• Anonym (?)

Åt brie och ångrar mig. Kommer jag bli sjuk?

Var på ett möte och där dukade de fram brie och kex. Tog för att jag kände det var artigast. Brieosten smaka källare och nu ångrar jag mig. Hur dum får jag vara? Osten var en rund ost, och det var tagit 1/4 av den så den har alltså stått framme vid ett tidigare tillfälle. Hur stor risk är det att den var dålig nu? Jag brukar inte äta brie annars. Smakar den osten möglig källare? Tog en 1/2 cm tjock skiva.

Kommer jag bli dålig nu? Har kräkfobi så är verkligen så rädd nu.

Magen bubblar mer och mer. Åt den vid 9-tiden.

• Svar på tråden Åt brie och ångrar mig. Kommer jag bli sjuk?
  • Påven Johanna

Nej, det finns inget i den berättelsen som talar för att du skulle bli dålig.

• Påven Johanna

Brie är en vitmögelost.

• Mantrasina

Nej. Du kommer inte bli sjuk. Ta det lugnt, andas och tänk på att magen bubblar för att du är orolig, inte för att osten var dålig! 

(Har också kräkfobi, såjag förstår din oro!)

• Anonym (?)

Men tänk om osten stått framme jättelänge innan? Hon plocka dessutom upp den ur sin väska innan hon ställde den på bordet. Så den hade förvarats minst 3 1/2 timme i rumstemperatur innan.

Usch. Ångrar mig så

• Påven Johanna
    Anonym (?) skrev 2015-08-14 15:12:10 följande:

Men tänk om osten stått framme jättelänge innan? Hon plocka dessutom upp den ur sin väska innan hon ställde den på bordet. Så den hade förvarats minst 3 1/2 timme i rumstemperatur innan.

Usch. Ångrar mig så

Det är verkligen ingen fara. Den tål det. Brie är känslig för temperaturväxlingar, men inte på det sätt du tror - den riskerar att mogna fortare bara. Den gör dig inte dålig bara för att den stått i rumstemperatur. 
  • Anonym (?)

Fiser jättemycket

• Anonym (?)

[quote=75637740][quote-nick]Påven Johanna skrev 2015-08-14 15:17:54 följande:[/quote-nick]Det är verkligen ingen fara. Den tål det. Brie är känslig för temperaturväxlingar, men inte på det sätt du tror - den riskerar att mogna fortare bara. Den gör dig inte dålig bara för att den stått i rumstemperatur. [

Den jan mycket väl har varit i kylskåp sedan framme en lång stund och kylskåp igen

• Rakad Apa

Är du alltid såhär neurotisk TS?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Påven Johanna
    Anonym (?) skrev 2015-08-14 15:26:05 följande:

[quote=75637740][quote-nick]Påven Johanna skrev 2015-08-14 15:17:54 följande:[/quote-nick]Det är verkligen ingen fara. Den tål det. Brie är känslig för temperaturväxlingar, men inte på det sätt du tror - den riskerar att mogna fortare bara. Den gör dig inte dålig bara för att den stått i rumstemperatur. [

Den jan mycket väl har varit i kylskåp sedan framme en lång stund och kylskåp igen

Ja? Det gör dig inte sjuk, skrev jag ju. Läser du inte vad jag skriver?
  • Anonym (Äckel)
    Anonym (?) skrev 2015-08-14 15:17:54 följande:

Fiser jättemycket

Ew vad äckligt. Hoppas du spyr. Du kommer nog börja hulka om en timme eller så, osten var definitivt dålig.
  • alynda

Om du inte har nedsatt immunförsvar är det högst otroligt att du ska bli sjuk. Jag har bott i Frankrike och där är det inte helt ovanligt att familjer förvarar ost i rumstemperatur, eftersom det ger bättre smak än kylskåpskall ost. Vanan har de från den tiden folk bodde i kalla stenhus på landet, så inte det mest hygieniska i en modern lägenhet med 20grader varm, men inte direkt livsfara heller.

• earthchild

Oroa dig inte!
    Brie är en mögelost - en möglig ost.
    Den SKA smaka mögel/källare.

Mögel är en sorts svamp, och precis som med andra svampar finns det farliga och ätliga sorter (jmfr kantareller och flugsvamp).
    Möglet i brie är helt och hållet ätligt och ofarligt och man blir inte dålig av det.
    Brie är tålig och klarar många vändor mellan rumstemperatur och kylskåp utan att det är någon fara samt förvaring i rumstemperatur.

Du mår säkert dåligt för att du är orolig.

MVH
    Förstår din oro. Har själv emetofobi light.

• Anonym (qwerty)

När du är så pass orolig som du är så tycker jag att det bästa alternativet för dig vore att trycka på rewind-knappen och låta bli att ta den där ostbiten helt och hållet.

• mliten

Om osten hade varit framme länge så skulle den flutit iväg och varit svår att skära i. Ost ska tempereras innan den äts. Inget konstigt alls.

Den enda ändan och har du sett vilket sätt!
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Nej) skrev 2019-06-20 22:08:30 följande:

Nej det tror jag inte.

Får man fråga hur sjutton du hittade till den här döda tråden?
  • Anonym (Nej)

Man känner på smaken om den är gammal

Svar på tråden Åt brie och ångrar mig. Kommer jag bli sjuk?