• emsvalberg

    Flytta till eller äga företag i USA

    Hej,


    Vår lilla familj har upplevt fem dödsfall sedan årsskiftet och känner nu att vi behöver vara med den släkt vi har kvar. De befinner sig till hälften i Juarez, på Mexikanska sidan, och till hälften i El Paso Texas.


    Av uppenbara skäl vill vi ju hellre flytta till El Paso helt, och om inte det går så skulle jag i alla fall vilja ha ett företag där. Bland annat har jag möjligheten att överta en liten butik i Texas som min släkting inte hinner driva längre. Med dubbelt medborgarskap(vi är svensk-mexikaner alla tre) så skulle vi ju kunna i värsta fall bo på juarez-sidan, men jag vill inte gärna driva ett företag där med all brottslighet och utpressningar som gör en till ett attraktivt mål. 

    Jag har skrivit till immigration services i USA för att be om råd men av erfarenhet tror jag att jag har bättre chanser att få bra svar om jag vet lite mer specifikt vad jag ska fråga efter. Är det någon som har tips eller råd om hur vi kan gå tillväga?


    Tack!

  • Svar på tråden Flytta till eller äga företag i USA
  • sportpappa

    Jag har inte någon kunskap om det här men har sökt efter information om hur man gör eftersom jag tycker det är ett intressant ämne och det är kul att söka information.
    Det finns mängder av webbsidor som beskriver hur man startar företag i USA som a non-resident så det ska inte vara några större problem att göra. Det krävs bara att det finns någon i USA som man kan ha som adress vilket du har. Då skulle du kunna bo i Mexiko och ha ett företag i USA. Dock kanske det blir märkligt med en butik utan anställda vilket säkert kan ifrågasättas. Enklare kanske är att din släkting fortsätter driva företaget och du blir anställd, men då kommer visumreglerna in igen där du som mexikan inte får ta ett jobb från en amerikan såvida du inte har någon specifik kunskap som är ovärderlig.

    Hur som helst. Jag hade börjat med att dra upp alla olika alternativa lösningar och sen se vad som fungerar med visumregler och andra krav som kan ställas.

    Är en egen fysisk butik enda alternativet?

    Här hittade jag en Visa Wizard som hjälper dig hitta rätt visum:
    travel.state.gov/content/visas/english/general/visa-wizard.html

  • Tow2Mater
    emsvalberg skrev 2015-08-15 12:09:58 följande:
     Med dubbelt medborgarskap(vi är svensk-mexikaner alla tre) så skulle vi ju kunna i värsta fall bo på juarez-sidan,
    Har ni inte amerikanskt medborgarskap kommer ni ju inte att kunna varken bo eller driva foretag i Texas.
  • TillFlorida

    För att få visa för att driva företag (EB-5) måste du investera $1000000 och skapa 10 jobb, eller investera $500000 i ett omr[de som designerats som ett område med hög arbetslöshet.

Svar på tråden Flytta till eller äga företag i USA