• Anonym (hjälp)

Läkarens motstånd till blodförtunnande?

Jag har en fundering kring blodförtunnande vid graviditet. Det är nämligen så här att när min äldre syster var i min ålder blev hon med barn. Hon var på tidigt VUL och fick se ett fint foster och ett hjärta som tickade, men sedan blev det missfall nånstans runt v. 11. Hon blev sedan med barn igen och samma sak hände, trots att de hade sett hjärtaktivitet, och sedan likadant åter igen. Alltid efter att ha sett hjärtat och sedan runt v. 11-14. Hon fick sedan gå igenom en utredning som visade att det var mycket sannolikt att hon hade fått blodproppar i moderkakan. Det var alltså troligtvis inget fel på fostren, utan det handlade om ett trögflytande blod. Hon fick sedan blodförtunnande och vips kom bebis.

Nu nyligen var jag också gravid. Jag frågade läkarna om detta kunde vara ärftligt och om jag behövde oroa mig. Nej då, tyckte läkaren, han menade att det inte ens finns något som visar på att blodförtunnande skulle fungera. Jag släppte tanken och oron för missfall var obefintlig. Jag gick också på tidigt VUL i v. 9 allt var mycket fint och hjärtat slog. Läkaren sa att risken för missfall är mycket liten. Poff två veckor senare i v. 11 får vi åka in för en blödning och fostret har dött. Fick gå igenom den hemskaste upplevelsen någonsin (ni som har fått missfall i de veckorna vet vad jag menar) och vill aldrig vara med om det någonsin igen.

Hur som helst. Då missfall i de veckorna är så väldigt sällsynta efter att man har sett hjärtaktivitet och en normal graviditet har jag egentligen ingen annan förklaringsmodell än att tro att samma sak som hände min syster hände även mig. Jag har kontaktat MVC för att kontrollera om man kan få blodförtunnande vid nästa graviditet, men de säger bara att man får kontakta VC för att göra en koagulationsutredning. Och så är det så att man gör ingen utredning om man "bara" har haft ett missfall. Så jag står och hamnar i kläm, då jag kanske måste uppleva samma sak en eller två gånger till innan någon lyssnar på mig och då läkarna ev inte vill skriva ut blodförtunnande.

Jag har fått tid för att samråda med läkare om de anser att det finns tillräckliga skäl att skriva ut blodförtunnande utan att jag har genomgått någon utredning (som ändå kanske inte skulle påvisa något). Min mamma äter blodförtunnande då hon har haft mini-strokes (TI-attacker) och min andra syster togs på allvar och fick blodförtunnande vid sin graviditet då hon berättade om vår första syster (nu bor hon långt bort, annars hade jag med glädje gått till samma läkare).

Min fråga är vad kommer läkaren troligtvis att säga om att skriva ut blodförtunnande utifrån min bakgrund? Det är samma läkare som från början hade inställningen att blodproppar i moderkakan inte är bevisat. Jag har läst och läst och läst om detta och även utländska forskningsrapporter och känner att jag kommer inte att kunna vara lugn om jag inte får något. Jag känner mig helt desperat, eftersom jag inte vill behöva gå igenom den fruktansvärda upplevelsen igen pga att ingen vill ta mig på allvar. Jag har läst på om självmedicinering, men vill helst slippa det och istället ha en läkares ögon på mig. Kan någon hjälpa mig med några lugnande ord?

• Svar på tråden Läkarens motstånd till blodförtunnande?
  • Anonym (jk)

Byt läkare/vårdcentral och be om en utredning. Om utredningen visar på något så är det sedan mycket större chans att du kan få blodförtunnande medicinering under graviditeten.

• Anonym (Bamyl)

Bamyl minor är samma sak som trombyl och dessutom receptfria! Åt 1/3 tablett fram till v 15 efter 5 missfall. Är nu i v 31! Dom vägrade utredning på mej då det var 2 olika partners jag haft missfall med så jag egen medicinerade

• Anonym (jk)
    Anonym (Bamyl) skrev 2015-08-10 22:56:09 följande:

Bamyl minor är samma sak som trombyl och dessutom receptfria! Åt 1/3 tablett fram till v 15 efter 5 missfall. Är nu i v 31! Dom vägrade utredning på mej då det var 2 olika partners jag haft missfall med så jag egen medicinerade

Smart :) Är du säker på dosen?
  • Anonym (jk)

Kolla bara igenom bipacksedeln på bamylen innan du börjar självmedicinera. Så att du är medveten om det finns några risker för fostret (missbildning?) med medicineringen.

