• FruNyfiken

Anställda som stjäl

Jag och min make äger ett företag med anställda. Vi övertog företaget för några år sedan och tidigare anställda arbetar kvar. De tidigare ägarna hade mycket bra ekonomi i företaget och köpte dyra presenter samt delade ut bonus varje jul.

Vi dras med miljonlån som ska avbetalas på några få år, vilket gör att vi definitivt inte har hunnit bygga upp ett starkt företag ekonomiskt ännu. Det har gjort att vi blivit tvungna att dra in på presenter (vi ger dock julklapp och har en kick-off för våra anställda med familjer en gång per år) och vi valde att ta bort bonusen. Att bonusen försvann var på grund av att jag tycker att det är absurt att slentrianmässigt betala ut bonus trots att företaget går plus minus noll. Ett år gick vi till och med back på grund av bonusen. Jag tycker att en bonus ska vara kopplat till att året gått bra ekonomiskt och det har jag också förklarat för våra anställda.

Jag vet inte om det är detta som gjort att vissa av våra anställda stjäl från företaget eller om det beror på annat. Men jag skulle gärna vilja ha lite input från andra med erfarenhet.

Alla våra anställda har nyckel till företaget (det har alltid varit så) och kan när som helst under dygnet ta sig in. Vi har ingen möjlighet att digitalt registrera lager eller när förbrukningsmaterial används/plockas ut. Eftersom det alltid har varit så, har våra anställda också rätt att hobbyjobba på fritiden, mot att material redovisas och sedan dras från lönen.

Vi har kommit på anställda på fritiden när vi åkt till företaget och de kommer ut genom ytterdörren med förbrukningsmaterial. De säger alltid samma sak; "Jag ska skriva upp det i morgon", men jag förstår ju att om de inte blivit påkomna så hade materialet aldrig redovisats. Och hur ofta detta händer har jag ingen möjlighet att veta, jag kan inte övervaka företaget dygnet runt.

Vi har en anställd som bedrivit konkurrerande verksamhet i våra lokaler och tagit betalt svart för det. Hen har tagit material som vi fått köpt in och betalat för. Hen fick en skriftlig varning, men jag känner mig fortfarande osäker på om hen verkligen hobbyjobbar på kvällar och helger eller om hen fortsätter att arbeta svart åt andra.

Vi har en anställd som verkar tycka att vi är skyldiga hen något. Jag vet inte om hen stulit något, men hen är väldigt negativ sedan vi tog över, eller rättare sagt sedan bonusen försvann, och sprider rykten, skitsnack om oss som ägare och skapar dålig stämning på arbetsplatsen. Jag har haft samtal med hen om detta och nu har det slutat. Men attityden finns där ändå. Oförskämd, slänger i dörrarna, säger inte hej etc. etc. Det har också stulits 500:- från kontoret och jag misstänker att det är hen som tagit sedeln, av skälen ovan, att vi skulle vara skyldig hen något. Detta är inget som jag tagit upp med våra anställda dock, jag vill inte att någon oskyldig känner sig misstänkliggjord eller att det skapar dålig stämning på grund av en femhundring. Vi har vidtagit åtgärder och låser nu in handkassan i kassaskåp. Samma person hade inga problem med att tidigare ägare plockade ut miljoner i ägarutdelning. Men hen verkar ha stora problem med att vi skulle kunna göra det (har framkommit genom kommentarer vid t.ex. lönesamtal). Nu har vi ju inte ekonomi för det, men givetvis vill någon gång i framtiden ha ekonomisk möjlighet att göra det. Jag har arbetat gratis i över ett år (inte tagit ut någon lön) och det har gått ut över vår privata ekonomi och sparpengar. Varför skulle det vara någon skillnad för att vi är ägare nu?

