• Anonym (apan)

ständigt uttorkad

Jag känner mig nästan konstant uttorkad o min hy ser tillome uttorkad ut. Men såfort jag försöker bli mindre uttorkad genom att dricka mer än vanligt så går jag bara o kissar jättemkt sen känner jag mig lika uttorkad igen??

• Svar på tråden ständigt uttorkad
  • Anonym (apan)
    Tines skrev 2015-08-11 20:20:39 följande:

Hur kan man känna sig uttorkad? Menar du att du är törstig??

Huvudvärk, ögonen känns torra och huden framförallt känns jättetorrr och läpparna helt knastriga och svider.
  • pigglet

Vad dricker du då? Juice, läsk är vätskedrivande, undvik vattenmelon också och apelsiner tex.
    Att dricka vatten är väl bra, men bara i små mängder åt gången, då tar kroppen upp vätskan bättre än om du häller i dig flera dl på en gång.
    Annars kan du ju prova med vätskeersättning, den innehåller salt som gör att vätskan tas upp lättare och det är egentligen den optimala blandningen om man är uttorkad.

Kroppen ska ju egentligen klara att hålla vätskebalansen själv, om jag var du skulle jag nog be om en läkartid för att utreda om, och i så fall varför, du blir uttorkad.

• Anonym (apan)
    pigglet skrev 2015-08-11 20:49:29 följande:

Vad dricker du då? Juice, läsk är vätskedrivande, undvik vattenmelon också och apelsiner tex.

Att dricka vatten är väl bra, men bara i små mängder åt gången, då tar kroppen upp vätskan bättre än om du häller i dig flera dl på en gång.

Annars kan du ju prova med vätskeersättning, den innehåller salt som gör att vätskan tas upp lättare och det är egentligen den optimala blandningen om man är uttorkad.

Kroppen ska ju egentligen klara att hålla vätskebalansen själv, om jag var du skulle jag nog be om en läkartid för att utreda om, och i så fall varför, du blir uttorkad.

Endast vatten och kaffe. Har fått lära mig som barn att kaffe är vätskedrivande men nyligen fick jag veta att det tydligen är en myt. Ska testa att dricka mindre och oftare, bra tips!
  • Anonym (Men)

Men det där låter inte som tecken på uttorkning överhuvudtaget! Varför tror du att det är det som är fel? Två bra sätt att se om man är uttorkad är att dels se på färgen på urinen och dels se om huden "står kvar" när man nyper. Det är tecken på uttorkning.

Det du beskriver kan ju vara vad som helst, som till exempel en förkylning. Ring till 1177 om du är osäker.

• Anonym (apan)
    Anonym (Men) skrev 2015-08-11 21:00:58 följande:

Men det där låter inte som tecken på uttorkning överhuvudtaget! Varför tror du att det är det som är fel? Två bra sätt att se om man är uttorkad är att dels se på färgen på urinen och dels se om huden "står kvar" när man nyper. Det är tecken på uttorkning.

Det du beskriver kan ju vara vad som helst, som till exempel en förkylning. Ring till 1177 om du är osäker.

För att kroppen känns som en öken.

Min urin är jättemörk.
  • Anonym (Wildrat)

Du behöver salt också, annars stannar inte vattnet kvar. Testa att ta en halv tesked med ett glas vatten och se om det blir bättre.
    Fast om urinen är jättemörk fastän du dricker mycket borde du nog boka tid hos läkare för det låter inte normalt.

• Anonym (apan)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-08-11 21:34:05 följande:

Du behöver salt också, annars stannar inte vattnet kvar. Testa att ta en halv tesked med ett glas vatten och se om det blir bättre.

Fast om urinen är jättemörk fastän du dricker mycket borde du nog boka tid hos läkare för det låter inte normalt.

Jag kanske gjort fel som dricker mycket på en gång för då kissar jag jättemycket nästan direkt (ljust) o sen känns det likadant igen och nästa gång jag kissar är det mörkt. Ska testa nu att dricka lite o ofta.
  • pigglet
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-08-11 21:34:05 följande:

.

Usch, så mycket salt ska det ju inte vara...

1 liter vatten
    2 msk socker
    0,5 tsk salt
  • Anonym (Wildrat)
    pigglet skrev 2015-08-13 20:25:11 följande:
    Usch, så mycket salt ska det ju inte vara...

1 liter vatten
    2 msk socker
    0,5 tsk salt
    Och skillnaden mellan 0,5tsk och en halv tesked är?
    TS dricker redan en massa vatten så inget extra sånt behövs, bara salt. Men bara salt är svårt att få i sig, därav glaset med vatten i rekommendationen.
  • Anonym (Öh)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-08-13 21:39:21 följande:

Och skillnaden mellan 0,5tsk och en halv tesked är?

TS dricker redan en massa vatten så inget extra sånt behövs, bara salt. Men bara salt är svårt att få i sig, därav glaset med vatten i rekommendationen.

Stor skillnad på att ha i en halv tesked salt i ett glas vatten, och i en liter vatten.
  • Uttorkaren
    Anonym (Men) skrev 2015-08-11 21:00:58 följande:

Är flera år sen, men för andra som faller in här efter svar: Uttorkning är inte bara det "Men" skriver. 
    Man kan bli trött, yrsel, torr i mun, huvudvärk. Jag får exempelvis ont i magen när jag går för långt och kan även bli illamående - speciellt när jag börjar dricka igen. Är/har varit riktigt dålig på att dricka vatten, så talar både från erfarenhet och vad 1177 själv skrivit (första meningen).
    Jag har även lågt blodtryck och både vätska och motion ska hjälpa mig i detta (barnmorskan bekräftade detta, inte ens en läkare kunde ge mig det svaret. Har absolut sett positiva resultat därefter). Så har jag druckit dåligt kan jag bli så yr att jag tappar balansen.

Men håller annars med övriga. Salt hjälper att binda, drick lite då och då. Exempelvis ett glas vatten per timme och man är uppe i det dagliga intaget på bara åtta timmar. Kroppen tar upp ca 2 dl åt gången, så dricker man mer än det på en gång rinner det "bara igenom".
    Andas med magen och genom näsan, smörj in kropp och undvik vätskedrivande grejer, så som te, kaffe (ja kaffe), läsk. Om man har lättare för att äta än dricka (like me), ät grejer med vatten. Gurka, sallad, päron.. U name it.

Ha det gott och hoppas det hjälpte till er som behövde det!
    Tips är också att kolla upp hos läkaren om inget annat, så det inte är diabetes, järnbrist eller annat!
Svar på tråden ständigt uttorkad