• karab510

    Sjukskriven nu - hur gör jag sista tiden innan förlossning?

    Hej,

    Jag är för tillfället halvtidssjukskriven pga karpaltunnelsyndrom. MVC-läkaren har flaggat för att jag kan behöva öka sjukskrivningen till heltid. Jag har också kraftigt tilltagande foglossning vilket påverkar min rörelseförmåga.

    Min tanke var att börja ta ut föräldrapenning fyra veckor innan beräknad förlossning. Men jag har också ett barn på 3 år som går på förskola och så snart jag börjar ta ut föräldrapeng så har han bara rätt till 15 timmar per vecka på förskolan (jag ringde kommunen och kollade av detta igår). Eftersom jag inte tillräckligt frisk för att ta hand om ett aktivt barn i den utsträckningen så funkar det inte att jag tar ut föräldrapenning sista tiden.

    Enligt MVC-läkaren kan jag bara vara sjukskriven fram till 2 v innan beräknad förlossning.

    Det innebär att jag varken kan ta ut föräldrapenning eller vara sjukskriven fr.o.m. 2 veckor innan bf och fram till förlossning. Hur löser man detta?

    Med vänliga hälsningar
    Karin

  • Svar på tråden Sjukskriven nu - hur gör jag sista tiden innan förlossning?
  • Försäkringskassan

    Hej

    Kontakta din läkare för att få veta varför du inte kan vara sjukskriven de sista veckorna innan beräknad förlossning.
    Det finns ingen generell regel som säger att läkaren inte kan göra det.

    Har du därefter frågor får du ringa till Kundcenter 0771-524 524 eftersom vi här endast kan svara på generella frågor.

    Hälsningar
    Felix, handläggare

  • karab510

    Hej Felix,
    Tack för snabbt svar! Jag ska prata med MVC-läkaren igen.

    (Jag läste lite mer på försäkringskassans hemsida och funderar på om läkaren kanske har förväxlat det med att graviditetspenningen alltid upphör 10 dagar innan bf.)

    Med vänliga hälsningar
    Karin

Svar på tråden Sjukskriven nu - hur gör jag sista tiden innan förlossning?