• Erla

    Temperaturstigning=ägglossning?

    Okej, för att göra det lite kort här då. Jag och min sambo försöker inte bli gravida aktivt i nuläget, men inom kort planerar vi att bilda familj. I maj 2014 slutade jag med p-piller då jag hade fått till mig att det kan ta runt 6 månader innan ägglossning och såntdär kommer igång igen. Då hade jag käkat p-piller sedan 2006-2007 någon gång runt där. Vi har haft sex som vanligt, utan skydd sedan augusti 2014 och har liksom haft tanken att "blir det så blir det". Jag börjar såklart undra lite nu, när det gått ett helt år och inget har hänt. Jag har oregelbunden mens och min cykel kan variera från 35 dagar till 47 dagar. Det senaste halvåret har jag försökt hålla koll på min cykel för att ladda upp med info till barnmorska ifall det inte skulle ta sig det närmaste halvåret. Just nu är jag inne på dag 44 och jag är inte speciellt orolig. Mensen kommer förr eller senare, men under denna cykeln tyckte jag att det kunde vara lite kul att tempa för att ha ännu mer koll på min kropp. temperaturen har legat på mellan 36,3 och 36,4 och dippade till 36,1 runt dag 25. Tänkte att jag hade ägglossning (kände inget i övrigt), men så fortsatte temperaturen att ligga på 36,3-36,4 igen. Helt normalt att inte ha ägglossning under några cykler tänkte jag och fortsatte i vanlig ordning. Sov riktigt dåligt under ett par dagar mellan dag 37 och 39 på grund av nackspärr och tempade inget de dagarna. Helt plötsligt ligger min temp på 36,7 på dag 40 och idag på 36,9 och jag fattar ingenting! Önskar nu att någon van tempare kan komma med någon idé om vad detta kan vara för något.

  • Svar på tråden Temperaturstigning=ägglossning?
  • monn

    Hej! Jag tempar också. Har man så lång och oregelbundna cykler så kan det vara så att ägglossningen ej kommit igång, eller så har du pco och ägglossar ej pga detta. Har du tagit ett gravtest nu då? Du tog inget ägglossningstest i samband med att tempen dippade på dag 25? Tempen dippar precis innan ägglossning och sedan stiger den när ägget släpper, och dippar när mensen kommer. Jag tycker det har varit bra att tempa och ta ägglossningstest samtidigt för att lära sig hur kroppen fungerar :) lycka till!

  • Erla

    Jag tog inget test alls, varken ägglossnings- eller graviditetstest. Det visade sig, trots den oändligt långa cykeln på 50 dagar, att jag hade haft ägglossning antingen dag 38-39 eller 42 någon gång. Tyvärr betyder ju det också att jag har kort lutealfas vilket gör att ägget har svårt att fästas. Kommer i fortsättningen fortsätta tempa utan ägglossningstest eftersom jag är rädd att testen kommer att göra mig stressad. Hoppas innerligt på graviditet utan extra jox och stress :) 

Svar på tråden Temperaturstigning=ägglossning?