Vi har haft diskussioner, både med alla samlade och enskilt. De verkar inte förstå att det i längden handlar om en trygg stabil arbetsplats för dem. Att vi måste bygga upp en trygg ekonomi. Vi är så generösa som vi bara kan; gratis kaffe, bjuder på fika/luncher några gånger per år, friskvårdspeng, julklappar, kick-off etc., men det verkar inte räcka.

Vad gör man som arbetsgivare?

• Svar på tråden Anställda som stjäl
  • FruNyfiken
    anidue skrev 2015-08-12 12:48:11 följande:

avskeda?!

Jag kan inte avskeda utan starka bevis!

Dessutom verkar vi tyvärr inom en bransch där det är oerhört svårt att hitta utbildad, kompetent personal...
  • KanDetHändaNu

Be de anställda att lämna tillbaka nycklarna, gör även låsbyte, sätt upp regler på att man bara får vistas i lokalen under arbetstid och ev. övertid, och att det är ägarna som sköter låset, Och förklara för dom att ni var tvungna att genomföra det pga alla stölder som sker.

Se över ekonomin och se om det är lönt att anställa någon som ansvarar för materialet, som skriver upp vem som hämtar, vad som hämtas och mängd, och som gör inventeringar som redovisas för er.

Annars får ni ha ett allvarligt snack med personalen och berätta att ni kommer bli tvungna att avveckla företaget om det inte sker någon förändring, för att det inte är ekonomiskt hållbart

• Aruba

Oj, detta verkar vara en ganska infekterad arbetsplats - hur många anställda är ni (jag förstår om du vill vara anonym, så under 100, 100-200 räcker.

Jag är personalchef och grejar därför med dylika frågor kontinuerligt och har så gjort i 15 år. Jag tror problemet är tudelat

1. Ni har inte tillräckligt involverat personalen i företagets ekonomi och VARFÖR ni tog bort bonusen. Jag tror dessutom att det varit mycket vettigare att bygga om bonusen istället så att de anställda får en utdelning om företaget går bra, annars inte. I Sverige är heller inte lönesäkningar tillåtna, så frågan är om ni har rätt att ta bort bonusen öht. Nu KAN man lägga in en skrivelse som säger att bonusrättighet avgörs år från år, men i annat fall har ni eventuellt tagit bort något som de anställda har rätt till.

2. Konkurrerande verksamhet är inte tillåten och det regleras såväl i lag som kollektivavtal. Detta är saklig grund för uppsägning. Om ni upplåter era lokaler till "hobbýverksamhet för samma medarbetare så är det helt galet. En person som förverkat förtroendekapitalet kan inte tillåtas uppehålla sig i liokalerna utan uppsikt.

3. Stölder är supersvårt då det är svårt att bevisa. Om det handlar om kaffe och toalettrullar (tydligen poppis som stöldgods) sluta använa små rullar utan sätt upp de där gigantiska hållarna med lås och lås in kaffet alternativt använd kaffemaskiner som specialfirmor fyller på och som också har lås.

I grund och botten verkar detta handla om en bristande respekt för bolaget och för att företagets kassakista också har en botten. Var mer transpranta, sätt KPIér var tydliga med resultat etc, så kanske det hjälper.

men - jag tycker också ni är för flata mot de som faktiskt missköter sig, det ger en signal till resten av personalen att det inte spelar nån roll om man sköter sig eller inte för ni bryr er inte ändå. de gånger jag tvingats ta tag  i syndare riktigt ordentligt ´har faktiskt reaktionen blivit positiv från personalen då 99% av de anställda inte tycker det är ok att maska, stjäla etc.

• sportpappa

Inför en bonus igen, men som är kopplad till mätbara mål som alla känner till. Låt x antal medarbetare vara delaktiga i framtagandet av dessa mätbara mål. Gör de anställda delaktiga i ekonomin så att de ser hur de kan vara med och påverka.

