• Jollo

    Graviditetspenning

    Jag undrar hur det fungerar med graviditetspenning. Jag har ett fysiskt ansträngande jobb på en matvarubutik med många tunga lyft, långa dagar och helger och obekväma arbetsställningar. Jag ska be min chef om enklare arbetsuppgifter (har inte gjort detta än eftersom han själv är sjukskriven), men om dessa inte går att hitta, har chefen då rätt att neka mig graviditetspenning ändå? Frågar detta pga att en kollega blev nekad penningen och blev då istället sjukskriven i vecka 30 pga begynnande havandeskapsförgiftning. Jag vill helst inte hamna i samma situation. Visst kan man få jobba lättare i tex halvtid för att ta ut gravpenning 50%?

  • Svar på tråden Graviditetspenning
  • Försäkringskassan

    Hej!


     


    Du har rätt till graviditetspenning om du har ett fysiskt ansträngande arbete, och din arbetsförmåga på grund av graviditeten är nedsatt med minst en fjärdedel. Ett fysiskt ansträngande arbete kan till exempel vara ett arbete som innebär tunga lyft eller ansträngande, ensidiga rörelser. Graviditetspenning kan man ansöka om 60 dagar före beräknad födelse och längst till och med den elfte dagen före beräknad födelse.


     


    Du kan bara få graviditetspenning om inte din arbetsgivare kan omplacera dig till ett lättare eller mindre riskfyllt arbete. Det första du måste göra är alltså att minst en månad i förväg anmäla till din arbetsgivare att du vill bli omplacerad på grund av att du är gravid. Gör du anmälan för sent, och arbetsgivaren därför inte kan omplacera dig, får du ingen graviditetspenning.


     


    Hälsningar


    Doris, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning