• Chesses89

Helt plötsligt jätte lugn!

Hej!

Jag är gravid i vecka 37 (36+5)

Vanligtvis är bebis super aktiv i magen, speciellt på morgonen och kvällen.

Igår morse var hon sjövild som vanligt, sedan var det fullrulle hela dagen, och sen på kvällen var bebis inte Alls lika aktiv som vanligt. Idag är hon fööör lugn! Men visst känner jag att det buffar till ibland.

Ska jag vara orolig? :-/

• Svar på tråden Helt plötsligt jätte lugn!
  • Sussaa

Man ska alltid söka förlossningen om man upplever att barnet ändrar sitt rörelsemönster från de man är van vid! Hellre än gång för mycket! Hoppas allt är bra med den lilla! <3

• SmultronSöt

Kolla upp det om magkänslan säger så, men det är väl även vanligt att de lugnar ner sig något sista tiden har jag för mig. Dels pga platsbrist och dels för att de vilar upp sig inför vad som komma skall. 

Men nu skriver du ju "för lugn" så då är det väl bra att kolla :)

• Sussaa
    SmultronSöt skrev 2015-08-18 13:50:59 följande:

Kolla upp det om magkänslan säger så, men det är väl även vanligt att de lugnar ner sig något sista tiden har jag för mig. Dels pga platsbrist och dels för att de vilar upp sig inför vad som komma skall. 

Men nu skriver du ju "för lugn" så då är det väl bra att kolla :)

BM får inte längre säga att rörelserna får minska/lugna ner sig pga allt för många barn dött i magen enl. de senaste rekommendationerna.

Vill inte skrämmas TS, men man bör ta sånt på allvar!
  • Babymama

Under min andra graviditet nu i höstas minskade fosterrörelserna efter vecka 36+0. Jag var inne tre ggr därefter för att kolla upp så att bebisen mådde bra, och jag fick alltid komma in, men läkaren sa varje gång att man ska känna 10 rörelser per dygn, mer behövdes inte. Det frångår ju det du säger Sussaa, men jag har också hört att man inte får säga så! Jag blev väldigt förvirrad! Dessutom hade jag känt kanske 40 rörelser i timmen innan vecka 36, s 10 per dygn hade väl typ betytt en döende bebis i mitt fall. Jag frågade läkaren om det, men då bara upprepade hon "10 rörelser om dan är ok, mindre än så så ska du ringa in igen". Det hade iofs ingen betydelse iom att jag fick komma in för kontroll varje gång jag blev orolig, men det är lustigt med tanke på de nya rekommendationerna (om det nu är det).

• solros68
    Babymama skrev 2015-08-18 21:22:43 följande:

Under min andra graviditet nu i höstas minskade fosterrörelserna efter vecka 36+0. Jag var inne tre ggr därefter för att kolla upp så att bebisen mådde bra, och jag fick alltid komma in, men läkaren sa varje gång att man ska känna 10 rörelser per dygn, mer behövdes inte. Det frångår ju det du säger Sussaa, men jag har också hört att man inte får säga så! Jag blev väldigt förvirrad! Dessutom hade jag känt kanske 40 rörelser i timmen innan vecka 36, s 10 per dygn hade väl typ betytt en döende bebis i mitt fall. Jag frågade läkaren om det, men då bara upprepade hon "10 rörelser om dan är ok, mindre än så så ska du ringa in igen". Det hade iofs ingen betydelse iom att jag fick komma in för kontroll varje gång jag blev orolig, men det är lustigt med tanke på de nya rekommendationerna (om det nu är det).

Min barnmorska sa idag när jag var hos henne, att det var 10 rörelser på 2 timmar. Man skulle ligga ner och vila under dessa timmar.

TS, hoppas att det gick bra för dig?
  • Chesses89

Hej allihopa!

Tack så mycket för era svar, har varit inne på förlossningen och allt såg bra ut med bebis :)

Varför hon blivit lugnare kunde dom inte svara på, långt före stormen ska läkarennocv skrattas Men som sagt allt såg bra ut! :)

• Babymama
    solros68 skrev 2015-08-18 22:29:04 följande:

Min barnmorska sa idag när jag var hos henne, att det var 10 rörelser på 2 timmar. Man skulle ligga ner och vila under dessa timmar.

TS, hoppas att det gick bra för dig?

Ja det är ju också var jag har läst och hört, men det höll inte läkaren med om. Hon körde kanske efter den gamla linjen. En kompis var också inne i vintras för mindre fosterrörelser, träffade samma läkare och fick samma svar. Inte så bra egentligen!
  • Chesses89

Läkaren sa till mig att från det att man känner bebisen röra på sig, så ska man känna 10 rörelser på dom här två timmarna.

• Chesses89

Det gick jätte bra!
    Vi åkte till förlossningen, dom gjorde båda UL och lyssnade på hjärtat. Allt såg jätte bra ut, så dom kunde inte svara på varför hon var lugn, men nu är det full fart i magen igen! :)

Svar på tråden Helt plötsligt jätte lugn!