Självmedvetenhet!
Hej!
Tänkte kolla här i forumet om jag skulle kunna få lite perspektiv och åsikter kring en sak kring självmedvetenhet. Jag har nog alltid varit en person som varit rätt medveten om mig själv. Som liten var jag väldigt blyg men med bra självkänsla. Inte självförtroende dock. Är medelålders nu och livet har för några år sen fört med sig rejäla törnar, som då sänkt mitt självförtroende. Sen är jag en person också som verkligen älskar att jobba med mig själv och älskar att utvecklas personligen. Sådant jobbar jag väldigt ofta med, med mig själv, för jag tycker det är roligt ocj mkt intressant. Men, för nu kommer jag till det jag önskar ventilera, och det är att jag upplever nu att jag kanske liksom är för mkt medveten om mig själv. Jag menar i form av att allt ifrån kläder, hur jag klär mig, hur jag säger saker, tänker efteråt rätt ofta på hur jag sa en viss sak, hur det kan ha tolkats. När jag är bland folk, har jag alltid koll på hur jag ser ut, och kanske framförallt alltid medveten om att jag inte kan släppa medvetenheten om mig själv. Jag glömmer aldrig liksom bort mig själv och bara är i situationer. Det är det jag undrar vad ni tänker när jag skriver det. Jag undrar vad beror sånt egentligen på, vad är orsaken till att man kan vara så? I och med detta, så är jag nog aldrig egentligen helt avslappnad, inte heller totalt närvarande, när jag måste ha mig själv i huvudet. Jag vill ju inte vara så. Jag vill kunna helt bara slappna av där jag är.
Detta jag skriver om, är det nog mer eller mindre för många andra också, kan jag tro. Men just orsaker bakom och vad behöver man utveckla för att komma längre ifrån detta sätt, funderar jag över.