• Assis

Behöver råd i en arbetssituation

Hej alla kloka!

Jag måste fråga en sak som grämer min sambo och därför också mig.

Min sambo jobbar som servicetekniker. Han har problem med sin kollega. Dom jobbar ihop på de flesta installationer/ärenden de har men jobbar också en del självständigt.

Nu till problemet: hans kollega rapporterar sin arbetstid som att han börjar 7 och går 16-17. Men han dyker upp kl 8-10 och går 14-15. Dom FÅR rapportera tidpunkten de lämnar huset som startad arbetstid. Många gånger när hans kollega dyker upp springer han mest runt och pratar i telefonen och söker upp platscheferna och dricker kaffe. Men, detta sätter min sambo i klistret , det gör att han får täcka upp och gör 1,5 person jobb. Min sambo jobbar jättemycket övertid för att klara jobben på utsatt tid. Huvudkontoret (hans chef) har ringt 2-3 ggr och frågat varför han har så mycket övertid när han kollega inte behöver det..... Han försöker berätta lite hur det ser ut men han har jättemycket ont i magen och känner sig ifrågasatt. Gör han INTE övertiden är han rädd att bli ifrågasatt "varför få ni inte jobben gjorda".  Huvudkontoret skickade upp en person som skulle vara med dem ett par dagar för att kolla läget men gör kollegan ju INTE så som han brukar. Hur sjutton gör man för att komma ur detta eller lösa det?????

• Svar på tråden Behöver råd i en arbetssituation
  • Ungoliant

Kan han inte berätta för chefen vilka tider de arbetar tillsammans och med vilka uppdrag? Så ligger det på chefens bord att hålla koll på vad kollegan gör under övriga rapporterade timmar.

• sportpappa

Din sambo ska inte behöva ansvara för att hans kollega inte gör sitt jobb. Han ska inte heller jobba övertid för att få jobbet gjort. Jobbet får ta längre tid. Övertid ska vara beordrad och tillfällig. Först och främst ska han göra sin del.

Det är jättesvårt att ifrågasätta andra personer och att "skvallra" för chefen om någon inte sköter sig. I det här fallet så hade jag nog börjat pika min kollega om de sena ankomsterna ("sovmorgon idag igen"), att han inte gör sitt jobb ("tror du att du hinner göra klart x idag eller tar det längre än de 2 dagar det redan tagit?"), att han fikar för mycket ("om jag skulle dricka kaffe lika ofta som du så skulle jag få ont i magen/springa på dass hela tiden") och går tidigt ("halvdag idag?"). Genom att slopa övertidsarbetet så sätter det press på kollegan att göra sin del så att de hinner slutföra arbetet på utsatt tid.
    Din sambo kan dokumentera det arbete han gör och hur lång tid det tar så har han svart på vitt vad han gjort och tidsåtgång.

Det är bra att komma överens om vad de ska göra innan lunch, efter lunch och under dagen, dvs. planera arbetet. "Vad gjorde du igår? Vad ska du göra idag? Har du några problem?" Då ser man direkt om någon slackar och om något tar längre tid än väntat.
    Jag kan väl tycka att installationsarbeten borde ha en arbetsplanering från början och då är det ju lätt att dela upp uppgifterna mellan teknikerna. När något är klart så sätter man en kråka vid den punkten som är utförd. Då ser man direkt vem som gjort vad.

Om det inte blir någon bättring med ovanstående icke konfrontativa metoder så får han ta till mer kraftfulla metoder. Då är det stor risk att kollegan blir sur på honom. Prata först med kollegan och säg till honom på skarpen att det inte fungerar att arbete så här. Nästa steg är chefen.

• En PantherTant

Som arbetsledare / chef vill jag få reda på sådant här. Att täcka upp för den andra gör problemet bara svårare att upptäcka. Så din sambo bör prata med chefen. Sen kommer de överens hur de fortsätter därifrån. Chefen vill kanske ha några bevis att ta fram när han ska konfrontera den fuskande medarbetaren. Kanske vill han att din sambo bokför vilka tider vilka dagar han är i jobb.

Rekommenderar inte din sambo pikarna någon föreslog, låt chefen säga till / avskeda personen i fråga i stället.

• Assis

Tack för fina råd. Ska ta en samtal med sambon och rådge honom lite så han slipper vara så förtvivlad.

Svar på tråden Behöver råd i en arbetssituation