Dexter dot com skrev 2015-08-10 18:12:06 följande:
Jag ställer inga krav alls på inkallning när dom är valpar och kopplar heller inte upp dom i samband med inkallningen förren dom kommer i alla situationer dvs störningar av hundar, folk, vilt mm. Det ska vara superkul att komma till matte :)
När jag sen börjar med inkallning och ibland kopplar upp dom sker det alltid i samband med en rolig lek/träningsstund så uppkopplingen får en positiv innebörd och inte att det roliga tog slut i samband med inkallning/uppkoppling.
Att kalla in i samband med hundlek är onödigt tycker jag personligen eftersom risken är stor att hunden väljer andra hundar före mig och en inkallning aldrig ska misslyckas , jag går sonika och hämtar hunden eller lockar på den utan att använda själva ordet för inkallning.
Nej jag ställer inga krav på min valp men hon råkar vara extremt duktig på att komma när jag kallar in henne. Självklart ska de vara roligt att komma till mig men förr eller senare måste man ju börja kalla in hunden om de tex kommer möte och man är ute och går utan koppel etc. Jag tänkte när man mer kan börja se inkallning som ett måste och inte något som endast är kul! När vi är ute och busar med andra hundar kallar jag in henne, ger henne belöning och låter henne springa och busa igen, och har börjat när jag ska kalla in henne bara säga typ här och prassla lite med godiset och min inkallnings fras är Kom eller hit så då räknas de väl inte som jag "kallar in henne"? Hon kommer till mig när jag ropar även fast hon busar men än så länge har jag ju inte ropat in henne och sedan kopplat men de känns som att ibland måste man kalla in för att man tex ska sluta leka?