Behöver råd i en arbetssituation
Hej alla kloka!
Jag måste fråga en sak som grämer min sambo och därför också mig.
Min sambo jobbar som servicetekniker. Han har problem med sin kollega. Dom jobbar ihop på de flesta installationer/ärenden de har men jobbar också en del självständigt.
Nu till problemet: hans kollega rapporterar sin arbetstid som att han börjar 7 och går 16-17. Men han dyker upp kl 8-10 och går 14-15. Dom FÅR rapportera tidpunkten de lämnar huset som startad arbetstid. Många gånger när hans kollega dyker upp springer han mest runt och pratar i telefonen och söker upp platscheferna och dricker kaffe. Men, detta sätter min sambo i klistret , det gör att han får täcka upp och gör 1,5 person jobb. Min sambo jobbar jättemycket övertid för att klara jobben på utsatt tid. Huvudkontoret (hans chef) har ringt 2-3 ggr och frågat varför han har så mycket övertid när han kollega inte behöver det..... Han försöker berätta lite hur det ser ut men han har jättemycket ont i magen och känner sig ifrågasatt. Gör han INTE övertiden är han rädd att bli ifrågasatt "varför få ni inte jobben gjorda". Huvudkontoret skickade upp en person som skulle vara med dem ett par dagar för att kolla läget men DÅ gör kollegan ju INTE så som han brukar. Hur sjutton gör man för att komma ur detta eller lösa det?????