• Anonym (lillamamman)

    Måste jag fylla ut med fp?

    Hej!

    Min lille har precis fyllt ett år och jag kommer börja jobba nästa vecka. Hans pappa kommer vara hemma med honom och ta ut fp 5dgr/v för att skydda sin sgi. Min plan har varit att jobba 80% och ta ut en dag (lördag) i veckan för att skydda sgin.

    Nu till min fråga! Jag är gravid igen med beräknad förlossning i december! Dessvärre mår jag inte alls bra rent fysiskt och har börjat få foglossning igen. Är därför tveksam till att jag kommer klara av att jobba så mycket som jag tänkt. Jag läste någonstans att om man får minst 25% sjukpenning så är ens sgi skyddad och man behöver inte ta ut fp under tiden. Stämmer detta?

  • Svar på tråden Måste jag fylla ut med fp?
  • Försäkringskassan

    Hej,


    Om du är sjuk och din arbetsförmåga är nedsatt med minst en fjärdedel är din sjukpenninggrundande inkomst (SGI) skyddad om du har tagit ut föräldrapenning fram till den dagen du blir sjukanmäld. Under sjukskrivningstiden behöver du inte ta ut föräldrapenning för att skydda nuvarande SGI.

    Du ska kontakta oss första sjuka dag om du inte kan ta hand om din ettåring på din föräldrapenningdel. Din arbetsgivare ska sedan sjukanmäla dig också efter 14 dagars sjukskrivning.

    Läs mer om sjukanmälan på vår webbsida:
    https://www.forsakringskassan.se/wps/portal/privatpers/sjuk

    Hälsningar
    Sune, handläggare


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


Svar på tråden Måste jag fylla ut med fp?