• Annzi83

    Höjd sgi till andra barnet.

    Hej min fråga gäller hur länge jag måste jobba på ett nytt jobb för att höja min sgi.

    Jag är idag föräldraledig med min son. Skyddar min sgi genom att ta ut vårdnadsbidrag.
    Vi har lite smått börjat fundera på att försöka med barn nummer två om ett tag. Sonen ska skolas in på förskola i januari och jag kommer då att börja på ett nytt jobb med bättre lön än mitt förra jobb. Hur länge måste jag jobba på det nya jobbet för att höja min sig? Och hur blir det om intentionen är att jobba visst antal månader innan bf men att jag sen blir sjukskriven eller blir beviljad graviditetspenning. Frågar då jag hade en del problem i min första graviditet och var sjukskriven.

  • Svar på tråden Höjd sgi till andra barnet.
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    För att vi ska fastställa en sjukpenninggrundande inkomst, SGI ska man ha arbetat i minst sex månader eller att arbetet anses vara stadigvarande i minst sex månader. Om du skulle bli sjukskriven är det inget som påverkar din SGI men om du skulle bli beviljad graviditetspenning kan det komma att påverka SGI:n. För att veta vad som gäller i ditt fall får jag be dig kontakta vårt Kundcenter på 0771-524 524.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare

Svar på tråden Höjd sgi till andra barnet.