• yaaniz

Hur ofta byter ni napp?

Lägger denna frågan under säkerhet för jag tycker det passar imed att tillslut kan ju napparna blir farliga om man inte byter dom..
    men iaf..hur ofta byter ni napp?
    Hur ofta kokar ni dom?
    har ni flera nappar som bebisen väljer mellan?

• Svar på tråden Hur ofta byter ni napp?
  • Mella72

Vi har flera nappar samtidigt. Jag går efter utseendet på dem om jag ska byta ut dem. Jag kokade napparna flera ggr i veckan när han var bebis men nu nästan aldrig.

• CrystalHeart

Vi har en massa nappar samtidigt.
    Jag brukar dra i dom och kolla ibland så att dom inte är spruckna.
    Kokar gör jag nästan aldrig heller. Det blir när jag kommer på att det borde varit gjort för länge sen

• yaaniz

oki men hur länge har ni dom på ett ungefär?
    är det för länge eller ondöigt att köpa nya efter 1månad om man har 3 på en månad och sen köper nya`?

• Mella72

Har du silikon eller Latex?
    Latexnapparna förändras ju i storlek allt eftersom barnet suger på dem. Därför bör man gärna ha några nappar i omlott så att säga.

• CrystalHeart

Ska jag vara helt ärlig, så tror jag att Oliwia har kvar ett par nappar som hon haft sen hon var ca 2 månader...
    Hon har så många samtidigt, så det är ingen som blivit "utsliten".

Kan ju tillägga att vi har siliconnappar och inte latex!!

• S vali s

Här kör vi med silikonnappar och vi har ett helt gäng

Dom ligger överallt, i köket, i sovrummet, i bilen, vid skötbordet, i skötväskan, jackfickan osv. osv. säkerligen har vi ett femton-tjugotal nappar som används friskt
    Jag går på känsla när det är dags att byta, innan jag stoppar nappen i hennes mun "provdrar" jag alltid och kollar att den ser ok ut svårt att säga hur länge vi använder varje napp, har känslan av att det varierar stort för vår del men eftersom vi har så många nappar i omlopp så blir ju inte slitaget så stort

• Tjohalia

Vi har 8 nappar som är i omlopp just nu, sen jag började med det här märket (mam air, gumminappar) så har vi inte kastat bort några, bara fyllt på förrådet jag brukar själv ha dom i munnen emellanåt och dra lite i dom för att se hur dom känns, om dom börjar bli slitna, men hittils har jag inte märkt några större förändringar. Dom första köpte vi väl för 4-5  månader sen.

• yaaniz

oki..då kanske jag e onödig som slänger våra silicon nappar efter en månad då?
    när han bara har tre på en månad.

• AnnaGBG

Vi har mest silikonnappar här. De kokas nästan aldrig, bara när han är sjuk. Byter gör vi ofta, det går ca 10 nappar i månaden men det är för han tuggar på dem så de går hål.
    Kollar dem varje gång han stoppar dem i munnen.

• Splach

ooj känner mej lite "sämre än alla andra nu"...
    Jag har aldrig bytt nappar till min dotter, hon har bara fått fler, men jag har heller inte sett att någon är utsliten sprucken mm, hon är 6 månader, och får kanske 2-4 nya nappar varje månad så vi har en del, men sedan så har hon ju ingen favorit utan vi tar den som ligger närmast till hands!
    och koka dom, ja det var nog länge sedan nu!.. hur viktigt är det? kanske måste göra det oftare..
    Hon är 6 månader och har inga tänder än, så hon kan inte tugga sönder dom!..
    däremot provade jag tugga sönder en, bara för o se hur pass svårt det var! segt men de gick, så jag slängde den..
    Är jag dålig eller något som inte har bytt alla hennes nappar??..

• lilla tessan

Vi har 10 stycken silikon-nappar..
    Dom används ungefär lika mycket..
    Kokas 1 gång i månaden och byts ut efter ca 3-4 månader..
    Då byter vi alla samtidigt..

• S vali s

Splach: Vi kan ta varandra i hand Linn blir 5mån idag och än så länge har jag bara kasserat två nappar och de blev kasserade pga av att hunden fick tag på den ena och undersökte den noggrannt och den andra hittade jag under soffan ( antar att katten lekt med den ) och orkade inte koka den, det var enklare att slänga den

Så länge de ser fräscha ut och inte har sprickor varför ska man då kassera dom

• EMO 979

jag köper två-tre nya varje månad och kastar då de som är gamlast...har alltid mellan sex och tio nappar att växla emellan..

• Deeva

Vi har fyra nappar som ligger lite utspridda i lägenheten så det alltid finns en tillgänglig

Albin är bara 3 månader så jag har bara hunnit byta ut ett gäng so far. Men eftersom han har fyra stycka han använder siktar jag nog på att byta varannan eller var tredje månad.
    Jag kokar dem ca en gång i veckan.

• snartär vi fem

när dom försvinner

Annars så byter vi nappar när dom är "slitna" och skavda, kokar dom 2-3 gånger per vecka.

• cissi24

Jag slänger de efter 2-3 månader. Kokas gör de ofta. Det blir ju jätte mycket bakterier i dem, så kokningen är viktig.

• yaaniz

själv e jag jätte dålig med kokningen..men ska bli bättre..
    det fastnar ju en massa skit runt om nappen..urk

Svar på tråden Hur ofta byter ni napp?