• lillskrutten

    Privat gynekolog

    Jag slutade med p-piller i oktober 2014 då vi bestämde oss för att det gärna fick bli till en liten krabat. Min sambo trodde det skulle bli på första försöket medan jag inte var lika säker...nu står vi här snart ett år senare och än har det inte flyttat in någon krabat i magen.

    Jag förstod att kroppen skulle behöva tid efter pillren att komma i balans men hade räknat med 3 månader ca.

    Jag får mens på samma dag i cykeln varje månad men det märkliga är att den varar i 14 dagar och kommer och går under den tiden. Kan va lite på morgonen sen inget på nån dag för att sen bli jätte mycket en em och sen inget nån dag till osv

    Så min fundering nu är om det ens är att hoppas på att vi kan bli med barn när jag har så. Börjar tro att jag inte har ägglossning fast jag tycker att jag har sånna symptom på samma dag +-1dag från vad min app tycker.

    Jag ringde en privat gynekolog i fredags för att boka tid för detta. Fick tyvärr inget svar. Så typiskt när man väl bestämt sig för att söka hjälp.

    Har nån av er erfarenhet av samma problem efter ni slutat med p-piller?

    Har nån erfarenhet av att gå till privat gynekolog/barnmorska?

  • Svar på tråden Privat gynekolog
  • Pimpinellan

    Ska du gå nånstans så ta en läkare! Efter ett år får man göra utredning i de flesta landsting,annars gå privat. Barnmorskor vet absolut ingenting om fertilitet/infertilitet. Det är vanligt med trilskande mens efter p-piller och ovanligt överlag att bli gravid på ett försök. Men män tycks tro att ett skjut räcker,de fattar liksom inte vad som krävs...

  • lillskrutten
    Pimpinellan skrev 2015-08-09 15:41:00 följande:

    Ska du gå nånstans så ta en läkare! Efter ett år får man göra utredning i de flesta landsting,annars gå privat. Barnmorskor vet absolut ingenting om fertilitet/infertilitet. Det är vanligt med trilskande mens efter p-piller och ovanligt överlag att bli gravid på ett försök. Men män tycks tro att ett skjut räcker,de fattar liksom inte vad som krävs...


    Jag tänker alltså inte i första hand söka för att vi inte lyckats bli gravid. Utan för att få hjälp med min cykel och ta reda på om jag ens har ägglossning. Hade jag velat kolla upp annars också. Så det är inte en utredning i den bemärkelsen jag vill ha.
Svar på tråden Privat gynekolog