• Anonym (dämpar ångest)

Är shoppingmissbrukare. Finns det fler som vill ta sig ur det?

Har mer och mer börjat inse att jag är beroende av shopping. Vill ta mig ur det men vet inte hur jag ska göra.

Efter att ha analyserat mitt beteende så använder jag troligtvis shopping för att dämpa min ångest. Det spelar inte så stor roll vad jag handlar, bara att få handla ger mig en gick och jag känner ett rus. Mestadels handlar jag barnkläder och kläder till mig själv men även mycket heminredning.

Det som fick mig att börja tänka i dessa banor var att när vi tidigare i våras hade en tvättmaskin som gik sönder. Att få gå in på nätet och klicka hem en ny tvättmaskin gjorde mig glad.

Finns det fler som är min sits? Har varit sjukskriven under en längre tid och nu är alla ekonomiska resurser slut. Har 137:- kvar på kontot fram till på torsdag när barnbidraget kommer.

Har även en del krediter, mycket mer än min man vet om.

JAG VILL INTE HA NÅGRA PÅHOPP! vill dock komma i kontakt med andra och/eller få konkreta råd

• Svar på tråden Är shoppingmissbrukare. Finns det fler som vill ta sig ur det?
  • Anonym (Inte ensam)

Jag är också shoppingberoende. Blir glad av att köpa nya saker och när jag känner mig lite nere klickar jag hem kläder, antigen till mig eller barnen. Har detta beteende under kontroll ibland och det kan då vara lugnt med handlandet i några månader men så fort jag känner mig uttråkad eller nere så sätter det igång igen.

Har en väldig förmåga att lyckas övertala min man om att jag behöver vissa saker så han säger aldrig nej till att jag handlar. Men han vet om att jag är beroende men har inte hjärta att neka mig att handla.. Rea och tradera eller blocket är mina favoriter när det kommer till handlande, ju billigare desto mer kan jag köpa.

Funderar du på söka hjälp för ditt beroende?

• Anonym (Clothes)

Köper alldeles för mycket kläder. Som tur är har jag inga dyra vanor, utan jag köper kläder från de vanliga, billigare kedjorna. Mitt bankkonto har inte blivit direkt lidande. Hade aldrig gått och köpt en klänning istället för att betala hyran, så jag har nog inte så stora problem. 

• Anonym (dämpar ångest)
    Anonym (Inte ensam) skrev 2015-08-16 19:41:56 följande:

Jag är också shoppingberoende. Blir glad av att köpa nya saker och när jag känner mig lite nere klickar jag hem kläder, antigen till mig eller barnen. Har detta beteende under kontroll ibland och det kan då vara lugnt med handlandet i några månader men så fort jag känner mig uttråkad eller nere så sätter det igång igen.

Har en väldig förmåga att lyckas övertala min man om att jag behöver vissa saker så han säger aldrig nej till att jag handlar. Men han vet om att jag är beroende men har inte hjärta att neka mig att handla.. Rea och tradera eller blocket är mina favoriter när det kommer till handlande, ju billigare desto mer kan jag köpa.

Funderar du på söka hjälp för ditt beroende?

Låter väldigt likt mig! Min man anser att jag handlar för mycket men då handlar jag bara lite till honom så blir han nöjd och glad. Har en förmåga att prata mig ur situationer och få det att låta som att det verkligen är något som vi behöver. Samma sak gäller mig själv, jag diskuterar ofta med mig själv och övertalar mig själv!

Det är väl egentligen inte något jätteproblem då vi får det att gå runt men jag vill kunna sparaså vi kan åka på resor mm.

Är dessutom sjukskriven nu sen ganska lång tid så ekonomin är knaper....

Går redan i KBT för andra saker, men ska kanske lyfta denna frågan med!

Har lovat mig själv att avbeställa alla nyhetsbrev som kommer på mailen då reklam som lockar med reor är en stor bov i dramat....

Hur tänker du själv kring ditt beroende?
Svar på tråden Är shoppingmissbrukare. Finns det fler som vill ta sig ur det?