• Anonym (bullen)

Köpa begagnad bil

Börjar fundera på att köpa en "ny" bil. Är dock väldigt rookie på området. Finns ju en hel del skojare ute på marknaden,näst vore väl att köpa av nån bekant men ingen jag vet som ska sälja sin bil.

Finns det någon säker plats man kan köpa? Blocket är väl sisådär... Garantibil vet jag inget om, bara att de inte tar bilar äldre än 8 år...

• Svar på tråden Köpa begagnad bil
  • Anonym (Bil)

Hos ett bilföretag som säljer beg.bilar?

• Eleonor01
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-13 04:32:06 följande:

Börjar fundera på att köpa en "ny" bil. Är dock väldigt rookie på området. Finns ju en hel del skojare ute på marknaden,näst vore väl att köpa av nån bekant men ingen jag vet som ska sälja sin bil.

Finns det någon säker plats man kan köpa? Blocket är väl sisådär... Garantibil vet jag inget om, bara att de inte tar bilar äldre än 8 år...

Köp aldrig av en bekant. Om något går fel på bilen är det otroligt lätt att bli ovänner. Köp från bilfirma så får du m lite garantier istället å sen kollar du upp bilen genom att ta reda på vem förra ägaren var. Ta sen ett samtal till denne å fråga lite om bilen. Så har jag alltid gjort. Funkar utmärkt!
  • Anonym (bullen)

Tänkte inte på det. Nu är jag negativ men hört att de rekondar skitbilar på ytan till att se nya ut men kan ha rost i balkar osv.. Är det bara rykten eller sant?

Vad finns för bilfirmor?

• Anonym (Bil)

Googla på bilfirma där du bor.

• Fia 28
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-13 10:27:04 följande:

Tänkte inte på det. Nu är jag negativ men hört att de rekondar skitbilar på ytan till att se nya ut men kan ha rost i balkar osv.. Är det bara rykten eller sant?

Vad finns för bilfirmor?

Du kan ju strunta i de små bilfirmorna och satsa på lite större firmor. Det är nog större risk att köpa av en privatperson än en bilfirma. 
  • Eleonor01
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-13 10:27:04 följande:

Vad finns för bilfirmor?

Större firmor är alltid bäst. Strunta i små firmor. Ta en runda å kolla vad som finns men bäst är att du själv har ett hum om vad du behöver å hur mycket du är beredd att lägga på bilen. Ett högre inköpspris ger oftast en lite nyare bil m mindre risk för följd problem
  • Anonym (bullen)

Tack tack för alla svar.

Nej köpa av privatperson känns osäkert. Men vad har bilfirmor na för ansvar om något visar sig fel på bilen?

• deko

Om du inte har någon bekant som kan lite om bilar går det alltid att få en lite snabbare kontroll av en oberoende verkstad, besiktningen har väl oxå den tjänsten idag.

Bilfirmor är väl i regel lite säkrare då dom ger en kortare garanti och har lite svårare att komma undan dyrare och uppenbara fel som visar sej kort i efterhand.

Samtidigt går ju prislappen upp om man jämför med privat handel.

Vilken prisklass pratar vi om?

• Eleonor01
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-13 10:42:58 följande:

Tack tack för alla svar.

Nej köpa av privatperson känns osäkert. Men vad har bilfirmor na för ansvar om något visar sig fel på bilen?

Det som står på varudeklarationen är det som du köper. Om något går sönder eller inte stämmer så har du tre månaders garantin vilket göra att det bara är att åka tillbaka m bilen så får de åtgärda det. Mycket bra! Lite dyrare men mycket bättre om man inte själv är händig å meckar m bilar själv
  • Anonym (bullen)
    Eleonor01 skrev 2015-08-13 10:48:46 följande:
    Det som står på varudeklarationen är det som du köper. Om något går sönder eller inte stämmer så har du tre månaders garantin vilket göra att det bara är att åka tillbaka m bilen så får de åtgärda det. Mycket bra! Lite dyrare men mycket bättre om man inte själv är händig å meckar m bilar själv
    Lite mekig är man väl men inte till överdrift. Skruvat av en och annan kåpa men ger mig inte in på sånt jag inte behärskar, typ strömkablar, bromsar o dyl. Mest gått efter verkstadshandboken för bilen i allmänhet.

Prisklass. Tja vet inte vad man får ge för en okej bil idag. 4-50 000 kanske? Eller är det i underkant? Vet att nybilar brukar ju kosta över 100 000...

