• Anonym (Undrar)

    Gå ner i tid

    Hej!

    From 31/8 kommer jag gå ner i arbetstid till 80%. Har tänkt täcka upp detta med föräldrardagar till 100% så att jag inte tappar mitt SGI. 

    Min fråga. Jag kommer jobba 2 timmar kortare 4 dagar i veckan, så att det sammanlagt blir 8 timmar mindre/vecka. Hur gör jag när jag ansöker om föräldrarpenning då? Skriver jag i att jag önskar föräldrarpenning för 2 timmar/dag eller slår jag ihop och önskar för en dag/ vecka.

    Hoppas ni förstår min fråga!
    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Gå ner i tid
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Du kan ansöka om ¼ dels dag de fyra dagarna som du arbetar kortare eller ta ut en lägstanivådagar på lördag eller söndag.


     


     


     


    Hälsningar


    Malin, handläggare

  • Anonym (Undrar)

    Okej tack! 

    Kan jag ta ut på lördag eller söndag även om jag inte brukar arbeta då?
    Om jag tar en fjärdedels dag 4 dagar i veckan räknas det fortfarande bara som en dag i slutet då? Kan jag ta även lägsta dagar som fjärdedels dagar?

    En fråga till. Jag är gravid och är beräknad i februari. Stämmer det att jag får gå ner i tid 6 månader innan beräknad förlossning utan att det påverkar mitt sgi? Jag har en fast tjänst sen januari om det spelar någon roll. Innebär det att när det är 6 månader kvar att jag inte behöver ta ut en dag i veckan och ändå har kvar mitt sgi?

  • Försäkringskassan

    Hej!


    Det blir en hel dag totalt per vecka oavsett om du tar 1/4 ersättning under 4 dagar eller en hel dag på lägstanivå på en arbetsfri dag. Du kan även ta ersättning på lägstanivå med 1/4 om du vill det men ibland kan det krocka vid vård av barn och tänker man ta ersättning på lägstanivå är det ofta smart att lägga det som en hel dag under en normalt arbetsfri dag, exempelvis lördag eller söndag. för att det aldrig ska krocka med VAB.

    För att kunna gå ner i tid utan att det påverkar din SGI behöver du ha arbetat i den omfattningen (100%) i minst 6 månader innan du går ner i tid. Du kan alltså inte sluta skydda din SGI 6 månader innan beräknat datum eftersom du har arbetat 80% innan och föräldrapenningen kommer då att baseras på din tjänst på 80%.


    Hälsningar
    Inez, handläggare


     

  • Anonym (Undrar)

    Oke, men om jag fortsätter ta en dag i veckan med föräldrapenning till jag går på föräldraledighet kan jag då skydda min SGI på 100%?

    Hur blir det då om jag går på havandeskapspenning kan jag även då få SGI på 100% eller kommer jag sänkas till 80% då?

  • Anonym (Undrar)

    Egentligen har jag mindre än 6 månader till beräknad förlossning nu när jag går ner i tid. Jobbat 100% fram till nu. Går ner i tid 31 augusti och är beräknad 14 februari. Men har inte skickat in nått moderskapsintyg till er än då jag ej fått något än. Spelar detta nån roll? Om hur det påverkar min SGI menar jag

  • Anonym (Undrar)

    En fråga till ursäkta. 

    Om det nu är "okej" för mig att gå ner i tid nu utan att jag egentligen behöver ta ut en föräldrardag för att skydda min sgi. Alltså att det är mindre än 6 månader kvar till beräknad förlossning. 

    Kan jag ändå ta ut en dag med föräldrarpenning i början per vecka, men inte hela tiden till februari utan att det blir några konstigheter. Tänkte för att va på den säkra sidan ifall jag blir framflyttat 3 veckor på ultraljudet exempelvis. Knappast troligt, men ändå. 

    Hur ser ni på era sex månader måste ni ha moderskapsintyg från början eller är det ok att gå ner ändå om ni får det sen?

  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Om detta är ditt första barn kan man sluta arbeta eller minska sin arbetstid inom 6 månader före den beräknade förlossningen utan att din sgi påverkas om du innan dess hunnit arbeta i 6 månader.


    Tidigast man kan ta ut någon föräldrapenning är 60 dagar före beräknat datum och på sjukpenningnivå. Man behöver inte ta ut någon föräldrapenning innan för sin arbetsminskning.


     


     De första 180 dagar man tar ut på kommande barn eller barn som är fött är alltid på sjukpenningnivå. Dagar på sjukpenningnivå kan man inte enbart lägga på helgen om de i normala fall är arbetsfria för dig utan du behöver även ha en sådan dag antingen på fredagen eller måndagen och i samma omfattning.


    När det är uttaget 180 dagar på barnet kan man använda lägstanivådagarna.


     


    När du får moderskapsintyget från din barnmorska skickar du det till.


    Försäkringskassans Inläsningscentral, 839 88 Östersund.


     


    Du behöver inte ha skickat in moderskapsintyget för att kunna gå ner i arbetstid utan gör det några månader innan eller tidigare om du vill det.


     


    Har du barn sen tidigare och har gått ner i arbetstid behöver du kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 eftersom vi behöver få mer information från dig och för att se om din sgi är skyddad.


     


    Hälsningar Asta, handläggare

Svar på tråden Gå ner i tid