• Anonym (socialfobi)

Medarbetare försökte sätta dit mig

I mitt jobb åker jag runt och städar hos människor. Ofta själv men ibland även med medarbetare - vilket innebär en väldigt stor ångest för mig eftersom jag har socialfobi. I alla fall hade jag ett delat pass igår. När jag kom dit var min medarbetare (som jag aldrig träffat tidigare) redan där och h*n sa då att vi bara skulle städa vissa rum enligt kunden. Vi skulle vara där i 5 timmar så jag tyckte att det var lite märkligt men tänkte inte mer på det, utan började städa som vanligt. Vi gick sedan därifrån när passet slutade. I morse fick jag ett mindre trevligt mejl från chefen, vill inte återge det exakt givetvis men det stod i korta drag att kunden var oerhört missnöjd. Jag svarade då att min medarbetare sagt att kunden sa att vi bara skulle ta vissa rum - och frågade om det kunde ha skett något missförstånd....

Då svara hon att min medarbetare påstod att jag sagt att "jag inte ville att vi skulle städa vissa rum" ... Jag blev minst sagt förvånad, det är verkligen något som jag aldrig skulle säga. Jag tror inte att personen ifråga var ute efter att sätta dit mig egentligen, utan mer ville rädda sig själv men jag tycker att det är så oerhört dåligt gjort oavsett avsikt. Och jag känner lite mer hopplöshet gentemot mänskligheten än vanligt just nu... Det kanske framförallt är för att jag tolkade honom som en "ofarlig" person, alltså typ trevlig. (läs:inte otrevlig i alla fall) Jag blev ganska besviken.

Vad skulle ni ha gjort? Ingenting?
    konfrontera? (genom sms, skulle inte våga annars, vore dock oerhört jobbigt ändå) Jag kanske överdriver det här?

• Svar på tråden Medarbetare försökte sätta dit mig
  • Bibbidi

Jag skulle ringt chefen och förklarat. Kanske inte använda just ordvalen att han försökte sätta dit dig, men att åtminstone ringa och berätta vad han hade sagt till dig. 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (socialfobi)
    Bibbidi skrev 2015-08-11 17:29:42 följande:

Jag skulle ringt chefen och förklarat. Kanske inte använda just ordvalen att han försökte sätta dit dig, men att åtminstone ringa och berätta vad han hade sagt till dig. 

Jo det har jag gjort, svarade ju på mejlet... Men det är ju ord mot ord.
  • Fiona M

Be om ett möte alla tre.

Medarbetarens ursäkt faller ändå; varför skulle hen lyssna på dig om du sa att du inte ville städa alla rum, dvs hen hade ändå kunnat städa resterande, och det borde chefen ifrågasätta varför hen inte gjorde.

• Anonym (socialfobi)

ett möte om det är ungefär det värsta jag skulle kunna tänka mig men ja du har en poäng. Det var förmodligen en ogenomtänkt ursäkt, oerhört dumt.

• Fiona M
    Anonym (socialfobi) skrev 2015-08-11 17:59:03 följande:

ett möte om det är ungefär det värsta jag skulle kunna tänka mig men ja du har en poäng. Det var förmodligen en ogenomtänkt ursäkt, oerhört dumt.

Ja, och om chefen tänker efter fattar hen det.

Det är en sak att du inte städar när kollegan säger att KUNDEN inte vill att ni städar alla rum, en helt annan att kollegan inte städar själv när du säger att DU inte vill det.
  • Anonym (socialfobi)

Jo det är dock väldigt kaotisk där så hon kanske inte hinner tänka efter. Jag har ju bara en provanställning. vore ju inte så roligt att åka på det här.

• Anonym (socialfobi)

fast å andra sidan betyder ju det bara att h*n också gjort fel, som inte gjorde det även om jag sagt att "jag inte vill" (ehm man kan ju fråga sig varför jag inte ville det och göra kunden missnöjd, kanske ska fråga...) hon verkar ju uppenbarligen tro på vad medarbetaren påstår.

• DVQ

Var väldigt tydlig mot din chef om vad kollegan sagt. Även om du skickat ett mejl nu bör du också ta det med chefen nästa gång ni ses. 

Använd inte ordet "sätta dit". Säg bara kort och gott: "Jag har absolut inte nekat att städa något rum. XX sade att kunden inte ville att vi skulle städa alla rum och då trodde jag på det". 

Jag tycker absolut du ska konfrontera din kollega också. Med sms om inte annat är möjligt. Detta av två skäl: 
    1. Skriver kollegan ett svar med någon ny konstig ursäkt/erkänner att hen ljög, har du något konkret att visa upp för chefen som stärker din version. 
    2. Det visar för kollegan att du inte är en person som går att behandla hur som helst och minskar därmed risken att hen försöker sig på något liknande med dig igen. 

• DVQ
    Anonym (socialfobi) skrev 2015-08-11 19:42:03 följande:

fast å andra sidan betyder ju det bara att h*n också gjort fel, som inte gjorde det även om jag sagt att "jag inte vill" (ehm man kan ju fråga sig varför jag inte ville det och göra kunden missnöjd, kanske ska fråga...) hon verkar ju uppenbarligen tro på vad medarbetaren påstår.

Exakt!

Hade din kollega talat sanning borde det rimliga varit att antingen städa rummen själv eller att direkt rapportera till chefen att ni tyvärr inte hann utföra städningen så bra eftersom du inte ville städa alla rum.
  • Anonym (socialfobi)

Alltså - enda anledningen till att jag skrev "medarbetare försökte sätta dit mig" var att jag inte kom på någon mer passande rubrik till ämnet. Jag skulle ju aldrig säga det, jag tror inte att h*n ville sätta dit mig utan enbart försökte rädda sig själv. Jag skrev och frågade om chefen hade pratat med personen (som hon skrev att hon skulle göra) och om hon skriver att medarbetaren håller fast vid vad h*n sa, då ska jag försöka samla lite mod och konfrontera via sms. Pinsamt bara om han inte svarar... Jag måste jobba med h*n nästa vecka också. Det känns ju inte jätteroligt.

Svar på tråden Medarbetare försökte sätta dit mig