• FruNyfiken
    KanDetHändaNu skrev 2015-08-12 13:17:55 följande:

Be de anställda att lämna tillbaka nycklarna, gör även låsbyte, sätt upp regler på att man bara får vistas i lokalen under arbetstid och ev. övertid, och att det är ägarna som sköter låset, Och förklara för dom att ni var tvungna att genomföra det pga alla stölder som sker.

Se över ekonomin och se om det är lönt att anställa någon som ansvarar för materialet, som skriver upp vem som hämtar, vad som hämtas och mängd, och som gör inventeringar som redovisas för er.

Annars får ni ha ett allvarligt snack med personalen och berätta att ni kommer bli tvungna att avveckla företaget om det inte sker någon förändring, för att det inte är ekonomiskt hållbart

Jag har föreslagit till maken att vi ska ta tillbaka nycklarna, men han tvekar eftersom det alltid har varit så (företaget är 30 år gammalt).
    Vi har tyvärr inte ekonomi att anställa någon som ansvarar för lagret, företaget går exakt plus minus noll.
    Vi ska ha en "diskussionsdag" inom kort, där jag tänkt ta upp bl.a. dessa funderingar, men uttryckt på annat sätt än att någon stjäl.
    Något förslag på hur man får personalen mer engagerad/bryr sig om sitt jobb?
  • FruNyfiken
    Aruba skrev 2015-08-12 13:21:45 följande:

Oj, detta verkar vara en ganska infekterad arbetsplats - hur många anställda är ni (jag förstår om du vill vara anonym, så under 100, 100-200 räcker.

Jag är personalchef och grejar därför med dylika frågor kontinuerligt och har så gjort i 15 år. Jag tror problemet är tudelat

1. Ni har inte tillräckligt involverat personalen i företagets ekonomi och VARFÖR ni tog bort bonusen. Jag tror dessutom att det varit mycket vettigare att bygga om bonusen istället så att de anställda får en utdelning om företaget går bra, annars inte. I Sverige är heller inte lönesäkningar tillåtna, så frågan är om ni har rätt att ta bort bonusen öht. Nu KAN man lägga in en skrivelse som säger att bonusrättighet avgörs år från år, men i annat fall har ni eventuellt tagit bort något som de anställda har rätt till.

2. Konkurrerande verksamhet är inte tillåten och det regleras såväl i lag som kollektivavtal. Detta är saklig grund för uppsägning. Om ni upplåter era lokaler till "hobbýverksamhet för samma medarbetare så är det helt galet. En person som förverkat förtroendekapitalet kan inte tillåtas uppehålla sig i liokalerna utan uppsikt.

3. Stölder är supersvårt då det är svårt att bevisa. Om det handlar om kaffe och toalettrullar (tydligen poppis som stöldgods) sluta använa små rullar utan sätt upp de där gigantiska hållarna med lås och lås in kaffet alternativt använd kaffemaskiner som specialfirmor fyller på och som också har lås.

I grund och botten verkar detta handla om en bristande respekt för bolaget och för att företagets kassakista också har en botten. Var mer transpranta, sätt KPIér var tydliga med resultat etc, så kanske det hjälper.

men - jag tycker också ni är för flata mot de som faktiskt missköter sig, det ger en signal till resten av personalen att det inte spelar nån roll om man sköter sig eller inte för ni bryr er inte ändå. de gånger jag tvingats ta tag  i syndare riktigt ordentligt ´har faktiskt reaktionen blivit positiv från personalen då 99% av de anställda inte tycker det är ok att maska, stjäla etc.

Tack för svar! Ska försöka svara så gott jag kan, men ändå behålla anonymiteten.

Vi är under 15 anställda, så vi är ett ganska litet privat företag.

1. Jag informerade våra anställda om varför vi tog bort bonusen. Bonus är inte reglerat i varken kollektivavtal eller anställningsavtal, utan något som förre ägaren införde. Bonusen är alltså ingen löneförmån. Jag informerade också om att vi hade planer på att införa en bonus som är direkt kopplad till företagets resultat, när företaget har betalat av alla lån och byggt upp en stabil ekonomi. Det är bara en av våra anställda som verkar ha problem med detta, de andra har lyssnat och accepterat. Som jag skrev, det är helt absurt att vi ska betala ut bonusar som gör att företaget går back.

