• Anonym (Undrar)

    Hur ska jag fylla i blanketterna?

    Jag är lärare och har en tillsvidareanställning på heltid som jag haft utan avbrott sedan 2013. Jag ska nu studera för att få behörighet i ytterligare ett ämne och har i samtal med er fått veta att min SGI ska vara skyddad eftersom jag studerar inom eget yrkesområde. Jag har fått en beviljad tjänstledighet från mitt jobb kommande två terminer, men kommer nu byta studierna mot föräldraledighet efter en termin eftersom jag ska få barn beräknat 8/1. Höstterminen slutar 24/1 och den ska jag göra klart innan jag påbörjar föräldraledigheten.

    Efter att jag skickat in moderskapsintyget fick jag hem blanketten "uppgifter- inkomst och årsarbetstid" men när jag gick till mitt lokala försäkringskassankontor för att jag hade en fråga så sa handläggaren där att jag inte skulle fylla i den blanketten utan blanketten "Förfrågan - studier eller arbetsmarknadspolitiskt program" eftersom jag skulle studera närmast inpå föräldraledigheten. Dock tycker jag inte att den blankettens formuleringar stämmer in på min situation som är tjänstledig från en tillsvidareanställning. Man kan inte välja "tjänstledig" på blanketten utan bara på fråga 2, "kommer du att arbeta" välja : nej/ ja, jag kommer vara anställd och arbetar heltid eller deltid/ ja, jag ska arbeta i mitt eget företag. På punkt 3 står det "har du haft något arbete före studie- eller programtiden?" och man kan då välja mellan nej/ ja, jag har varit anställd/ ja, jag har eget företag.

    Jag förstår inte hur jag ska fylla i blanketten. På punkt 2 undrar jag om jag ska kryssa "nej" för jag ska inte arbeta under tiden jag studerar, men samtidigt tycker jag att jag bör kryssa i "ja, jag kommer att vara anställd" för jag ÄR ju fortfarande anställd, bara det att jag är tjänstledig. Men då passar det ändå inte för jag kan kanske inte fylla i rutan "jag arbetar heltid/deltid" för jag arbetar ju inte när jag studerar. Punkt 3 passar ju heller inte för det stämmer ju inte med "ja, jag har varit anställd" för det låter ju som att jag inte har min anställning kvar, vilket jag har.

    Är det verligen blanketten "Förfrågan - studier eller arbetsmarknadspolitiskt program" jag ska använda för att ni ska kunna fastställa min SGI inför föräldrapenning? Jag tycker som sagt inte att alternativen på den blanketten passar min situation som tjänstledig för studier utan tycker att den blanketten jag först fick ("Uppgifter - inkomst och årsarbetstid") son arbetsgivaren fyller i verkar bättre för där framkommer det att jag faktiskt är tjänstledig från en tillsvidareanställning, vilket väl borde vara relevant. Ska jag kanske skicka in båda blanketterna?

  • Svar på tråden Hur ska jag fylla i blanketterna?
  • Försäkringskassan

    Hej!


    Du ska fylla I blanketten "Förfrågan - studier eller arbetsmarknadspolitiskt program".
    Har du svårt att fylla I alla punkter kan du lämna det tomt och göra en förklaring I fältet "Övriga upplysningar" eller lämna informationen I ett bifogat brev.

    Hälsningar
    Per, handläggare

  • Anonym (Undrar)

    En annan fråga: Första arbetsdagen på mitt jobb efter semestern var nu i måndags 10/8 och eftersom det är anställt en vikarie för mig som ju behövde starta redan nu för att komma in i verksamheten har den personen tagit över för mig redan nu och jag är tjänstledig. Min chef tyckte att det vore konstigt för mig att gå in och jobba två veckor när jag ska studera sedan, för att det blir rörigt för eleverna om jag är där några dagar bara och sedan försvinner.

    Nu undrar jag dock om detta kan bli problem för min SGI eftersom terminen för det jag ska studera inte börjar förrän 24/8. Jag är alltså tjänstledig från jobbet redan två veckor innan jag börjar studera. Är detta ett problem eller är min SGI skyddad ändå, t ex eftersom jag som gravid har rätt att sluta arbeta sex månader innan födsel? Jag tänkte inte på detta innan utan godtog att chefen tyckte att det vore bättre om min vikarie började gå för mig direkt vid terminsstarten.

  • Anonym (Undrar)

    Alternativt att den regeln som säger att SGI är skyddad i tre månader om man avbryter ett arbete som varat i minst sex månader borde gälla i min situation?

  • Försäkringskassan

    Hej!

    Som du skriver så har du rätt att gå hem/inskränka din arbetstid 6 månader innan beräknad förlossning om man har arbetat helt 6 månader innan utan avbrott utan att det kommer att påverka din SGI.
    Man kan också ha ett skydd på 3 månader från det man avbryter sitt arbete om man har arbetat helt 6 månader innan utan avbrott.

    Hälsningar
    Hugo, handläggare

  • Anonym (Undrar)

    Tack för svar, då borde det inte bli några problem för mig.

Svar på tråden Hur ska jag fylla i blanketterna?