• Anonym (Grease)

Varför är mitt hår så fett plötsligt! Vilket schampo ska jag ha?

Jag är så irriterad på mitt hårbotten som har blivit så fett på sista tiden utan att jag vet varför.

Jag har visserligen alltid behövt tvätta det varje dag men jag har alltid haft frisörsschampon av bra kvalitet och anpassat det för mitt platta, tunna, långa nordiska hår.

I veckan hade jag inte tvättat håret på 36 timmar och mannen spärrade upp ögonen när han kom hem och frågade varför mitt hår var så fett och äckligt. Så tom han såg det på 5 meters avstånd och undrade vad som hänt och han brukar aldrig märka något som dom flesta män. Tungan ute

I vanliga fall tvättar jag håret varje morgon men nu är det verkligen superfett och inte bara lite som förut efter 24 timmar.

Jag har inte bytt schampo, inte behandlat håret på något vis och inte gjort något speciellt.

Jag har mest använt Paul Mitchell Lemon Sage thickening schampo det sista året. Har bara balsam i längderna. Har även använt Lanzas blåa flaskor som heter något med Kukui nut tror jag.

En gång i månaden använder jag djuprengörande schampo och varannann vecka tvättar jag en gång med Selsun mjällschampo för annars börjar det klia så vansinnigt i hårbotten.

Vad gör jag? Att inte tvätta håret varje dag är uteslutet och i tidningar så skriver dom faktiskt att tunna nordiska hår ofta behöver tvättas varje dag så inget tjafs om det tack.

Balsammetoden och att tvätta med varor från skafferiet går också bort. Det är inte min kopp te.

Jag vill gärna veta vilket schampo som har hjälpt er med samma problem? Billigt eller dyrt kvittar bara det fungerar.

• Svar på tråden Varför är mitt hår så fett plötsligt! Vilket schampo ska jag ha?
  • Anonym (ojoj)

Du tvättar sönder hårbotten när du tvättar så ofta!

• Anonym (Grease)
    Anonym (ojoj) skrev 2015-08-09 23:21:02 följande:
    Du tvättar sönder hårbotten när du tvättar så ofta!
    Nej då. Har gjort det i flera årtionden och det är bara ibland med flera års mellanrum som det kliar i hårbotten och det brukar vara utlöst av att jag har bytt schampo till något med parfymämnen jag inte tål eller att schampot är för starkt. Då byter jag till parfymfritt eller till ett gammal schampo igen och så har kliandet försvunnit på ett par dagar.

• Anonym (prutt)

Förr eller senare rubbas balansen i hårbotten om man tvättar det för ofta. Det enda som kommer att hjälpa dig nu är att du går på avvänjning. Tvätta håret en gång i veckan så kommer du snart märka att håret inte blir lika flottigt lika snabbt längre. En rekommendation är att du sedan aldrig mer går tillbaks till att tvätta håret dagligen.

• Anonym (Grease)
    Anonym (prutt) skrev 2015-08-09 23:38:38 följande:
    Förr eller senare rubbas balansen i hårbotten om man tvättar det för ofta. Det enda som kommer att hjälpa dig nu är att du går på avvänjning. Tvätta håret en gång i veckan så kommer du snart märka att håret inte blir lika flottigt lika snabbt längre. En rekommendation är att du sedan aldrig mer går tillbaks till att tvätta håret dagligen.
    Jag vill inte vara ohövlig men det där är gammal BS från 70-talet. Dessutom försökte jag för flera år sen under månader att bara tvätta varannan dag men det enda som hände var att jag såg flottig och ovårdad ut. Dessutom som jag redan skrev så är det ganska många tidskrifter och proffs på hår som skriver att tunt hår ofta kan behövas tvättas varje dag. Så är det bara. Det brukar gå bra för dom flesta så länge man har ett milt schampo.

Skulle man säga åt en krullhårig med torrt fnöske till hår att tvätta varje dag? Självklart inte, så jag fattar inte varför det alltid ska envisas med att tunna hår ska sluta tvätta varje dag. Det hjälper inte! Det blir inte mindre flottigt för det även om man skulle försöka låta bli i 5 år.

