• Annalinnea

    Efter gravpenning

    Hej!

    Jag har blivit beviljad hel graviditetspenning, från 8/10-26/11 beräknad förlossning är 7/12. Jag undrar vad som händer efter graviditetspenningen den 26/11. Måste jag söka föräldrapenning då? Kan jag ta ut semesterdagar? Känns inte som att man vill slösa sina föräldradagar innan födseln men det måste jag kanske?

    Jag är fast anställd sedan 3,5 år.

    Mvh Annalinnea

  • Svar på tråden Efter gravpenning
  • Försäkringskassan

    Hej Annalinnea,


     


    Om du arbetat sammanhängande i 6 månader och har en SGI fastställd på den omfattningen inför graviditetspenningen har du som blivande mamma rätt att gå ner helt eller delvis upp till 6 månader innan barnets beräknade födelse. Uppfyller du det kan du för dagarna när graviditetspenningen tar slut och fram tills det att barnet föds använda dig av den rätten att inte göra något.


    Har du semester som du kan ta ut kan du naturligtvis göra det.


    Har du inte arbetat sammanhängande 6 månader och måste skydda din SGI fram tills det att barnet förds så skyddar semester dagar då de likställs med arbete eller ta ut föräldrapenning med 5 dagar i veckan.


     


    Hälsningar


    Carola, handläggare

  • Annalinnea

    Tusen tack för svaret!

    Jag har en fråga till!

    Som sagt, jag har fått beviljat hel graviditetspenning från den 8/10-26/11. Jag har pratat med min chef eftersom jag fortfarande känner mig ok, att jag kan tänka mig arbeta lite längre, men endast 50%. Är det få möjligt för mig att arbeta 50% från den 8/10-30/10? Jag kan väl fylla i det i min försäkran som jag ska skicka till er. Hur blir min inkomst om jag arbetar 50% och vad händer med graviditetspenningen?

    Mvh Annalinnea

  • Försäkringskassan

    Hej Annalinnea!


     


    Du anger i din försäkran punkt 3 om och i vilken omfattning du kommer att arbeta i perioden.


     


    Se tidigare svar angående din SGI, den påverkas inte.


     


    Hälsningar


    Per, handläggare

  • Annalinnea
    Hej igen!

    Jag har fått beviljad graviditetspenning from 8/10 tom 26/11. Nu är det så att jag blivit sjukskriven från mitt arbete pga vattkoppor, from 2/10 tom 6/12. Igår (22/10) sökte jag efter sjukpenning då jag fick hem papper från er om att göra det. 

    Idag när jag loggar in på Mina Sidor står där att nästa utbetalning är graviditetspenning, 2015-10-26. Stämmer detta? Borde jag inte få sjukpenning istället? Eller är det för att mitt ärende om sjukpenning ännu inte behandlats av er? 

    Jag är orolig över att det ska bli fel.. 

    Tacksam för svar!

    Mvh, Annalinnea
Svar på tråden Efter gravpenning