• V79

Rädd för placenta accreta

Jag har gjort ett KS sept-14 och nu gravid i v 24, moderkakan sitter i framvägg denna gång. Hur liten/stor är risken för placenta accreta efter ett KS?

Alla andra gånger har moderkakan suttit i bakvägg och trodde tills ul att den även denna gång skulle göra det.

Finns det någon undersökning som gör att man kan se om man har placenta accreta eller är det först under förlossningen man kan se om det är så? Funderar på om jag ska försöka få KS även denna gång ifall det är säkrare att göra KS än föda normalt om risken för placenta accreta finns.

• Svar på tråden Rädd för placenta accreta
  • V79

Jag ska självklart prata med min bm när ska dit nästa gång, försökte få tag i henne men hon är på semester. Frågade hon som gjorde rul och hade ingen aning sa hon...

• Kakor

Jag har trolig placenta accreta och placenta Previa. Inväntar ytterligare utredningar. Jag ska snittas. Det är vanligare om moderkakan sitter i framvägg och sitter lågt eller för födelsekanalen. Be om ett vaginalt ultraljud om du är orolig. Men det är liten risk om du inte har placenta previa.

• V79

Tack för svar. Jo jag har tänkt be om extra kontroller i och med att moderkakan sitter i framvägg och att jag snittades förra gången plus att risken ökar även om man har varit gravid många gånger.

• Embla twopointoh

Jag har för mig att risken efter ett snitt är relativt liten, och det är som sagt större risk om moderkakan sitter helt eller delvis över ärret (vilket den såklart inte behöver göra bara för att den är i framvägg) och risken ökar för varje snitt man gjort.

Vid RUL kollar de var moderkakan sitter och hur långt ned, och sitter den lågt kommer du säkert att få gå på extra kontroller för detta.

Vid min förra graviditet hade jag moderkakan helt över ärret, men trots fyra tidigare snitt hade den inte vuxit fast.

• V79

Jo risken efter bara ett snitt är väldigt liten men trots allt så finns det en viss risk och flera graviditeter ökar också risken något. Nu är risken säkert enormt liten att det skulle hända mig denna gång men min oro finns där endå och tidigare på rul så låg moderkakan över ärret på livmodern. Men den kan ju ha flyttat på sig uppåt när livmodern växt. Kvinnan som gjorde rul så inte alls spec mycket och var svår att få något vettigt svar på mina frågor.

Svar på tråden Rädd för placenta accreta