Tänkte sikta på en diesel då de sägs dra mindre, gärna nått märke som inte kostar skjortan i reservdelar. Opel, m.m. sägs ju vara lite mer rostbenägna har jag hört. Bor tyvärr längs en "saltväg"... Bara spånar lite.

Jag kikade på inkomna bilar på en lokal bilfirma här, då kom frågan om miltal upp... Finns det något man kan läsa ut ur det? Jämföra typ årsmodell och miltal?
  • StevenDiese

Är reservdelarna billiga så kan det bero på att de säljer många av dem. Delarna alltså. Inte bilarna.:/

• Eleonor01
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-13 20:09:48 följande:
    Lite mekig är man väl men inte till överdrift. Skruvat av en och annan kåpa men ger mig inte in på sånt jag inte behärskar, typ strömkablar, bromsar o dyl. Mest gått efter verkstadshandboken för bilen i allmänhet.

Prisklass. Tja vet inte vad man får ge för en okej bil idag. 4-50 000 kanske? Eller är det i underkant? Vet att nybilar brukar ju kosta över 100 000...

Tänkte sikta på en diesel då de sägs dra mindre, gärna nått märke som inte kostar skjortan i reservdelar. Opel, m.m. sägs ju vara lite mer rostbenägna har jag hört. Bor tyvärr längs en "saltväg"... Bara spånar lite.

Jag kikade på inkomna bilar på en lokal bilfirma här, då kom frågan om miltal upp... Finns det något man kan läsa ut ur det? Jämföra typ årsmodell och miltal?
    Om du vill ha låg driftkostnad så glöm inte att räkna m årsskatten. Det är få personbilar som går på diesel som har låg skatt. De ligger på runt 5000kr. Räkna ut hur långt du kör på ett år å jämför sedan. 4-50 000kr kan du få en bra billig bil för. Givetvis beroende på vad du har för behov av storlek men små bilar finns det många i den kategorin som drar lite bensin. Skatterna är inte låga nuförtiden
  • Eleonor01
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-13 20:09:48 följande:

Vi köpte precis en Kia ceed diesel. Dock för 80000 men då är det partikelfilter i den vilket ger billigare skatt å låg förbrukning.
  • Anonym (bullen)

Läste precis om att partikelfilter kan bli en dyr historia att byta.

Den bil jag har nu är en coupe tror jag det kallas. Blev något besvärligt när vi fick barn. Drar i regel 0.8-0.9 liter per mil. Skatten gick upp till 2000 tror jag nu i år.

Finns det bensinbolag som drar typ 0.4-.0.5 liter milen för den prisklassen?

Behöver inte vara nån SUV men ingen minibil heller, känns osäkert i händelse av krock.

• Eleonor01
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-14 10:25:46 följande:

Läste precis om att partikelfilter kan bli en dyr historia att byta.

Den bil jag har nu är en coupe tror jag det kallas. Blev något besvärligt när vi fick barn. Drar i regel 0.8-0.9 liter per mil. Skatten gick upp till 2000 tror jag nu i år.

Finns det bensinbolag som drar typ 0.4-.0.5 liter milen för den prisklassen?

Behöver inte vara nån SUV men ingen minibil heller, känns osäkert i händelse av krock.

Nya bilar m filter bytas inte
  • driver28

Kolla ALD bil. De säljer bara 3 år gamla ex företagsleasingbilar. Det är ordning på dem

Eller ännu hellre privatleasa en sprillans ny! Det är det nya sättet att ha bil. 0:- kontant och xxxx:- per månad

• Anonym (bullen)
    driver28 skrev 2015-08-14 17:28:44 följande:

Kolla ALD bil. De säljer bara 3 år gamla ex företagsleasingbilar. Det är ordning på dem

Eller ännu hellre privatleasa en sprillans ny! Det är det nya sättet att ha bil. 0:- kontant och xxxx:- per månad

Det där sista lät intressant. Kan man läsa mer om det nånstans? Typ för nackdelar osv.
  • driver28
    Anonym (bullen) skrev 2015-08-15 09:41:41 följande:
    Det där sista lät intressant. Kan man läsa mer om det nånstans? Typ för nackdelar osv.
    Det är bara att höra av dig till firmor som säljer nya bilar och höra dig för. Aftonbladet har någon artikel om detta med, att det är de är det nya sättet vi köper bil på. Ja leasar min bil på det viset.
Svar på tråden Köpa begagnad bil