• Anonym (Nyfiken)

    Rekord i att tugga tuggummi?

    Jag har sett "Kalle och chokladfabriken" och där är det ju en tjej som har rekord i att tugga tuggummi längst, i tre månader. Det jag undrar är då om det finns rekord i att tugga tuggummi längst och om det finns, vilket är rekordet? Och om man skulle slå rekordet, hur kan man bevisa att man tuggat det i flera månader? Endast seriösa svar, tack!

  • Svar på tråden Rekord i att tugga tuggummi?
  • sportpappa

    Enligt Guinness rekordbok så finns det inte något sånt rekord. www.guinnessworldrecords.com/
    Inget på Record Setter heller: recordsetter.com
    Problemet med just det rekordet är att det ganska lätt går att tugga samma tuggummi under en väldigt lång tid och det är så gott som omöjligt att kontrollera att tuggummit är i munnen hela tiden. Vad gäller om tuggummit lämnar munnen? Det finns nog två olika rekord här:
    1. Kontinuerligt i munnen.
    2. Tuggummit får lämna munnen, men tiden stoppas vid varje tillfälle.

    Sen är frågan hur ofta tuggummit måste tuggas. Det går ju ganska lätt att trycka upp tuggummit vid sidan av tänderna mot kinden och ha det där under mycket lång tid. Räknas det då eller måste man tugga x antal gånger per minut?

    Till Guinness rekordbok så kan du göra en videoupptagning och skicka in, men videon för ett sånt rekord kommer bli så otroligt lång att den blir ohanterlig.

  • viseversa

    Det går inte att tugga så länge på ett tuggummi. När jag var barn tuggade jag så läääänge på ett tuggummi både 1-3 gr att det liksom löste upp sig som en "gröt" i munnen efter ett tag. Det var som att fibrerna i tuggummit inte höll ihop längre. Jätte konstigt.

Svar på tråden Rekord i att tugga tuggummi?