• hannap90

    Glapp mellan graviditetspenning och bf-dagen

    Hejsan.

    Jag har en liten fundering.

    Jag pratade med en av er på försäkringskassan idag angående glappet mellan graviditetspenning och föräldrapenningen. Om jag då var tvungen att ta ut föräldradagar efter graviditetspenningen fram tills jag föder, för att skydda min sgi. Hon sa att jag inte behövde detta, även om jag inte är fastanställd. Jag har alltså då jobbat 6 månader i streck innan jag blev beviljad graviditetspenning. Men jag glömde fråga en sak. De dagar mellan graviditetspenningen och tills jag föder, måste jag vara inskriven på arbetsförmedlingen då jag endast är timanställd, för att skydda min sgi eller det behövs inte? Och om jag måste ta ut föräldradagar för att skydda min sgi, finns det något krav på hur många dagar jag behöver ta ut då innan jag föder mitt barn.

    Mvh Hanna

  • Svar på tråden Glapp mellan graviditetspenning och bf-dagen
  • Försäkringskassan

    Hej,


     


    Om du arbetat stadigvarande 6 månader och har din SGI sjukpenninggrundande inkomst fastställde i den omfattningen. Behöver du inte ta ut föräldrapenning för dagarna mellan graviditetspenningen och det att barnet föds. Och du behöver inte skriva in dig på Arbetsförmedlingen heller.


    Behöver man skydda sin SGI så måste man göra det ända fram till barnets födelse genom att ta ut minst 5 dagar i veckan. När barnet väl är fött är den fastställda SGI:n skyddad fram tills det att barnet fyller ett år.


     


    Hälsningar


    Carola,handläggare

  • hannap90

    När ni skriver "stadigvarande", innebär det att man måste jobbat 100 % i 6 månader eller det har ingen betydelse?

  • hannap90

    Okej.

    Så från och med 1 september, (då jag blivit beviljad graviditetspenning) kan jag skriva ut mig från arbetsförmedlingen utan att vara orolig att min sgi skall påverkas?

Svar på tråden Glapp mellan graviditetspenning och bf-dagen