• Fiffi85

Tvätta alla barnkläder innan förlossningen? Även newbie och ekologiska kläder?

Har tvättat alla kläder som bebisen kommer att ärva från stora syster. Har köpt lite kläder från kappahls newbie som ska vara ekologiska. Behöver man verkligen tvätta dom?

• Svar på tråden Tvätta alla barnkläder innan förlossningen? Även newbie och ekologiska kläder?
  • Ungoliant

Ja, alltid. Att de är ekologiska betyder inte nödvändigtvis att kemikalierna är snälla mot huden.

• Mijjan

Nya kläder tvättar vi två gånger... Begagnade en. Så mycket kemikalier ändå för den nykläckte <3

• Anonym (Ja!)

Men självklart ska alla kläder tvättas innan man använder dem, alltid! Och alldeles särskilt till nyfödda. Förstår inte hur man kan tänka tanken att inte göra det. Kan ju vara precis vad som helst i dem.

• emeliess

Ursäkta om jag "snor" tråden lite TS, men vad använder ni för tvättmedel till bebiskläder? Parfymfritt? Använder ni sköljmedel? (Första barnet)

• Anonym (Majsan)
    Anonym (Ja!) skrev 2015-08-15 09:42:17 följande:

Men självklart ska alla kläder tvättas innan man använder dem, alltid! Och alldeles särskilt till nyfödda. Förstår inte hur man kan tänka tanken att inte göra det. Kan ju vara precis vad som helst i dem.

Onödigt nedlåtande inlägg. Frågan ställdes ju för att hon var osäker och ville veta vad som rekommenderas. Alla kan inte veta allt själva, och just därför är det så bra att man kan fråga andra föräldrar här på familjeliv och lära sig av varandra.

Personligen så kommer jag att tvätta allt jag köper just för att bebisar är så känsliga. Jag tvättar aldrig kläder jag köper åt mig själv före användning. Min personliga åsikt är att folk i allmänhet är överdrivet rädda för allt som faller under definitionen kemikalier. Jag har en femårig examen med kemiintriktning så jag anser mig ha goda grunder för min åsikt. Dock är det självklart bäst att vara försiktig, speciellt när det gäller små barn.
  • Ungoliant
    emeliess skrev 2015-08-15 10:44:30 följande:

Ursäkta om jag "snor" tråden lite TS, men vad använder ni för tvättmedel till bebiskläder? Parfymfritt? Använder ni sköljmedel? (Första barnet)

Använder parfymfri "sensitive"-tvättmedel och oftast inte sköljmedel, men har motsvarande parfymfritt sköljmedel i de fall jag tycker att det behövs (tex vissa filtar som lätt blir statiska).
  • emeliess
    Ungoliant skrev 2015-08-15 10:59:57 följande:

Använder parfymfri "sensitive"-tvättmedel och oftast inte sköljmedel, men har motsvarande parfymfritt sköljmedel i de fall jag tycker att det behövs (tex vissa filtar som lätt blir statiska).

Okej. Tack för svar! :)
  • Mijjan

Jag har själv känslig hud och har flera gånger fått allergiska reaktioner av nya otvättade kläder. Av den anledningen köper jag helst ekologiska basplagg (speciellt linnen som sitter nära kroppen) som jag tvättar innan användning. Har övergått till allergivänliga tvättmedel också. För mig är det numera pga mina egna erfarenheter självklart att tvätta kläder innan användning både för mig och bebisen som snart kommer.. Sen vet man ju aldrig vem som provat dom innan en själv så även för den sakens skull känns det fräschast att tvätta först

• Sabina
    Fiffi85 skrev 2015-08-15 08:23:58 följande:

Har tvättat alla kläder som bebisen kommer att ärva från stora syster. Har köpt lite kläder från kappahls newbie som ska vara ekologiska. Behöver man verkligen tvätta dom?

Tvätta allt, det kan vara kemikalier eller annat skit från fabrik lager och frakten!
  • Ego Lovers

Har aldrig tvättat kläderna innan och kommer aldrig göra det heller. Jag har sex barn och ingen har reagerat.

• Anonym (V)
    emeliess skrev 2015-08-15 10:44:30 följande:

Alltid allergivänligt, dvs oparfymerat. Och inget sköljmedel för där finns ju parfym. Och det är kemikalier som sitter kvar i plagget. Och skippa sköljmedel helt för miljöns skull.

Det är inte säkert att man reagerar på en gång, det kan ta år av exponering innan man blir överkänslig. Eller cancer i värsta fall.

(Boktips: "badskumt")
  • Sheryl82
    Fiffi85 skrev 2015-08-15 08:23:58 följande:

Hej, även Newbie i ekologisk bomull är full av kemikalier och gifter. Det är bara bomullen som är ekologisk inte färgerna.

Man ska alltid tvätta kläder innan man använder de. Om de inte är ekologiska även flera gånger. Man kan aldrig tvätta bort alla gifter med åtminstone de kemikalierna som man använder i sista produktionssteget. De använder ofta medel mot mögel osv.
  • Sheryl82
    Ungoliant skrev 2015-08-15 08:27:09 följande:

Ja, alltid. Att de är ekologiska betyder inte nödvändigtvis att kemikalierna är snälla mot huden.

Hej, här kan man säga att det finns ekologiska kläder som är helt fria från gifter och farliga kemikalier. Såna kläder har en certifiering som heter GOTS. Det finns många affärer som säljer fina, giftfria kläder, t.ex. www.miiminki.se
  • straw2008

Har aldrig tvättat något innan användning till mig eller mina barn, ingen har ever reagerat heller. 
    Däremot borde jag tvätta barnens kläder innan användning då de ofta krymper mkt o blir för små efter tvätt. 

I kinamockaskogen.....
  • miillaw

hur är det med gosedjur, snuttefiltar, alltså inte bara kläder och filtar/lakan osv? bör de tvättas också?

Svar på tråden Tvätta alla barnkläder innan förlossningen? Även newbie och ekologiska kläder?