• Akua

Får alla mycket slem i halsen vid träning eller är det en mild andsträningsutlöst astma?

En gång vid en kraftig förkylning fick jag brickanyl utskrivet och läkaren. En annan läkare sa sen som hastigast "hjälpte det så har du väl lite astma..." . Så har jag en mild astma som kanske kan yttra sig vid ansträngning och förkylning??

Jag får ju aldrig direkt andnöd.

När jag tränar får jag ofta väldigt mycket slem långt ner halsen som jag måste harkla ner hela tiden + att jag också kan få hosta. Är detta mild ansträningsutlöst astma eller inte?

Vid hård konditionsträning får jag lite ont i bröstet också vid andning och det känns som att jag inte riktigt får i mig tillräckligt med syre, men det kan ju också 100% bero på att jag tar ut mig totalt. Eller står astman för typ 20% av den känslan??

Några med kunskap och erfarenhet av detta som vill guida mig?

• Svar på tråden Får alla mycket slem i halsen vid träning eller är det en mild andsträningsutlöst astma?
  • sofie9166

Jag har mild astma jag har ansträngsastma också så jag kan inte träna länge. Utan att bli andfådd.
    När jag blir sjuk då får jag slem i halsen och en hosta som aldrig går över.
    Det är så med astma hosta som aldrig går över plus slem. Så det är normalt.

• Akua

Tack för svar!

Jag undrar om det kan bli bättre om jag tar brickanylen innan.... Hur långe håller det i sig liksom. Jag blir så lätt skakig av den så vill inte använda det i onödan liksom.

• Akua

Men.... Om jag har kört ganska hårt med kondisen när nag tränat kan jag ju hålla på att harkla mig upp till ett par timmar efter träningen.

Är det "normalt" med astma? Att det håller i sig så lång tid efteråt?

• sofie9166

Ta medicinen innan träning så hjälper den under tiden du tränar.
    När du har tagit medicin då ska det släppa efter 2-3min

• Akua
    sofie9166 skrev 2015-08-13 20:41:01 följande:

Ta medicinen innan träning så hjälper den under tiden du tränar.

När du har tagit medicin då ska det släppa efter 2-3min

Ok, ska prova nästa gång och hoppas slippa de värsta skakningarna haha.

:)
  • sofie9166

Ja, gör det. Det brukar funka på mig att ta medicinen innan ansträngning
    Hoppas det blir bättre

• Akua
    sofie9166 skrev 2015-08-13 21:10:21 följande:

Ja, gör det. Det brukar funka på mig att ta medicinen innan ansträngning

Hoppas det blir bättre

Tack, jag återkommer med resultat :)

Förresten hur har du fått din diagnos?
  • sofie9166

Ja gör det
    Jag gick till astmasköterskan hon berättade allt detta för mig. Det är så jag kan berätta det för dig

• Akua
    sofie9166 skrev 2015-08-14 07:09:33 följande:

Ja gör det

Jag gick till astmasköterskan hon berättade allt detta för mig. Det är så jag kan berätta det för dig

Men du blir alltså andfådd, du får inte andnöd och ett klassisk astmaanfall? Hur vet man om det är andfåddhet pga hård träning eller om det är anaträningsninsastma som spökar?
  • sofie9166

Du kommer märka skillnaden när du är på väg att få ett astmaanfall då kan du inte andas och du får panik.
    Jag får ansträngningsastma och får jobbigt att andas och svårt det är ansträngning det är det som är skillnaden.

• sofie9166

Hur går det med din astma?

• Anonym (M)
    Akua skrev 2015-08-13 20:34:49 följande:

Tack för svar!

Jag undrar om det kan bli bättre om jag tar brickanylen innan.... Hur långe håller det i sig liksom. Jag blir så lätt skakig av den så vill inte använda det i onödan liksom.

Skakningarna kommer när man får i sig för mycket bricanyl, det är en liten överdos. Om du tar två doser, prova ta bara en istället. Om du redan tar bara enkla du prata med din läkare om dosen du får. Det är inte meningen att man ska få biverkningar.

Om man har astma är det extra viktigt att värma upp ordentligt innan man börjar ta i. Jag har astma sedan födseln och är spinningledare. Men om jag skulle försöka att bara börja springa eller cykla fullt ut från försaka minuten skulle min astma kicka in direkt. Så värm upp i tio minuter med promenad, crosstrainer eller lätt, lätt jogg.

Astma kan triggas av olika klimat. Jag kan inte springa när det är kallt ute, vissa påverkas när det är fuktigt och varmt. Även pollen och damm kan påverka mycket. Så tänk på vädret när ni tränar ute så kan ni se vad som påverkar astman.
  • Akua

Jag har ju aldrig någonsinn fått en astmaattack.

Däremot vid träning får jag lätt väldigt mycket slem i halsen och ibland hosta, precis som jag skrev. Så svårt att beta om det verkligen är lätt astma, eller enbart att jag blir andfådd (vilket är naturligt vid hård ansträninging).

Idag tränade jag igen och tog en puff innan. Blev inte darrig av bara en puff. Jag körde bland annat några backintervaller och det om något borde ha gjort att jag börjat kraxa men inget problem alls denna gång.

Vet inte om det bara var slumpen eller om det hade varit värre om jag inte tagit puffen. Kanske så hjälpte det och då har jag väl lite astma..?

Får väl prova både med och utan och se vad jag kommer fram till hehe.

Tack för era svar!!!

Anonym (M) skrev 2015-08-17 08:31:41 följande:

Skakningarna kommer när man får i sig för mycket bricanyl, det är en liten överdos. Om du tar två doser, prova ta bara en istället. Om du redan tar bara enkla du prata med din läkare om dosen du får. Det är inte meningen att man ska få biverkningar.

Om man har astma är det extra viktigt att värma upp ordentligt innan man börjar ta i. Jag har astma sedan födseln och är spinningledare. Men om jag skulle försöka att bara börja springa eller cykla fullt ut från försaka minuten skulle min astma kicka in direkt. Så värm upp i tio minuter med promenad, crosstrainer eller lätt, lätt jogg.

Astma kan triggas av olika klimat. Jag kan inte springa när det är kallt ute, vissa påverkas när det är fuktigt och varmt. Även pollen och damm kan påverka mycket. Så tänk på vädret när ni tränar ute så kan ni se vad som påverkar astman.

sofie9166 skrev 2015-08-17 08:17:44 följande:

Hur går det med din astma?

• sofie9166

Medicinen gör en hel del innan träning
    Försök komma ihåg att dricka mycket det hjälper mot slemet och puff innan så kan du träna precis som vanligt

Svar på tråden Får alla mycket slem i halsen vid träning eller är det en mild andsträningsutlöst astma?