• Anonym (erfarenhet)

Klarar jag av ett jobb som ekonomiassistent utan erfarenhet?

Jag har nyligen blivit klar med min högskoleutbildning inom ekonomi och har börjat söka jobb. Det finns en del jobb som ekonomiassistent som ska jobba med registrering av fakturor och in- och utbetalningar men jag vågar inte söka då jag inte jobbat praktiskt med dessa uppgifter. Samtidigt känns det jättelätt att föra in summorna i bank-, kassa-, försäljning av varor, moms- osv. konton, bara jag ser en gång hur programmet fungerar. Jag kan alltså hitta rätt konto och rätt sida (debet eller kredit) men aldrig jobbat med ett program. I en av redovisningskurserna provade vi på att bokföra några verifikationer (i ett påhittat företag) i ett bokföringsprogram och det gick bra men jag har som sagt aldrig utfört sådana uppgifter på ett riktigt företag.

Finns det någon här som jobbar eller jobbat som ekonomiassistent eller liknande och kan berätta vad ni anser om detta? Kan en person som har högskoleutbildning i ekonomi klara av att bokföra in- och utbetalningar och registrera fakturor utan att man jobbat med dessa uppgifter tidigare? 

• Svar på tråden Klarar jag av ett jobb som ekonomiassistent utan erfarenhet?
  • Ungoliant

Vad är det för utbildning du läst? Du borde vara galet överkvalificerad, de ekonomiassistenter jag jobbat med har läst ett par kurser på gymnasiet bara.

Det praktiska är olika från företag till företag. Alla har olika rutiner för hur saker görs, så det behöver du inte oroa dig för. Det lär du dig snabbt.

• Anonym (anonym)

Finns redan för lite jobb vore bättre du söker det du gått utbildning för så andra utan kan få det jobbet varför uppehålla platser när du ej behöver.

• Anonym (erfarenhet)
    Ungoliant skrev 2015-08-11 19:03:58 följande:

Vad är det för utbildning du läst? Du borde vara galet överkvalificerad, de ekonomiassistenter jag jobbat med har läst ett par kurser på gymnasiet bara.

Det praktiska är olika från företag till företag. Alla har olika rutiner för hur saker görs, så det behöver du inte oroa dig för. Det lär du dig snabbt.

Jag läste ett kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och revision på ett universitet. Söker bara jobb där högskoleutbildning är ett krav eller en merit. Men om jag är överkvalificerad då vet jag inte vilka jobb jag ska söka eftersom de flesta juniortjänsterna innehåller uppgifter som fakturering, avstämningar, löpande bokföring, registrering i kund- och leverantörskontra och liknande. Det verkar vara vanliga uppgifter för ekonomer i början av karriären.
  • Ungoliant
    Anonym (erfarenhet) skrev 2015-08-11 22:16:36 följande:

Jag läste ett kandidatprogram i företagsekonomi med inriktning mot redovisning och revision på ett universitet. Söker bara jobb där högskoleutbildning är ett krav eller en merit. Men om jag är överkvalificerad då vet jag inte vilka jobb jag ska söka eftersom de flesta juniortjänsterna innehåller uppgifter som fakturering, avstämningar, löpande bokföring, registrering i kund- och leverantörskontra och liknande. Det verkar vara vanliga uppgifter för ekonomer i början av karriären.

Okej. Jag tror att du gott kan försöka sikta lite högre :) Jag jobbar på en av de stora revisionsbyråerna och hos oss är det gymnasieekonomer som plockas in på kontering och bokföring (de är billigare), medan examinerade ekonomer blir revisionsmedarbetare. Det är en lång internutbildningsprocess och man får mest göra lågkvalificerat jobb i början även som examinerad, men det varvas i alla fall med mastiga kurser och en planerad ansvarsstegring och karriärutveckling.

I Stockholm är det hård konkurrens om platserna på alla big-4-byråerna, men ute på lokalkontoren vet jag att även folk med treårig redovisning/revision-utbildning plockas in.
  • Ungoliant

Jag vet inte hur titlarna ser ut på andra ställen men hos oss är det alltså skillnad på folk som är (och är avsedda att fortsätta vara) redovisningskonsulter / ekonomiassistenter och andra konsulter som är juniora och därför gör lite redovisning men som är ämnade att göra mer avancerade saker längre fram. Det är alltså där jag tycker att du ska vara försiktig, så att du inte fastnar på ett ställe utan utvecklingsmöjligheter. Det är absolut inget fel i sig att få lite grundläggande bokföringsvana :)

• chrissepisse

Jag skulle säga att du klarar det lika bra eller dåligt som vem som helst utan erfarenhet. Problemet med de som är högskoleutbildade är att de har en tendens att försvinna lagom tills de är självgående, vilket kan göra arbetsgivare tveksamma. Det är ingen dålig erfarenhet att prova på arbete på en ekonomiavdelning och få en bättre uppfattning om vilken sorts tjänst man vill ha i förlängningen. Ett tips på vägen är att inte gå in med inställningen att det är jättelätt och att du är överkvalificerad. Du får vara beredd på att du inte kommer att glida in och lära dig jobbet på en eftermiddag, så enkelt är det inte.

Är du intresserad av redovisning och revision skulle jag råda dig att läsa ett år till och sedan söka jobb på revisionsbyrå.

Svar på tråden Klarar jag av ett jobb som ekonomiassistent utan erfarenhet?