• Mr Obvious

Trombyl, Bamyl och Aspirin är samma sak: acetylsalicylsyra.

Aspirin finns i 500 mg tabletter och används för smärtlindring, febernedsättning, inflammationshämning

Bamyl är samma sak som aspirin, 500 mg, men har tillsatta smak- och sötningsämnen som gör den godare. Aspirin smakar ingenting.

Trombyl är samma som Aspirin, fast lägre dos, 75 eller 160 mg. Används som blodförtunning. Man kan lika gärna dela en Aspirin eller Bamyl i mindre delar.

"Bamyl Minor" finns inte. Anonym (Bamyl) menar troligen "Albyl Minor" som har 250 mg acetylsalicylsyra per tablett.

Jag är man och äter en fjärdedels Aspirin eller Bamyl varje dag, dvs 125 mg. Det påstås minska risken för diverse hjärt- och kärl-sjukdomar.

Gravida ska enligt Fass inte äta mer än 100 mg acetylsalicylsyra per dag under de tre sista månaderna av graviditeten. Det står ingen dos för övrig tid, men det finns mer information om graviditet och amning. Googla på Aspirin, Bamyl, Trombyl, Albyl, och välj fass-länkarna.

• Jag är bara jag

IVF-kliniken i Falun gav alla ruvare Trombyl förr och de såg endast goda resultat av det. Ytterst sällan farligt. Med din bakgrund vore nog t.o.m sprutor på sin plats. Tar jag varje ÄD och ska ta några månader som gravid. Finns en här på F.l som hade 15 el. 16 m.f på raken och när hon fick sprutor lyckades hon få barn. Glad

• Anonym (hjälp)

Tack för alla svar! Jag bor tyvärr mitt ute i tjottahejti och har långt till närmaste stad. På MVC i min lilla kommun kan vi inte ens göra UL utan man får en remiss till sjukhuset i nästnästa stad typ. Så jag tror att det blir svårt att byta läkare.

Jag har även läst på om självmedicineringen och har funderat på att ta 1/3 Albyl minor varje dag nästa gång jag blir gravid. Men klart att det hade känts bättre att ha en läkares "godkännande" istället. Jag tänker inte heller äta järntabletter (som ju kan göra blodet tjockare). Apropå biverkningar så ska inte doser på max 100mg/dag göra någon verkan på ett foster. Har läst mig till att man kan/bör äta tabletterna varje dag fram till v 36, sen slutar man inför förlossningen. Jag har dock inte hittat när det är lämpligt att börja, är det så fort man blir gravid eller redan innan? I mitt fall kom ju missfallet då moderkakan bör ha tagit över försörjningen till fostret från gulkroppen och jag bör ha några veckor till dess.

Men det värsta är ju att jag tycker bara inte att det ska behövas. Jag tycker att läkarna kan lyssna på min oro och ta mig på allvar och lugna mig på något sätt. Det där med TLC som han Lennart Blomkvist har/hade med i sin forskning verkar ingen ha tagit till sig. Tvärtom har jag bara fått svar som att "ja men 25% av alla graviditeter slutar i missfall", "man kan bara förebygga missfall genom att äta folsyra, är du verkligen riktigt säker på att du gjorde det" eller "man kan inte vara säker förrän v.13 eller ibland ända upp till v 15-16". Tack sjukvården för att ni ser missfall hela tiden och därför förringar min oro liksom, trots att detta som hände inte alls var statistiskt sannolikt... :P

• Anonym (hjälp)
    Jag är bara jag skrev 2015-08-11 14:48:20 följande:

IVF-kliniken i Falun gav alla ruvare Trombyl förr och de såg endast goda resultat av det. Ytterst sällan farligt. Med din bakgrund vore nog t.o.m sprutor på sin plats. Tar jag varje ÄD och ska ta några månader som gravid. Finns en här på F.l som hade 15 el. 16 m.f på raken och när hon fick sprutor lyckades hon få barn. Glad

Vet du om de ruvarna fick ta det innan de satte in sina ägg eller om de började i samband med att de fick plus?
  • Anonym (hjälp)

Och vad är det man har i de sprutorna, förresten? Är det samma sak som Trombyl eller är det något annat mer effektivt?

