• Anonym (barnb­arn)
    Äldre 19 Aug 14:34
    4129 visningar
    7 svar
    7
    4129

    födelsedagspresent till någon som är döende

    Hej! 

    Min mormor fyller 75 till helgen. Hon har kämpat med cancer i cirka 10 år, men det är först nu hon blivit märkbart dålig. 

    Vi hade från början tänkt ge henne en resa och åka hela familjen till hennes favoritdestination, men läkaren har nu sagt att hon inte får åka iväg. 
    Vi kommer därför fira henne hemma, vilket säkert kommer bli fint och mysigt det med. Problemet jag nu har är födelsedagspresent. Vad kan jag ge henne? Å ena sidan säger hon att det räcker att vi kommer, men å andra sidan hintar hon och säger "jag vet inte vad ni nu har planerat..." och fnissar förväntansfullt. 

    Vad tusan ska jag ge henne som hon kan ha glädje av när hon är så sjuk? Jag vill ju inte ge henne något som hon inte blir glad över och att hon ska få dåligt samvete av att vi lägger pengar på något hon inte vill ha. Samtidigt är jag så rädd att hon ska sitta där och var besviken att hon inte fick något. Tänk om detta är hennes sista födelsedag och den inte blir som hon tänkt sig :( 

    Finns det någon som varit i en liknande situation och har tips eller råd? Vore oändligt tacksam!! 

  • Svar på tråden födelsedagspresent till någon som är döende
  • Äldre 19 Aug 14:37
    #1

    Ge henne blommor, choklad, vin, fina bakverk eller annat som hon kan tänkas uppskatta.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 19 Aug 14:38
    #2

    En fotografering med hela familjen/närmsta släkten då? :) som kommer till kalaset och fotar er på gruppbild?

  • Äldre 19 Aug 14:41
    #3

    Ge henne så mycket av er tid ni bara kan. Bättre present finns knappast för henne. Om hon inte kan åka, klarar hon att göra saker som att gå på konsert, teater eller annat som hon är intresserad av? In så fall ta med henne på något sådant och bjud på lunch/middag i anslutning till det. Fyll hennes sista tid med sånt hon tycker om.

  • jenny9­9
    Äldre 19 Aug 15:09
    #4

    Presenter kan vara trist att få.Bättre med upplevelser,konsert,fotografering,spa mm

  • Äldre 19 Aug 15:16
    #5

    Foto var en utmärkt idé! Det är så pass dyrt, men om flera delar är det överkomligt.

  • Äldre 19 Aug 15:25
    #6

    Beroende på hur mycket ork hon har, så hade i alla fall jag i den situationen älskat att få upplevelser snarare än saker. Sådant som just hon tycker om. Alla har ju platser och sånt som de tycker särskilt mycket om - själv hade jag velat åka till Öland t ex, eller på en utflykt i naturen eftersom det är vad jag brukar göra. Kanske kunde var och en eller i passande grupperingar ge varsin liten upplevelse att göra tillsammans med dem, enkla saker som t ex presentkort på ett gemensamt besök till ett museum/restaurang/favoritcafé/bio/trädgårdsmässa, filmkväll, middag hemma hos någon, båtutflykt, picknick. Brainstorma kring vad hon brukade göra när hon var frisk, vad hon gjorde de bästa dagarna av sitt liv.
    Det är ju sådana grejer man kan göra ändå förstås, men presentkortgrejen vore mer att hon då kan ha det innestående och "plocka ut" presenten de dagar hon orkar. Man kan ju också förpacka presenten på nåt roligt sätt, hade det varit påsk hade man ju kunnat lägga det som ett gäng lappar i ett påskägg t ex.

    Jag önskar att jag hade gjort något liknande för min farmor när hon var sjuk. Det kan gå så otäckt fort på slutet också. Fotografering är nog mer för er skull än för hennes.

  • Äldre 19 Aug 15:26
    #7

    Lite som en Bucketlist, men inte så uppenbart förstås för då blir det ju bara hemskt. Mer som en spendera tid med dem som betyder mest-bucketlist.

Svar på tråden födelsedagspresent till någon som är döende