2. Jag håller med dig om att det är galet att hen fortfarande får ha nyckel till lokalerna. Där är vi båda för flata, tycker jag. Nu har det gått ett år sedan allt uppdagades och hen fick en varning. Men det är som du säger, för mig är förtroendekapitalet förbrukat. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att hen skulle göra det igen (vill jag tro i alla fall), jag har varit tydlig med att om det inträffar igen blir det uppsägning.

3. Det material som försvinner är nog inte kaffe och toarullar. Eller, det vet jag inte, men jag tror inte det. Utan att avslöja vår verksamhet så handlar det om material som används vid produktframställning, som också går att använda privat. Men tyvärr går de inte att "märka" eller registrera på något sätt i någon form av digital lagerhantering. Då skulle vi behöva anställa en person som sköter detta (det kommer/skickas leveranser varje dag) och det har vi inte råd med. Dels så har vi material som beställs enkom för ett projekt och där går det inte att stjäla något eftersom det direkt skulle upptäckas. Men sedan har vi också en typ av baslager som behöver finnas hemma och det är där det försvinner.

Jag håller med dig om att det handlar om brist på respekt för företaget, men också brist på respekt för oss som ägare. Vad jag förstått så började detta när vi tog över företaget. Maken har tidigare varit anställd i företaget och haft våra anställda som kollegor. Jag vet inte om det är där problemet ligger, någon sorts avundsjuka att vi tog över?

Jag tycker också att vi är för flata! En anledning är att maken har svårt att säga i från (till tidigare kollegor) och för min del handlar det nog om att jag är rädd att de säger upp sig och söker andra arbeten. Det skriks efter denna kompetens och vi skulle behöva anställa fler, men trots upprepade annonser hittar vi ingen. Vi har också försökt med lärlingsplats, men hittade aldrig rätt person med rätt intresse för att lära sig. Det är ett stort problem i hela branschen och våra anställda skulle lätt hitta andra arbetsplatser.

Vi ska ha en diskussion inom kort och jag skulle vilja ta upp allt, men mindre rakt ut än vad jag skrivit här i tråden. Har du något tips på hur vi får våra anställda att engagera sig mer i företaget och sina arbeten framfört på ett positivt sätt? Vi diskuterar alltid resultat, hur vi ligger till, vad som är på gång etc. Jag vill att våra anställda känner sig delaktiga i både resultat, budget, strategier etc.
  • FruNyfiken
    sportpappa skrev 2015-08-12 13:24:21 följande:

Inför en bonus igen, men som är kopplad till mätbara mål som alla känner till. Låt x antal medarbetare vara delaktiga i framtagandet av dessa mätbara mål. Gör de anställda delaktiga i ekonomin så att de ser hur de kan vara med och påverka.

Vi har som sagt inte råd att införa bonus just nu! Jag menar verkligen att vi går plus minus noll. Vi amorterar många hundratusen kronor per år och ska göra det i två år till. Därefter finns det utrymme att spara en buffert i företaget samt betala ut bonus. Sista gången vi betalade ut en bonus gick vi nästan 100 000:- back och det var enbart på grund av bonusen.

Jag kan tillägga att lönerna för våra anställda ligger en bra bit över kollektivavtalad lön på grund av svårigheten att hitta kompetensen och för att vi vill behålla kompetensen.

Vi går igenom ekonomin varje kvartal, samt när årsredovisningen är klar, så alla anställda är insatta i hur det ser ut.

Jag förstår att det stack i ögonen att vi tog bort bonusen, men alternativet är att vi skulle behöva säga upp en anställd och dra ner på produktionen. Vilket blir en ond spiral eftersom lägre produktion också medför lägre omsättning. Just det kanske går att tydliggöra bättre, att det faktiskt handlar om att alla ska kunna arbeta kvar.