Jag förstår att ni försöker vara hjälpsamma men kan vi hålla oss till det jag vill vilket är frågan om vilka schampon som funkar bra på flottigt hår?
  • Boxarberta
    Jag hade för några år sedan samma problem, mitt hår va helt plötsligt fett konstant tillslut även direkt efter dusch. Det va så jäääkla jobbigt!
    Jag testade ALLT! Jag testade olika huskurer o hemmabehandlingar, gick 1-2 v utan att tvätta håret och tvättade tom håret med såpa. Men ja ingenting fungerade... Såptvätten gav mig en mjällattack jag tror få har skådat.Glad

Tillslut märkte jag att det var mitt schampo som gjorde håret så himla fett, har alltid använt frisörshampoo och detta var ett märke som funkat bra tidigare. Antingen så var det just den flaskan som de blivit något fel med innehållet eller så funkar det inte till mitt hår längre helt enkelt. Du hade ju inte bytt schampo men har du börjat på en ny flaska nyligen?

Jag använde sedan efter det ett schampoo som är för fet hårbotten, Kerastase bain clarifiantwww.lookfantastic.com/kerastase-specifique-bain-clarifiant-250ml/10444847.html

Nu väldigt långt senare har jag ett djuprengörande schampoo som är för fet hårbotten (som jag köpt av misstag) och jag har inte direkt fet hårbotten så istället får jag torr och mjällig hårbotten när jag använder den fofta nära inpå. Men annars tycker jag den är bra!
    www.feelunique.com/p/Schwarzkopf-Professional-BC-Bonacure-Scalptherapy-Deep-Cleansing-Shampoo-200ml
  • Boxarberta

Jag tänker att första och lättaste åtgärd är att testa ett annat schampoo som du gillar, vilket som helst eller då välja ett för fett hår men det kanske inte ens behövs.

• Anonym (prutt)
    Anonym (Grease) skrev 2015-08-09 23:48:27 följande:

Jag vill inte vara ohövlig men det där är gammal BS från 70-talet. Dessutom försökte jag för flera år sen under månader att bara tvätta varannan dag men det enda som hände var att jag såg flottig och ovårdad ut. Dessutom som jag redan skrev så är det ganska många tidskrifter och proffs på hår som skriver att tunt hår ofta kan behövas tvättas varje dag. Så är det bara. Det brukar gå bra för dom flesta så länge man har ett milt schampo.

Skulle man säga åt en krullhårig med torrt fnöske till hår att tvätta varje dag? Självklart inte, så jag fattar inte varför det alltid ska envisas med att tunna hår ska sluta tvätta varje dag. Det hjälper inte! Det blir inte mindre flottigt för det även om man skulle försöka låta bli i 5 år.

Jag förstår att ni försöker vara hjälpsamma men kan vi hålla oss till det jag vill vilket är frågan om vilka schampon som funkar bra på flottigt hår?

Den huskure hjälpte mig i alla fall när jag drabbades av samma problem som du. Genomled flottigt hår och tvättade det en gång i veckan. Vips (eller nån vecka senare rättare sagt) så var problemet ur världen. Har sedan dess bara tvättat håret varannan dag och har typ aldrig flottigt hår (även då jag legat sjuk i influensan och typ inte tvättat håret på närmare en vecka).

Annars har jag inga råd att ge förutom att kanske besöka en keratolog eller kosmetolog eller nåt sånt.
  • Anonym (Också flottig)

Du har inte förändrat något annat,kost, preventivmedel? Det kan ju definitivt påverka både hår och hud.
    Jag har alltid lätt för att få fett hår, men värst är det vid mens och ägglossning. Använder hormonspiral nu och det påverkar också, röker dessutom...
    Jag brukar använda ett schampoo som jag beställer från Apotea, Nisim heter det, normal to oily hair. Första veckan ska man tvätta varje dag, därefter som man själv vill och behöver. Man ska schamponera två ggr. Ganska dyrt, men drygt, man behöver bara ta pyttelite.

• Anonym (Blonda slingor)

Hår påverkas av mycket. Stress, kost, sinnesstämningar, hormoner mm. Efter graviditeter blir det sämre också. Jag har lite samma problem. Har inte kommit fram till nåt speciellt bra schampo men jag gör blonda slingor som gör håret torrare. Kan hoppa över en dag med tvättning nu. Tar lite torrschampo ibland i benan.

• Anonym (hrm)

Om du nu sä envist ska tvätta ditt hår med schampo som är det som gör håret fett använd åtminstone ett som är fritt från SLS.

Svar på tråden Varför är mitt hår så fett plötsligt! Vilket schampo ska jag ha?