• FONA

    Kan butiker vägra ta emot mynt som betalning?

    Jag var i en butik och skulle handla. Jag hade då bara mynt, men personalen vägrade ta emot det och motade ut mig därifrån. Det här verkar handla om någon form av diskriminering. Är det någpn annan som blivit utsatt för samma och hur har ni agerat då?

  • Svar på tråden Kan butiker vägra ta emot mynt som betalning?
  • Mslove

    Ja, butiken väljer vilken form av betalning de vill ta emot. Det är bara att gilla läget och acceptera eller byta butik.

    Man kan ju tycka att det inte är så klokt sett från butikens perspektiv, eftersom de riskerar att förlora kunder. Men det är deras val

  • Aniiee

    Jag gissar att det handlade om väldigt många mynt. Eller utländska mynt. Eller guldmynt från någon grotta i en skog.


    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • FONA
    Mslove skrev 2015-08-15 20:38:55 följande:

    Ja, butiken väljer vilken form av betalning de vill ta emot. Det är bara att gilla läget och acceptera eller byta butik.

    Man kan ju tycka att det inte är så klokt sett från butikens perspektiv, eftersom de riskerar att förlora kunder. Men det är deras val


    Nej, butiker kan inte diskriminera en viss betalningsprodukt, som en mynt i stället för en sedel. Tar man emot kontanter så ska man ta emot kontanter oavsett i vilken form. Samma om butiken har kortbetalning. Tar men emot kort kan man inte neka någon speciell person att handla med kort men tillåta alla andra.
  • telly

    De kan välja att inte göra en affär med dig, ja. Det är inte diskriminering. Att bli nekad handla pga hudfärg är diskriminering men inte pga fel betalningsmedel eller fula kläder eller dålig attityd, där är de helt fria att neka!

  • Aniiee
    FONA skrev 2015-08-15 20:47:47 följande:
    Nej, butiker kan inte diskriminera en viss betalningsprodukt, som en mynt i stället för en sedel. Tar man emot kontanter så ska man ta emot kontanter oavsett i vilken form. Samma om butiken har kortbetalning. Tar men emot kort kan man inte neka någon speciell person att handla med kort men tillåta alla andra.
    Nej, men man kan neka ett speciellt KORT. precis som de kan neka ett speciellt mynt. Eller för många mynt. Eller 10-punds-sedlar.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • FONA
    Aniiee skrev 2015-08-15 21:55:49 följande:
    Nej, men man kan neka ett speciellt KORT. precis som de kan neka ett speciellt mynt. Eller för många mynt. Eller 10-punds-sedlar.
    Ja men det är ju bara om dom inte är anslutna rill det kortet. Om butiken är ansluten till VISA kan dom inte säga att dom inte vill ta emot betalning på VISA vid en viss affär samtidigt som dom accepterar Mastercard.
  • FONA
    Aniiee skrev 2015-08-15 20:40:37 följande:

    Jag gissar att det handlade om väldigt många mynt. Eller utländska mynt. Eller guldmynt från någon grotta i en skog.


    Nej, det var svenska mynt jag ville köpa en produkt för ca 200 kr för.
  • Aniiee
    FONA skrev 2015-08-15 22:17:57 följande:
    Nej, det var svenska mynt jag ville köpa en produkt för ca 200 kr för.
    200 enkronor ställer ingen affär upp på.. 20 10-kronor KANSKE.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
Svar på tråden Kan butiker vägra ta emot mynt som betalning?