Jag kan inte skaka av mig känslan av att detta i grund och botten handlar om annat än borttagen bonus.
  • Studentpappa

Finns det möjlighet för er att skaffa en scanner och därigenom registrera allt material till en speciell order? Jag arbetade tidigare i en verkstad på industri där allt lager och alla maskiner var tillgängliga för hela fabriken. Det försvann givetvis mängder av då främst stål i alla dess former, då man byggde allt mellan himmel och jord på kvällsskiften.

Chefen införde då att allt material ska registrerades på en arbetsorder och på så sätt fick vi en uppfattning om svinnet. Ni får efter det presentera hur mycket svinnet kostar och att det är en bidragande orsak till att ni inte kan erbjuda bonus. De flesta vet garanterat vem som stjäl material men vill/vågar inte säga ifrån.

Om det sedan krävs mer långtgående åtgärder får ni väl låsa lagret och ge alla i personalen personliga taggar, då syns det ju vilken som plockar material efter arbetstid. 

• sportpappa
    FruNyfiken skrev 2015-08-12 14:44:43 följande:
    Vi har som sagt inte råd att införa bonus just nu! Jag menar verkligen att vi går plus minus noll. Vi amorterar många hundratusen kronor per år och ska göra det i två år till. Därefter finns det utrymme att spara en buffert i företaget samt betala ut bonus. Sista gången vi betalade ut en bonus gick vi nästan 100 000:- back och det var enbart på grund av bonusen.

Jag kan tillägga att lönerna för våra anställda ligger en bra bit över kollektivavtalad lön på grund av svårigheten att hitta kompetensen och för att vi vill behålla kompetensen.

Vi går igenom ekonomin varje kvartal, samt när årsredovisningen är klar, så alla anställda är insatta i hur det ser ut.

Jag förstår att det stack i ögonen att vi tog bort bonusen, men alternativet är att vi skulle behöva säga upp en anställd och dra ner på produktionen. Vilket blir en ond spiral eftersom lägre produktion också medför lägre omsättning. Just det kanske går att tydliggöra bättre, att det faktiskt handlar om att alla ska kunna arbeta kvar.

Jag kan inte skaka av mig känslan av att detta i grund och botten handlar om annat än borttagen bonus.
    Självklart kan ni inte betala ut någon bonus om ni går plus minus noll. Tanken med en bonus är att betala ut den om företaget går bättre än väntat och bonusen ska då basera sig på den summa pengar som företaget har gått bättre än väntat med. Ju bättre företaget går desto större blir bonusen.
    Gör en fast amorteringsplan och allt som blir över budget blir då bonus. Då har de anställda något att sträva mot.
  • Aruba
    FruNyfiken skrev 2015-08-12 14:33:46 följande:
    Tack för svar! Ska försöka svara så gott jag kan, men ändå behålla anonymiteten.

Vi är under 15 anställda, så vi är ett ganska litet privat företag.

1. Jag informerade våra anställda om varför vi tog bort bonusen. Bonus är inte reglerat i varken kollektivavtal eller anställningsavtal, utan något som förre ägaren införde. Bonusen är alltså ingen löneförmån. Jag informerade också om att vi hade planer på att införa en bonus som är direkt kopplad till företagets resultat, när företaget har betalat av alla lån och byggt upp en stabil ekonomi. Det är bara en av våra anställda som verkar ha problem med detta, de andra har lyssnat och accepterat. Som jag skrev, det är helt absurt att vi ska betala ut bonusar som gör att företaget går back.

2. Jag håller med dig om att det är galet att hen fortfarande får ha nyckel till lokalerna. Där är vi båda för flata, tycker jag. Nu har det gått ett år sedan allt uppdagades och hen fick en varning. Men det är som du säger, för mig är förtroendekapitalet förbrukat. Samtidigt har jag svårt att tänka mig att hen skulle göra det igen (vill jag tro i alla fall), jag har varit tydlig med att om det inträffar igen blir det uppsägning.

