Anställda som stjäl
Jag och min make äger ett företag med anställda. Vi övertog företaget för några år sedan och tidigare anställda arbetar kvar. De tidigare ägarna hade mycket bra ekonomi i företaget och köpte dyra presenter samt delade ut bonus varje jul.
Vi dras med miljonlån som ska avbetalas på några få år, vilket gör att vi definitivt inte har hunnit bygga upp ett starkt företag ekonomiskt ännu. Det har gjort att vi blivit tvungna att dra in på presenter (vi ger dock julklapp och har en kick-off för våra anställda med familjer en gång per år) och vi valde att ta bort bonusen. Att bonusen försvann var på grund av att jag tycker att det är absurt att slentrianmässigt betala ut bonus trots att företaget går plus minus noll. Ett år gick vi till och med back på grund av bonusen. Jag tycker att en bonus ska vara kopplat till att året gått bra ekonomiskt och det har jag också förklarat för våra anställda.
Jag vet inte om det är detta som gjort att vissa av våra anställda stjäl från företaget eller om det beror på annat. Men jag skulle gärna vilja ha lite input från andra med erfarenhet.
Alla våra anställda har nyckel till företaget (det har alltid varit så) och kan när som helst under dygnet ta sig in. Vi har ingen möjlighet att digitalt registrera lager eller när förbrukningsmaterial används/plockas ut. Eftersom det alltid har varit så, har våra anställda också rätt att hobbyjobba på fritiden, mot att material redovisas och sedan dras från lönen.
Vi har kommit på anställda på fritiden när vi åkt till företaget och de kommer ut genom ytterdörren med förbrukningsmaterial. De säger alltid samma sak; "Jag ska skriva upp det i morgon", men jag förstår ju att om de inte blivit påkomna så hade materialet aldrig redovisats. Och hur ofta detta händer har jag ingen möjlighet att veta, jag kan inte övervaka företaget dygnet runt.
Vi har en anställd som bedrivit konkurrerande verksamhet i våra lokaler och tagit betalt svart för det. Hen har tagit material som vi fått köpt in och betalat för. Hen fick en skriftlig varning, men jag känner mig fortfarande osäker på om hen verkligen hobbyjobbar på kvällar och helger eller om hen fortsätter att arbeta svart åt andra.
Vi har en anställd som verkar tycka att vi är skyldiga hen något. Jag vet inte om hen stulit något, men hen är väldigt negativ sedan vi tog över, eller rättare sagt sedan bonusen försvann, och sprider rykten, skitsnack om oss som ägare och skapar dålig stämning på arbetsplatsen. Jag har haft samtal med hen om detta och nu har det slutat. Men attityden finns där ändå. Oförskämd, slänger i dörrarna, säger inte hej etc. etc. Det har också stulits 500:- från kontoret och jag misstänker att det är hen som tagit sedeln, av skälen ovan, att vi skulle vara skyldig hen något. Detta är inget som jag tagit upp med våra anställda dock, jag vill inte att någon oskyldig känner sig misstänkliggjord eller att det skapar dålig stämning på grund av en femhundring. Vi har vidtagit åtgärder och låser nu in handkassan i kassaskåp. Samma person hade inga problem med att tidigare ägare plockade ut miljoner i ägarutdelning. Men hen verkar ha stora problem med att vi skulle kunna göra det (har framkommit genom kommentarer vid t.ex. lönesamtal). Nu har vi ju inte ekonomi för det, men givetvis vill någon gång i framtiden ha ekonomisk möjlighet att göra det. Jag har arbetat gratis i över ett år (inte tagit ut någon lön) och det har gått ut över vår privata ekonomi och sparpengar. Varför skulle det vara någon skillnad för att vi är ägare nu?
Vi har haft diskussioner, både med alla samlade och enskilt. De verkar inte förstå att det i längden handlar om en trygg stabil arbetsplats för dem. Att vi måste bygga upp en trygg ekonomi. Vi är så generösa som vi bara kan; gratis kaffe, bjuder på fika/luncher några gånger per år, friskvårdspeng, julklappar, kick-off etc., men det verkar inte räcka.
Vad gör man som arbetsgivare?