• Anonym (Alkis)

Jag vill sluta dricka, men det går ju inte!!!

Jag har missbrukat alkohol i flera år nu och jag vill sluta, men det går inte!! Ibland har jag lyckats hålla upp ett par veckor, men sedan är jag alltid där igen. Det går inte låta bli!

Mina föräldrar är båda alkoholister samt min syster. Det förekom faktiskt knappt någon alkohol under min uppväxt, utan föräldrarnas missbruk har kommit senare.

Jag super bort tid och pengar, får ångest dagen efter och tänker mycket på alkohol.

Hur slutar man?

• Svar på tråden Jag vill sluta dricka, men det går ju inte!!!
  • Insatt

Jag hade kontaktat vården för att få hjälp, för sådan finns att få. Ring vårdcentralen! Det är klart som fan det är svårt att sluta med missbruk, särskilt om det finns en ärftlig komponent, men jag tror på dig! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Dr H)

Gå till din läkare och förklara problemet!

• girlnah

Omge dig med nyktra personer. 
    Gå på AA- möten.
    Belöna dig själv för varje vecka som du är nykter. (nykter en vecka, ja köp en tröja eller ett iphone skal eller något du har velat ha.)
    - Drick alkoholfritt när du är ute med vänner och måste.
    - Undvik systemet, gå hellre en omväg istället för systemet.

Sedan vill jag inkludera ett citat.
    Doug Stamper pratar om att han varit nykter i 5185 dagar.

I?m Doug and I?m an alcoholic. One of the things I do for a living, is count. I count votes: yays, nays, neutrals, abstaining; I?m good at it. But the most important count I do has nothing to do with work. It?s the number of days since April 4th, 1999; as of this morning that?s 5185 days. The bigger that number gets, the more it frightens me, because I know all takes is one drink to go back to zero.''

''I have to be ruthless with myself. I have to use my fear. It makes me stronger. Like everyone in this room, I can't control who I am. But I can control the zero.''

• Anonym (Alkis)
    Insatt skrev 2015-08-09 09:04:41 följande:

Jag hade kontaktat vården för att få hjälp, för sådan finns att få. Ring vårdcentralen! Det är klart som fan det är svårt att sluta med missbruk, särskilt om det finns en ärftlig komponent, men jag tror på dig! {#emotions_dlg.flower}

Jag gjorde det en gång för länge sedan, men allt de ville ge mig var Antabus och Lergigan. Tyvärr fungerade inte Antabus på mig och Lergigan var ju ett skämt!

Tror att jag skulle behöva mer mänskligt stöd i det här, inte bara piller.
  • Insatt

Det finns ingen möjlighet att få mer handgriplig vård då? Rehab kanske hade varit en bra idé som en kickstart, för att sen gå vidare till t.ex. AA?

• Anonym (Alkis)
    Insatt skrev 2015-08-09 09:11:55 följande:

Det finns ingen möjlighet att få mer handgriplig vård då? Rehab kanske hade varit en bra idé som en kickstart, för att sen gå vidare till t.ex. AA?

Rehab? Är det det som kallas för "torken"? Som ett behandlingshem?

Jag vet inte om jag kan få plats där, men jag kan ju fråga.
  • Insatt
    Anonym (Alkis) skrev 2015-08-09 09:15:34 följande:
    Rehab? Är det det som kallas för "torken"? Som ett behandlingshem?

Jag vet inte om jag kan få plats där, men jag kan ju fråga.
    Ja, det var kanske lite svengelska. Tycker definitivt att det borde kunna diskuteras om du testat att försöka själv med hjälp av medicin och det inte fungerat.
  • Presens

Vad hände när du ät antabus? På senare är har det kommit flera andra mediciner.
    Självklart finns det hjälp, både på beroendemottagningar och behandlingshem. Har du själv testat att gå på AA-möte?

• Anonym (Alkis)
    Presens skrev 2015-08-09 09:27:37 följande:

Vad hände när du ät antabus? På senare är har det kommit flera andra mediciner.
    Självklart finns det hjälp, både på beroendemottagningar och behandlingshem. Har du själv testat att gå på AA-möte?

Om jag drack samma dag som jag intagit dosen blev jag röd som en kräfta (verkligen illröd), men jag kände ingenting! Redan dagen efter var det noll effekt, tyvärr.

Jag har tittat på AA på nätet, men inte vågat mig till något möte. Vet inte varför egentligen, känns som att jag inte törs.
Svar på tråden Jag vill sluta dricka, men det går ju inte!!!