nya ort så jag har inte lång pendlingtid men min man har.Men det är det värt.Skulle han tröttna får han gärna övernatta på tex vandringshem när han jobbar.Jag har flyttat långt förut utan att känna någon alls och jag har aldrig haft svårt för att bygga upp ett liv.Men det passar inte alla.Så överväg för och nackdelar.Det är ett stort beslut.

• KaSaM

Med pendlingsavstånd till Gbg så flyttar allt fler hit, bor själv och jobbar även i Thn.

Upplever att det är främst yngre som är arbetssökande men det känns ändå som om läget blivit generellt bättre med möjligheter genom närheten till Gbg numer. Har man utbildning är det alltid lättare att hitta sysselsättning, nya vänner brukar lösa sig relativt snabbt.

• KaSaM

Kan tillägga att det märks på husmarknaden att fler vill flytta hit, många hus säljs snabbt och budgivning sticker iväg, framförallt i vissa delar/områden här i Thn.

• Anonym (Morris)

Varför vill han just till Trollhättan? Har han släkt där? Jobberbjudande?

Jag skulle inte lämna två fasta anställningar bara för att köpa ett hus jag vill ha.

Skulle ni ha råd med större i Stockholm? Alt. köpa ett litet ställe att åka till på helgerna (på ett par timmar med bil tar du dig till områden där du får mycket hus för pengarna)?

Det finns ju en anledning till att huspriserna är låga i vissa områden, brukar betyda att arbetstillfällena inte är så många.

• Anonym (orolig)

Min man jobbar på ett företag som har ett huvudkontor i Trollhöttan jag däremot kommer att ha svårigheter med att hitta jobb. Jag har fastanställning och jobbat snart 4år på hos företaget. Huset i Trollhättan kostar 3.8 miljoner och jag tycker att lägger man lite till pengar så kan man köpa utanför Stockholm men ändå i närheten av mina föräldrar. Jag har inga kompisar eller familj där och känner ingen så jag sa till min man att jag kommer att bli ensam!!!! Medan min man tycker att föräldrar lever inte i evigheter och vänner försvinner, flyttar mm så man måste tänka på sig själv. Sant att jag inte träffar mina kompisar så ofta men ändå jag har denna möjlighet och jag har känt de i över 15år!!! Han få mig att känna att det här mitt livs sämsta val och jag måste flytta till Trollhättan om jag verkligen bryr mig om vårt barn eftersom det finns så mycket droger och kriminella i Stockholm !!!

• A2M

Mkt droger och kriminalitet i Thn oxå.

Lönnvägen 3 som är aktuellt?

• Anonym (Fhj)

Om det är så du känner ska du inte flytta. Det blir inte bra. Du kommer att längta hem.

Jag är uppvuxen i Thn, men minns vilken skillnad det var att flytta till Uppland. Inte samma typ av människor eller problematik. Det ska inte stockas under stol med att staden har bekymmer. Då växte jag upp på Kronogården och det var inte alls så illa som det är idag.

Men oavsett; lyssna på rådet från en som flyttat ifrån vänner och familj för jobb och boende, men sedan återvänt pga av stark hemlängtan och saknad. Som någon klok skrev ovan; det är inte för alla. Jag är supersocial och lätt att ha att göra med, men att komma till en ny ort där människor redan etablerat sina vänskapsband är inte lätt. Jag grät av lycka att få återvända. Och då handlade det om 15 mil. Det här är ju betydligt längre. Är du dessutom van att nyttja allt det som storstaden har att erbjuda så kommer du ruttna i Trollhättan. Förlåt, men så är det. Det är en helt ok liten stad, dock liten med mycket bekymmer i vissa delar. Och Göteborg är inte Stockholm om man mu trivs med huvudstaden.

Lita på magkänslan.

• KaSaM

Lönnvägen ligger mittemot vårt hus i princip, lugna villaområden med lagom avstånd in till centrum. Närhet till såväl Ica butik samt träningsanläggningar/ skolor och motionsspår.

• Anonym (y)
    Anonym (orolig) skrev 2015-08-09 10:45:35 följande:

jag måste flytta till Trollhättan om jag verkligen bryr mig om vårt barn eftersom det finns så mycket droger och kriminella i Stockholm !!!

Det 'är nog mer problem med droger och kriminalitet i en liten ort som Trollhättan faktiskt.
  • KaSaM

Om man bor vid kronogården så är det inte direkt världens trevligaste områden (höghusområden med hög arbetslöshet), men precis som i alla andra städer så är det sedan massor av lugna villaområden utanför det som ligger i den änden av stan. Bor i helt andra delen av Thn själv, brukar aldrig ens vara åt kronogården till.

Svar på tråden Ska jag flytta till Trollhättan?!