• Anonym (Undrar)

Får en hustru skriva över en bil på sig själv med falsk namnteckning?

Min fråga är kort och gott - även om man är gifta, är det tillåtet för den ena parten att skriva över ett fordon på sig själv? Måste man inte ha bådas signatur? Den som bilen stod på i det här fallet var svårt sjuk och kunde inte göra en sådan sak.

• Svar på tråden Får en hustru skriva över en bil på sig själv med falsk namnteckning?
  • Anonym (olagligt)

Det är olagligt att förfalska en namnunderskrift så NEJ det är inte okej att skriva under med någon annans namn. Kallas urkundsförfalskning och är som sagt OLAGLIGT!!

• Anonym (Hej)

Skulle ett videoklipp där personen säger att bilen ska skrivas över på frun duga som fullmakt? Då kan både utseende och röst avgöra vem som sagt det?

• Anonym (olagligt)
    Anonym (Hej) skrev 2015-08-12 20:25:20 följande:
    Skulle ett videoklipp där personen säger att bilen ska skrivas över på frun duga som fullmakt? Då kan både utseende och röst avgöra vem som sagt det?
    Kanske. Det borde kollas upp. Men kan personen i fråga säga det borde personen i fråga orka kraffsa ner en underskrift också tycker jag.
  • Anonym (Undrar)

Frågan är ju hur man skall kunna bevisa att han inte skrivit under men med tanke på hur allvarligt sjuk han var vid tillfället då fordonet skrivs över så ser jag inte hur det skulle kunna ha skett.

Han kunde absolut inte hålla i en penna och var totalförvirrad, hade hallucinationer osv.

• Anonym (olagligt)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-12 20:32:01 följande:
    Frågan är ju hur man skall kunna bevisa att han inte skrivit under men med tanke på hur allvarligt sjuk han var vid tillfället då fordonet skrivs över så ser jag inte hur det skulle kunna ha skett.

Han kunde absolut inte hålla i en penna och var totalförvirrad, hade hallucinationer osv.
    DSå har hon antagligen gjort en olaglig handling alltså. För kunde han itne hålla i en penna och det ärndå skapades en namnteckning i hans namn under denna tid är det ju uppenbart att den namnteckningen är falsk och olaglig.
  • Anonym (Hej)

Borde inte sjukhusen ha någon kunskap om hur man intygar att personen är så sjuk att han inte kan sköta sin ekonomi och bilunderhåll osv. Då borde en närstående, närmast anhörig kunna överta de uppgifterna.

• Eleonor01

Msn behöver inte skriva under något när man gör ägarbytet idag. Det finns rn app. Bådas körkort krävs Dock men det har hon väl tillgång till misstänker jag

• Anonym (olagligt)
    Eleonor01 skrev 2015-08-12 20:52:12 följande:

Msn behöver inte skriva under något när man gör ägarbytet idag. Det finns rn app. Bådas körkort krävs Dock men det har hon väl tillgång till misstänker jag

Ja är det så lätt är det ju antagligen så det gått till och alltså inte olagligt. Men att förfalska någons namnteckning är olagligt oavsett.
  • Anonym (wtf)

Inte lagligt. Det innebär att avtal om bodelning har lämnats in under hustruns sjukdom som innebar hallucinationer och som borde kunna verifieras av sjukvårdspersonal.

Vem kommer på en sån rutten idé?

Svar på tråden Får en hustru skriva över en bil på sig själv med falsk namnteckning?