• Summer70

    Lära mig prata engelska - app eller kurs?

    Hej!

    Jag måste så fort som möjligt bättra på min engelska.

    Läser och skriver bra, men har svårt med uttal och hitta orden. Känner mig helt enkelt obekväm.

    Jag åker bil minst två timmar om dan och undrar därför om nån vet nån app eller kurs eller liknande som man kan köpa?

    Gärna nån där jag då kan repetera vad som sägs.

    Två timmar engelska per dag borde göra mig bekvämare....

  • Svar på tråden Lära mig prata engelska - app eller kurs?
  • Ungoliant

    Om du använder spotify så kan du söka på "learn english" så får du upp en massa album med sådana repetitionskurser. Har inte provat själv så jag kan inte tipsa om nåt specifikt, men det borde gå snabbt att klicka igenom och se vilka som är nåt att ha.

  • Summer70

    Hittade inget bra på Spotify...var mest från engelska till ett anat språk...

    Så nån mer som har nån ide?

  • kvs

    När det gäller att lära sig tala ett språk så finns det inte så många genvägar. Det handlar om att tala språket med någon form av regelbundenhet. Alltså tror jag inte att du kan använda din pendlingstid för att bli så mycket bättre på talad engelska (även om det säkert kan hjälpa lite).

    Du får nog börja hänga i olika chatrum, lära känna någon engelsktalande, söka upp någon grupp som träffas som talar engelska med varandra eller hitta på någon annan ursäkt för att få tala engelska i vardagen.

  • Summer70

    Jo, det är samt! På mitt jobb jag hade för några år sen pratade och skrev jag på engelska dagligen. Kommer börja ett liknande jobb snart, fast med ännu mer engelska, så skulle bara behöva fräscha upp.

    Nåt har hänt med mitt självförtroende under tiden....

    Så, som sagt...nån som vet något bra? Gärna lyssna och repetera.

  • Anonym (Well-spoken)

    Prata med dig själv! Det fungerar faktiskt, tänk dig diskussioner som kan uppkomma på nya jobbet och prata högt för dig själv. Ofta hör man när det låter fel och då kan man öva på det. Om du ser på tv, repetera högt vad folk säger och ha alltid papper och penna till hands och slå upp ord du är osäker på, och öva på att säga dem i en mening. När munnen och hjärnan vänjer sig vid ljuden går det lättare och lättare.

  • Anonym (Tips)

    Jag gick en konversationskurs i engelska för några år sedan, via Folkuniversitetet. Vi var en ganska liten grupp och varje gång hade kursledaren förberett några ämnen, inklusive några specialord, som vi skulle diskutera kring.

Svar på tråden Lära mig prata engelska - app eller kurs?