Är det förresten någon som har länkar till några bra studier eller forskning? Jag har försökt hitta Lennart Blomkvists studie, men jag tror inte att den är klar ännu? Jag har iaf inte lyckats hitta den. Ni får gärna hänvisa till utländsk forskning också! :)

• Jag är bara jag
    Anonym (hjälp) skrev 2015-08-11 19:43:14 följande:
    Vet du om de ruvarna fick ta det innan de satte in sina ägg eller om de började i samband med att de fick plus?
    Alla fick det,exakt när de började vet jag inte. Jag tog Trombyl jämt förr och nu med sprutor börjar jag andra mensdagen. Ska ta till v.12 tror jag. Sprutorna är starkare. Fragmin,Klexane eller Innohep. Standard vid ÄD och upprepade m.f utomlands. Här ligger vi lite efter milt sagt...
  • Mhmmm

Fruktansvärt tråkigt att höra om era dåliga erfarenheter av vården och sorgliga personliga erfarenheter. Som blivande läkaremitttid skulle mitt råd vara att skriva ner alla dina tankar och verkligen försöka kommunicera dessa till din läkare. Känner du att du inte får gehör för din oro så ska du genast byta till en annan.

Problemet med att självmedicinera med nsaid-hämmare är att dessa förutom att verka blodförtunnande även påverkar de prostaglandiner som ansvarar för att upprätthålla shunten mellan moder och barn. Därav kan tyvärr även en överkonsumtion leda till missfall. Då ska vi inte tala om alla de andra komplikationer som kan följa. Så jag råder dig starkt ifrån att medicinera själv utan hitta en läkare som lyssnar på dig. Lyssna sedan på hen.

Man är redan sårbar nogimundiga blivande moder - utan att imundikemedel där man inte till fullo förstår konsekvenserna.

Lycka till

• Gizzmo73
    Anonym (hjälp) skrev 2015-08-11 19:43:14 följande:
    Jag började med trombyl två dagar efter äggplock och med Fragmin-sprutor fem dagar efter + kortison tabletter. Men mitt problem var att få äggen att fästa inte missfall.
  • Anonym (hjälp)
    Mhmmm skrev 2015-08-11 20:10:28 följande:

Fruktansvärt tråkigt att höra om era dåliga erfarenheter av vården och sorgliga personliga erfarenheter. Som blivande läkaremitttid skulle mitt råd vara att skriva ner alla dina tankar och verkligen försöka kommunicera dessa till din läkare. Känner du att du inte får gehör för din oro så ska du genast byta till en annan.

Problemet med att självmedicinera med nsaid-hämmare är att dessa förutom att verka blodförtunnande även påverkar de prostaglandiner som ansvarar för att upprätthålla shunten mellan moder och barn. Därav kan tyvärr även en överkonsumtion leda till missfall. Då ska vi inte tala om alla de andra komplikationer som kan följa. Så jag råder dig starkt ifrån att medicinera själv utan hitta en läkare som lyssnar på dig. Lyssna sedan på hen.

Man är redan sårbar nogimundiga blivande moder - utan att imundikemedel där man inte till fullo förstår konsekvenserna.

Lycka till

Oj det låter ju inte bra! Men doser under 100mg/dag ska ju vara ofarliga för graviditeten, och 1/3 Albyl minor = ca 80mg. Det är även samma info som jag hittade genom en snabb googling här: lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER---2003/COX-hammare-acetylsalicylsyra-NSAID-inklusive-coxiber-under-graviditet--pagaende-utredning-om-risk-for-fosterpaverkan/ Står dock att man bör undvika ASA under första trimestern och endast använda efter rådgivning med läkare. Jag tänker ju att ev blodproppar i moderkakan bör vara en anledning för läkare att rekommendera detta och att det då bör vara okej. Dock verkar ju MVC och de läkare jag har talat med där inte riktigt kunskap om detta eller verkar inte tro på detta som en möjlig förklaring till missfall. :-/

Dock är ju detta från 2003 och det finns säkert nyare forskning sedan dess. Det står att risken för missbildning är mycket liten.

Om man nu skulle få det utskrivet av läkare har de väl ändå inte på något sätt koll på det där du talar om med prostaglandiner?

Som sagt, jag vill gärna ta mediciner kontrollerat, men när läkarna vägrar lyssna på mig och bara avfärdar trots min bakgrund känner jag att detta var så otroligt fruktansvärt och ett riktigt trauma att jag blir så desperat för att till varje pris undvika risken att vara med om detta igen. Känner att jag inte har något annat val.
Svar på tråden Läkarens motstånd till blodförtunnande?