• Anonym (Undrar)

    Hur ska jag fylla i blanketterna?

    Jag är lärare och har en tillsvidareanställning på heltid som jag haft utan avbrott sedan 2013. Jag ska nu studera för att få behörighet i ytterligare ett ämne och har i samtal med er fått veta att min SGI ska vara skyddad eftersom jag studerar inom eget yrkesområde. Jag har fått en beviljad tjänstledighet från mitt jobb kommande två terminer, men kommer nu byta studierna mot föräldraledighet efter en termin eftersom jag ska få barn beräknat 8/1. Höstterminen slutar 24/1 och den ska jag göra klart innan jag påbörjar föräldraledigheten.

    Efter att jag skickat in moderskapsintyget fick jag hem blanketten "uppgifter- inkomst och årsarbetstid" men när jag gick till mitt lokala försäkringskassankontor för att jag hade en fråga så sa handläggaren där att jag inte skulle fylla i den blanketten utan blanketten "Förfrågan - studier eller arbetsmarknadspolitiskt program" eftersom jag skulle studera närmast inpå föräldraledigheten. Dock tycker jag inte att den blankettens formuleringar stämmer in på min situation som är tjänstledig från en tillsvidareanställning. Man kan inte välja "tjänstledig" på blanketten utan bara på fråga 2, "kommer du att arbeta" välja : nej/ ja, jag kommer vara anställd och arbetar heltid eller deltid/ ja, jag ska arbeta i mitt eget företag. På punkt 3 står det "har du haft något arbete före studie- eller programtiden?" och man kan då välja mellan nej/ ja, jag har varit anställd/ ja, jag har eget företag.