• Jollo

Graviditetspenning?

Börjar bli dags för mig att söka graviditetspenning. Undrar hur det har gått för andra väntande mammor? Har ni fått på heltid? Varit tvungen att jobba halvtid? Blivit avslagen eller har inte chefen hållit med att du bör få nåt?

• Svar på tråden Graviditetspenning?
  • Emlan88

Jag jobbar som personlig assistent och fick grav.penning på heltid utan några problem alls. Min chef var väldigt hjälpsam med ansökningarna och försäkringskassan gav mig beslutet efter 2 veckor, så allt gick väldigt smidigt :)

• Jollo

Skönt att det gått smidigt för dig. Jag hade en kollega som blev nekad av chefen för att sedan istället bli sjukskriven i vecka 30. Hoppas jag slipper något liknande

• peppis1

för mig gick det smidigt chefen o jag var eniga om att de bästa var att söka gravpenning och fick godkänd gravpenning på heltid. men de beror ju på vad du jobbar med och vad de innebär och vad din arbetsgivare tycker och skriver i ansökningarna. jag jobbar i butik där vi lyfter väldigt tungt och finns ej möjlighet till omplacering

• Jollo

Jag jobbar också i matvarubutik med många tunga lyft. Hoppas det kommer gå smidigt

• peppis1

får jag fråga vad chefen hade för anledning till att neka kollegan? 
    vet att på vissa butiker brukar de gå att bli flyttad till annan syssla som inte innebär lika tungt o ansträngande arbete och då kan de ju va svårare att få igenom.

• Jollo

Jo det var ju det chefen sa, problemet var bara att hon aldrig fick några andra sysslor.

• emeloi

Tänk på att om du söker pga av risk för våld så måste du bli avstängd av din chef för att få beviljad gravpenning.

Svar på tråden Graviditetspenning?