• Eulalia

    Hur berätta om elevassistent?

    Hej!

    Har en 8-årig son som troligtvis har Aspbergers. Det har varit problem sedan start i förskoleklass då han inte riktigt förstår vad som händer runt omkring honom och därmed hamnar i många konflikter. Hans frustration leder även till att han ibland blir utåtagerande. Han är medveten om att de flesta andra tänker lite annorlunda än vad han gör och att det finns många oskrivna regler som han själv säger att han inte fattar någonting av. Vi går på BUP på samtal då han mår mycket dålig och inte själv förstår vadrför han har svårt att få kompisar. Vi väntar även på utredning, men denna har inte gjorts ännu pga att han helt enkelt mår för dåligt vilket kan ge missvisande resultat.

    Nu till saken! Efter många turer, möten och hetsiga diskussioner har rektorn satt in en extraresurs/elevassistent. Sonen behöver en vuxen som stöd i skolan och som kan förklara samt förebygga att så många konflikter uppstår. Men hur ska jag förklara det för honom? Han vill ju samtidigt vara "en vanlig kille" (hans egna ord) och jag vill inte att han ska känna större utanförskap än han redan gör! Har pratat med den tjej som ska gå för honom och vi kom överens om att hon inte ska vara som ett plåster på honom utan hålla sig lite diskret vid sidan av. Men sonen är långt ifrån dum, och han kommer märka att hon är där han är så någon förklaring måste jag ge innan skolstart. Tips på hur jag lägger fram det på bästa möjliga sätt?

  • Svar på tråden Hur berätta om elevassistent?
  • krompa

    Säg inget än så länge.

    Så vida inte assistenten är vid din son varje sekund så kommer assistenten mest trolig presenteras som en resurs i klassen och kommer hjälpa andra också. Tex genom att lugna ner andra elever som gör något som brukar trigga din son.
    Många assistenter är så bra att klassen och barnen i fråga fungerar bättre utan att något barn vet varför hon är där.

  • Anonym (..)

    Jag tycker absolut du måste säga något. Min son fick en elevassistent av samma anledning och vi pratade om att eftersom det blir så mycket konflikter och bråk i skolan så ska det börja en ny fröken som ska hjälpa honom lite extra så att han ska mår bra och att det blir mindre bråk i skolan. Han va super nöjd med det svaret för även om han vill va som andra så vill han ju inte bråka och va arg och ledsen.
    Hans assistent finns lite på sidan av, hjälper dom andra ibland och så för att det inte ska bli så utpekat men sonen vet att han finns och kan hjälpa honom och det har blivit mycket bättre :)

  • Liliana

    förklara!!! VAR ÄRLIG!! 
    rakt upp och ner, att Hon finns där för att hjälpa honom  att förstå dom där oskrivna reglerna som är så krångliga, så att han kan lättare hitta kompisar och trivas i sin  skola! inte bra att idiot förklara. genom att smyga visar DU som mamma att det är FEL med elevassistent!!! 
    ÄRLIGHET!!! ÄRLIGHET ÄRLIGHET!!!!

Svar på tråden Hur berätta om elevassistent?