3. Det material som försvinner är nog inte kaffe och toarullar. Eller, det vet jag inte, men jag tror inte det. Utan att avslöja vår verksamhet så handlar det om material som används vid produktframställning, som också går att använda privat. Men tyvärr går de inte att "märka" eller registrera på något sätt i någon form av digital lagerhantering. Då skulle vi behöva anställa en person som sköter detta (det kommer/skickas leveranser varje dag) och det har vi inte råd med. Dels så har vi material som beställs enkom för ett projekt och där går det inte att stjäla något eftersom det direkt skulle upptäckas. Men sedan har vi också en typ av baslager som behöver finnas hemma och det är där det försvinner.

Jag håller med dig om att det handlar om brist på respekt för företaget, men också brist på respekt för oss som ägare. Vad jag förstått så började detta när vi tog över företaget. Maken har tidigare varit anställd i företaget och haft våra anställda som kollegor. Jag vet inte om det är där problemet ligger, någon sorts avundsjuka att vi tog över?

Jag tycker också att vi är för flata! En anledning är att maken har svårt att säga i från (till tidigare kollegor) och för min del handlar det nog om att jag är rädd att de säger upp sig och söker andra arbeten. Det skriks efter denna kompetens och vi skulle behöva anställa fler, men trots upprepade annonser hittar vi ingen. Vi har också försökt med lärlingsplats, men hittade aldrig rätt person med rätt intresse för att lära sig. Det är ett stort problem i hela branschen och våra anställda skulle lätt hitta andra arbetsplatser.

Vi ska ha en diskussion inom kort och jag skulle vilja ta upp allt, men mindre rakt ut än vad jag skrivit här i tråden. Har du något tips på hur vi får våra anställda att engagera sig mer i företaget och sina arbeten framfört på ett positivt sätt? Vi diskuterar alltid resultat, hur vi ligger till, vad som är på gång etc. Jag vill att våra anställda känner sig delaktiga i både resultat, budget, strategier etc.
    Tyvärr har du nog en poäng med att det kan ha med att göra att din man är en tidigare anställd. Mycket avundsjuka poppar upp när någon som tillhört teamet plötsligt blir chef, då kan tom vissa anse att han ska "sättas på plats" eftersom han tror att han är något.

Det jag tänker med införande av bonusar är att om företaget inte går bra = 0 i bonus. Företaget går bra = bopnusutbetalning,. det fina medd et är att det får direkt koppling till verksamheten, dvs går företaget bra, så får jag som anställd del i detta, går det dåligt, så blir det inget. Så det gäller bara att skriva bra mål, som inte är ouppnåeliga, men som inte leder till just det du säger, slentrianmässig utbetalning. Ett exempel som jag har är en producerande enhet jag jobbat för där bonus var kopplad bl a till frpånvaro av maskinstopp. de anställda skötte maskinerna minutiöst och ve den som slarvade och orsakede ett maskinstopp, de andra blev galna på slarvern. Helt enkelt blev det en morot att se till att allt funkade.

Om detta är ett stort problem så hade jag köpt in hjälp = senior HR person som kan hjälpa er att bena ut problemet samt sätta upp regelverk. det kostar en slant men det gör stölder och bristande produktivitet också. Ett sätt också att kringå för din man att bli den som straffar om han nu har problem med det. Jag vet att en del kollegor hyr ut sig själv som konsulter. Ta dock noggranna referenser på tidigare utförda uppdrag!

• Lilla My88

Ni kanske kan sätta upp övervakningskameror i materialrum och vid utgången. Då har ni ju dessutom möjlighet att samla in bevis och avskeda om stöld förekommer.

Svar på tråden Anställda som stjäl