• Anonym (hon som inte vet)

    vabb vid läkarbesök

    hej!

    första gången vi söker vabb vid läkarbesök.

    pappan tog vabb för att vara med barnet på 4 år in för kortionsinjektioner. vilket tog hela dagen. han har fått diagnosen barnrematism.

    jag har ansökt om vabb den 11 augusti. pappan var hemma från hela jobbpasset,
    för dom var kvar på sjukhuset i 9 timmar.

    läkaren skickade hem ett intyg om att pappan varit med sonen dit.

    vi har fortfarande inte fått några pengar från er, det brukar gå fort annars. behövs nå intyg skickas in? jag har aldrig behövt ta vabb såhär så det är helt nytt och vet inte riktigt hur det går till.

    jag kryssade i att jag inte jobbade då jag är hemma med vår 10 månaders bebis, som jag var hemma med medan dom var på sjukhuset. så jag hade ju inte möjlighet att följa med..

    eller kommer pengarna automatisk om någon dag?

    mvh hon som inte vet...

  • Svar på tråden vabb vid läkarbesök
  • Försäkringskassan



    Hej,




     




    Jag förstår det som att du är föräldraledig med ett yngre syskon och att din make/sambo var på sjukhus för att ert äldre barn behövde en spruta. Vilket gör att han har rätt att ansöka om tillfällig föräldrapenning eftersom du inte gärna kan dela på dig. Det är svårt att här besvara på frågor om ditt specifika ärende eftersom vi inta har någon tillgång till uppgifterna. Vårt mål och serviceåtagande är att ett komplett ärende ska vara handlagt för utbetalning inom 30 dagar.  Har det gått längre än så kan det vara bra att kontakta vårt kundcenter så vi kan titta på om fler upplysningar behövs eller vad det är som dröjer. Något speciellt intyg för situationen behövs inte.




     




    Hälsningar




    Carola, handläggare



  • Anonym (hon som inte vet)

    Okej ja tack för svar då dyker dom nog upp. :)

    Är van att annars ha vann pengarna inom fem dagar så, tänkte bara

    Om jag missat något.

    Men då vet jag :) tack

  • Försäkringskassan

    Hej igen!

    Om man anger annan sjukdom/annan anledning och att den andra föräldern inte har arbetat så blir det alltid manuell handläggning och då tar det längre tid med utbetalningen men vi försöker betala ut inom 30 dagar.


    Hälsningar


    Gerd, handläggare

Svar på tråden vabb vid läkarbesök