• Anonym (Bekymrad granne)

Sanitär olägenhet granne

Godkväll!

Jag bor i ett hyreshus och har en alkoholiserad granne. Han är lugn och tystlåten men kissar ofta i trappuppgången och sköter inte sin hygien. Varken den personliga eller sin lägenhet. Detta får till följd att det stinker ordentligt i stort sett alltid. Idag kom jag hem efter en resa och klev över en kisspöl igen...

Jag har vid ett tidigare tillfälle ringt 112 då jag att han låg död i trappan. Det visade sig att han levde men polisen tog med honom. Polisen är här ofta angående honom. Jag har kontaktat hyresbolaget och tänker mig att kontakta soc på måndag. Han behöver hjälp. Han öppnar inte när man ringer på... Har någon varit i en liknande situation och har tips på vad jag kan göra. Snälla och kloka förslag, tack!

• Svar på tråden Sanitär olägenhet granne
  • Anonym (Svårt)

Det är oerhört svårt göra nåt åt. Är det en soc.-lägenhet som används till missbrukare så visst,då kanske de gör nåt, men inte annars. Det krävs oerhört,oerhört mycket för att få alkisar inlagda med tvång. Vet tyvärr av egen erfarenhet i nära familj... Betalar han hyran går han inte vräka heller. Ja,det går faktiskt inte ändå ifall han vägrar öppna dörren-har erfarenhet av en sån idiot också som det tog 9 månader att få vräkt! Mitt råd är att flytta-gjorde jag.

Flytt är redan inbokad, så för egen del är detta nästan överspelat. Men för hans egen skull? Trappuppgången- vem ska städa? Mest är detta oerhört tragiskt...

• Anonym (Jo)
    Anonym (Svårt) skrev 2015-08-15 20:41:34 följande:

Det är oerhört svårt göra nåt åt. Är det en soc.-lägenhet som används till missbrukare så visst,då kanske de gör nåt, men inte annars. Det krävs oerhört,oerhört mycket för att få alkisar inlagda med tvång. Vet tyvärr av egen erfarenhet i nära familj... Betalar han hyran går han inte vräka heller. Ja,det går faktiskt inte ändå ifall han vägrar öppna dörren-har erfarenhet av en sån idiot också som det tog 9 månader att få vräkt! Mitt råd är att flytta-gjorde jag.

Min sambo som är förvaltare berättade idag att en man ska vräkas pga sanitär olägenhet i lägenheten.

Han dricker, men sköter jobb och hyra. Trots detta blir han nu vräkt. Så visst går det!

Han fick 1 v på sig att röja upp. Sedan gick soc och sambon dit och kollade.

Tragiskt är det verkligen. Missbruket kommer självklart eskalera nu när han blir hemlös
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Jo) skrev 2015-08-15 21:18:15 följande:
    Min sambo som är förvaltare berättade idag att en man ska vräkas pga sanitär olägenhet i lägenheten.

Han dricker, men sköter jobb och hyra. Trots detta blir han nu vräkt. Så visst går det!

Han fick 1 v på sig att röja upp. Sedan gick soc och sambon dit och kollade.

Tragiskt är det verkligen. Missbruket kommer självklart eskalera nu när han blir hemlös
    Han blir vräkt enbart för att han dricker?
    Det finns (förhoppningsvis) en annan orsak också?
  • Anonym (Jo)
    Anonym (jösses) skrev 2015-08-15 21:22:13 följande:

Jag skrev ju varför han blir vräkt. Vad är det du inte förstod?

Detta känns ju inte bra. Jag vill inte att han ska bli hemlös, tänkte mer att han kan få hjälp med hygienen. Kisset i trappan försvinner ju inte för det, visserligen. Förutom kiss i trappan stinker det gammal fisk från hans lägenhet idag. Fönstren och ytterdörren står öppna.

• MsM84
    Anonym (jösses) skrev 2015-08-15 21:22:13 följande:

Han blir ju inte vräkt för att han dricker, utan för att han inte sköter lägenheten. När man hyr en lägenhet måste man ta hand om den på ett bra sätt (enligt lagen) och kan i värsta fall bli vräkt för att man inte gör det.
  • Anonym (Jo)
    MsM84 skrev 2015-08-15 23:05:50 följande:

Han blir ju inte vräkt för att han dricker, utan för att han inte sköter lägenheten. När man hyr en lägenhet måste man ta hand om den på ett bra sätt (enligt lagen) och kan i värsta fall bli vräkt för att man inte gör det.

Exakt! Det är skicket i lägenheten som får honom vräkt, supa får han göra bäst han vill.

Senast idag åkte vi på ett annat larm där soc kommer kontaktas på måndag. En man som mår extremt dåligt men polis eller hyresvärd kan inget göra. Det kan endast soc!

Han blir troligen också vräkt inom kort. Tragik igen
  • Anonym (sara)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-15 20:13:11 följande:

Godkväll!

Jag bor i ett hyreshus och har en alkoholiserad granne. Han är lugn och tystlåten men kissar ofta i trappuppgången och sköter inte sin hygien. Varken den personliga eller sin lägenhet. Detta får till följd att det stinker ordentligt i stort sett alltid. Idag kom jag hem efter en resa och klev över en kisspöl igen...

Jag har vid ett tidigare tillfälle ringt 112 då jag att han låg död i trappan. Det visade sig att han levde men polisen tog med honom. Polisen är här ofta angående honom. Jag har kontaktat hyresbolaget och tänker mig att kontakta soc på måndag. Han behöver hjälp. Han öppnar inte när man ringer på... Har någon varit i en liknande situation och har tips på vad jag kan göra. Snälla och kloka förslag, tack!

Något stämmer inte med inlägget. Jag ser inte varför polisen ofta är där om han är lugn? Någon måste ju ringa polisen? Bor han själv?

Om han inte svarar kan ni väl lämna ett brev till honom, han kanske inte riktigt vet vem du är och därför inte öppnar/skäms för sin lägenhet.
  • Anonym (sara)
    Anonym (Bekymrad granne) skrev 2015-08-15 20:48:44 följande:

Flytt är redan inbokad, så för egen del är detta nästan överspelat. Men för hans egen skull? Trappuppgången- vem ska städa? Mest är detta oerhört tragiskt...

Egentligen har du ju ingen skyldighet att hjälpa honom. Få honom vräkt lär ju heller inte hjälpa till mycket.Menar att hans liv nog inte blir ljusare på så sätt, och er spelar det väl ingen roll när ni ska flytta?

Vill en missbrukare inte sluta går det inte att övertala missbrukaren heller.
Svar på tråden Sanitär olägenhet granne