• Lindez

första begravningen, hjälp

Tacksam för svar!!

Jag är så rädd, för jag vill inte att något av det jag gör ska verka disrespekterande mot någon.

Hur gör man på begravning:
    Får jag komma?
     Vilka blommor?
    Vilken färg på kläder?
    Var ska jag gå sen?
    Vad ska jag ta med mig?
    Tänk om jag inte kan hålla mig och börja stor tjuta

• Svar på tråden första begravningen, hjälp
  • Aniiee

1: Du får komma om ceremonin sker i en kyrkobyggnad. Annars måste du vara inbjuden

2: Vilka du vill, eller inga alls.

3: Beror på. Mörkt och diskret är alltid rätt, men om familjen gått ut med en önskan om ljus klädsel så är det bättre.

4: Hem, exempelvis. Eller ut på stan eller var tusan du vill.

5: En blomsterkvast, om du vill. Annars ingenting.

6: Om du gör det så gör du det. Gå ut, om du kan göra det diskret. 

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Pirum

Vilken relation har du till den avlidne?
    Vad står i dödsannonsen i tidningen?
    Där brukar det stå om man ska ha ngt annat än traditionell sorgklädsel, likaså om de vill att man ger en gåva till någon fond istället för blommor osv.

• Pirum

Vilken relation har du till den avlidne?
    Vad står i dödsannonsen i tidningen?
    Där brukar det stå om man ska ha ngt annat än traditionell sorgklädsel, likaså om de vill att man ger en gåva till någon fond istället för blommor osv.

• Pirum

Även om man skickar blommor/betalar till en fond så brukar man ta med sig en handbukett, ofta bestående av en ros plus en grön kvist. Denna handbukett lägger man på kistan när man går fram och tar avsked. Då går man i tur och ordning med de närmast anhöriga först. 

• MallaL

Det är helt ok att gråta på en begravning, det hör till så att säga. Ta med en handbukett, vanligen en ros + lite grönt, gå till blomsteraffären och säg att du vill ha en handbukett till en begravning, de vet. Man kan också skicka en större krans/bukett som står vid kistan i kyrkan också, t ex arbetskamrater kan skicka en gemensam krans (det kostar en del) som man beställer i förväg, men detta är inget man behöver göra. Om det har stått i begravningsannonsen att det är kaffe/sammankomst efteråt ska man i allmänhet anmäla sig till detta så de vet hur många som kommer. Annars går man bara hem...

• Lindez

Tack för alla tips, 

Nu ska jag bara försöka förstå, varför en ängel inte får finnas på dina planet

klädde diskret, gick hem efteråt och grät ut
Svar på tråden första begravningen, hjälp