• gosgroda

Maskulinist?

Tänker bara på ordet feminist och vad det står för....
    Om killar skulle börja kalla sig för "maskulinister" ¨så undrar jag hur kvinnan skulle reagera. haha...
    Tänk er män som ropar efter jämnställdhet och kallar sig "maskulinister" hahahaha....
    Jag önskar man kunde ta bort ordet feminist och istället använda sig enbart av ordet jämnställdhet.
    Det hade låtit bättre om det hela "jämnställdhetist" istället. Då kan både män och kvinnor som tror på jämnställdhet ha "samma" namn också, mycket mer jämnställt eller hur??

• Svar på tråden Maskulinist?
  • gosgroda

Förlåt, jag är lite trött i kväll, knasiga funderingar och snubblar på orden, men ändå :P

• Danbala

Joo, ordet feminism innehåller ju i sig en ojämställdhet. Idag har förstås begreppet vidgats, i många fall, till att handla om jämställdhet för båda kön, men jag håller med om att det vore bra med en annan benämning. Ekvalist, t.ex, men jag har för mig att det redan har någon annan betydelse. Eller något. Hmm...

• PreMama

De killar jag umgås med ser inga problem med att kalla sig feminister. Vad är problemet? Feminism innebär ju inte en strävan efter omvända relationer mellan könen utan efter att just, JÄMställa dem.

• Danbala

PreMama:

Jo, men efterosm ordet nu ser ut som det gör, så _blir_ det ett hinder för en del människor, som inte kan se bortom ordets form och dess mer klassiska innebörd.

• gosgroda

Jag tycker bara att om ordet ska stå för jämnställdhet så ska ordet vara jämnställt och inte stå i feminint.
    Spelar kanske inte så stor roll, det var bara en tanke.

• gosgroda

Jag står helt för jämnställdhet både mellan kön och etniska rasgrupper eller vad man nu ska kalla det.
    Alla människor har lika värde, ska bli både bemötta och dömda lika, naturligtvis beroende på!

Men om man ska stå för något som är bra så tycker jag jag man ska göra det med god eftertänksamhet.
    Så många som kallar sig feminister och tycker mannen ska göra allt som kvinnan gör, men så många feminister som ändå tycker att mannen ska bära tunga matkassar, byta däck på bilen osv. Jag gillar inte dubbelmoral!
    Det finns inget jag kan göra som inte min man också kan göra OCH TVÄRT OM!

• Kagi

gosgroda: fast i feminismen ingår att man ser just kvinnan som underordnad mannen i samhället. En maskulinist borde väl då tycka att mannen är underordnad kvinnan. Man kan väl kalla sig jämställdhetskämpe om man anser att ingen särskild underordning förekommer, eller att män och kvinnor är underordnade i olika situationer.

Du skrev också: "Så många som kallar sig feminister och tycker mannen ska göra allt som kvinnan gör, men så många feminister som ändå tycker att mannen ska bära tunga matkassar, byta däck på bilen osv. Jag gillar inte dubbelmoral!" Jag är övertygad om att det inte är särskilt vanligt bland riktiga feminister att tycka så.

• gosgroda

Jaa fast jag menade inte att det ska kallas för maskulinist, det var bara en tanke att det kunde lika gärna ha hetat det och då hade det varit kvinnoförtryck redan där enligt många.
    En riktig "feminsit"?
    Det är väl så här det går till med allt, tänk efter...
    Många ex muslimer blir hatade för att de är muslimer och förknippas med terrorister och självmordsbombare. Men riktiga "muslimer" tycker inte att den gruppen gör rätt.
    Vad jag menar är att man bör välja sina ord om man verkligen vill något bra för framtiden.
    Kvinnor har fått lida under väldigt lång tid, och det sätter sina spår även i dagens samhälle, men det har hänt mycket bra också.
    Det finns otroligt mycket män idag som också lider. Män som är totalt förtryckta av kvinnor och den vändningen vill vi väl heller inte att det ska ta?
    Lika rättigheter och jämnställdhet!
    Vi behöver inte tappa både "hjärna" och "hjärta" för att vi tror på något, och det är just det jag tycker så många gör, även om deras grundtanke från början var bra.
    Människor fladdrar iväg och hamnar på djupa vatten.
    Jag tycker så många har tappat känsla för både familj och barn.
    Snart börjar man säkert forska om man inte kan få män att föda barn också.
    2100 kan man säkert välja vem som ska föda barnet eller nått. Kan man "appa" så kan man väl föda också typ.
    Måste allt gå till ytterligheter för att det ska bli jämnställt tror ni?
    Att vi måste offra bra saker för att få bort dåliga? 'r det vär det?
    Jag vet inte....det börjar kännas olustigt...

• gosgroda

Kagi: Läste din sida och gillar den jättemycket.
    Du formulerar dig väldigt tydligt och bra.
    Jag tycker att dom dummaste människorna är sånna som kallar sig feminister och egentligen är "karlhatare" det är dom som förstör för folk som verkligen arbetar och kämpar för jämnställdhet.

• Greg

Definitionsmässigt behöver inte ens en feminist vara för jämställdhet om jag förstått rätt. Att vara för kvinnans rättigheter i någon form är i princip det enda som verkligen knyter ihop alla feminismer, allt ifrån likhetsfeminister till särartsfeminister.
    Inte för jag vill påstå att många feminister ogillar män, så finns det faktiskt ingen konflikt i att vara feminist och ändå ogilla eller se ner på män. Det är skillnaden som jag ser det mot begreppet "jämställdhet".

Svar på tråden Maskulinist?