• Emina123

    Orolig förälder!! Bebis med knutna händer

    Hej. Min bebis är snart 5 månader och har ofta knutna händer med tummen "instoppad" i handen.

    Har läst runt lite på internet och då står det att det inte är "normalt" att så pass stora bebisar har knutna händer och speciellt inte med tummen i handen.

    Har varit lite orolig ett tag då jag tycket han är ganska spänd i sina armar. När han föddes tyckte även läkarna att han va överspänd så dem gjorde alla möjliga tester på honom men inget visades..

    Väntar på tid hos barnläkaren efter skickad remiss från bvc, men det tar ju flera månader innan man får någon tid..

    Har någon varit med om detta? Bör jag vara orolig? Jättenojjig då detta är mitt första barn

  • Svar på tråden Orolig förälder!! Bebis med knutna händer
  • Solsken1

    Min dotter var väldigt spänd och hade händerna knutna länge. Vi fick träffa en sjukgymnast då hon även var spänd i benen och hon tipsade om att vi skulle träna på att få henne att greppa saker och det hjälpte mycket.

  • Anonym (Leksaker)

    Är din bebis intresserad av att greppa saker? Typ nappen eller tuggleksaker?

    Min på 4 månader har ofta knutna händer men greppar gärna allt...

    Kanske hjälper det att uppmuntra med sådana saker?

  • Emina123
    Solsken1 skrev 2015-08-14 19:45:36 följande:

    Min dotter var väldigt spänd och hade händerna knutna länge. Vi fick träffa en sjukgymnast då hon även var spänd i benen och hon tipsade om att vi skulle träna på att få henne att greppa saker och det hjälpte mycket.


    Jag har försökt med leksaker och nappen men han verkar inte så intresserad av att ta dem. När han tappar nappen försöker han typ "putta" upp den till munnen med armarna istället för att ta den med händerna. Ibland händer det att han tAr tag i nappen men det ser inte ut o va med meningen
  • Emina123
    Anonym (Leksaker) skrev 2015-08-14 20:05:39 följande:

    Är din bebis intresserad av att greppa saker? Typ nappen eller tuggleksaker?

    Min på 4 månader har ofta knutna händer men greppar gärna allt...

    Kanske hjälper det att uppmuntra med sådana saker?


    Nej ännu har han intr visat något intresse av att greppa tag i saker. Han blir jätte glad av att se sina leksaker eller nappen men tar inte tag i dem. Han öppnar oftast munnen när han ser nappen o vet att den ska in där men vill inte ta i den själv
  • Solsken1

    Träna på att han ska greppa saker med saker som är enkla att greppa. Vi hade en leksak med en rund boll i mitten och ringar som gick ut från den i olika riktningar så den var lätt att greppa. Den rörde vi hennes händer med och tillslut greppade hon. Så höll vi på tills hon började greppa helt själv. Ett tag ville hon bara greppa med ena handen så då fick vi öva på att hon skulle greppa med andra handen

  • Anonym (Maja)
    Du har fått bra tips så behöver inte säga så mycket :)

    Men om du sätter henne mot dig, på din mage dvs, och håll i händerna och sjung kanske imse vimse och försök att öppna händerna på henne, klappa händerna tillsammans kanske, nått sånt?

    Jag har massa grepp leksaker om du vill ha eller leta efter.


  • Elias1

    Hej, hur har det gått för dig Emina? Min dotter på 14 veckor har också spända armar och nävarna knutna med tummen inne mest hela tiden. Är så orolig

  • Anonym (Eva)
    Elias1 skrev 2023-03-04 20:09:54 följande:

    Hej, hur har det gått för dig Emina? Min dotter på 14 veckor har också spända armar och nävarna knutna med tummen inne mest hela tiden. Är så orolig


    Hur gick det för dig?
Svar på tråden Orolig förälder!! Bebis med knutna händer