Klarar jag av ett jobb som ekonomiassistent utan erfarenhet?
Jag har nyligen blivit klar med min högskoleutbildning inom ekonomi och har börjat söka jobb. Det finns en del jobb som ekonomiassistent som ska jobba med registrering av fakturor och in- och utbetalningar men jag vågar inte söka då jag inte jobbat praktiskt med dessa uppgifter. Samtidigt känns det jättelätt att föra in summorna i bank-, kassa-, försäljning av varor, moms- osv. konton, bara jag ser en gång hur programmet fungerar. Jag kan alltså hitta rätt konto och rätt sida (debet eller kredit) men aldrig jobbat med ett program. I en av redovisningskurserna provade vi på att bokföra några verifikationer (i ett påhittat företag) i ett bokföringsprogram och det gick bra men jag har som sagt aldrig utfört sådana uppgifter på ett riktigt företag.
Finns det någon här som jobbar eller jobbat som ekonomiassistent eller liknande och kan berätta vad ni anser om detta? Kan en person som har högskoleutbildning i ekonomi klara av att bokföra in- och utbetalningar och registrera fakturor utan att man jobbat med dessa uppgifter tidigare?