• Virvelin

    Hur skulle du göra? 30 år, pluggar och syskon?

    Vi längtar så efter att tiden är inne att få ge vår nu 2,5-åriga son ett syskon!

    Jag fyller 30 inom en månad och studerar på universitetet. Tanken har varit att syskonet skulle födas strax efter min examen 2018(!!), innan jag söker arbete. Då är jag 33, strax 34 år. 

    Problemet? Längtan.. Denna längtan efter ett barn till, ett syskon, en fjärde familjemedlem..

    Sambon studerar och är klar om två år, alltså precis då ett eventuellt syskon som tidigast skulle skiljas från mig och få vara hemma med sin pappa medan jag fortsätter studierna (min graviditet plus föräldraledighet i ett år). Det lär vara knapert ekonomiskt igen, men det är vi vana med sen studier och föräldraledighet sen gossen föddes 2013.

    Jag läser till socionom om det spelar någon roll, alltså vad gäller framtida arbetsutsikter som bör se goda ut.

    Hur skulle ni göra i vår sits?

  • Svar på tråden Hur skulle du göra? 30 år, pluggar och syskon?
  • Lisasmor

    Jag skulle köra på syskon nu snarare än att vänta. Det finns ju ingen garanti för att du blir gravid sen och då blir ju massa stress istället till ingen nytta. Tycker att ekonomi och studier/ jobb är underordnat familjeplanering, frånsett om man är så fattig så det i sig blir en stress. Men det låter det ju som att ni har bra koll och en sund syn på er situation. Arbeta har du tid att göra ca 40 år framåt...

  • Fronten
    Virvelin skrev 2015-08-19 20:02:09 följande:

    Vi längtar så efter att tiden är inne att få ge vår nu 2,5-åriga son ett syskon!

    Jag fyller 30 inom en månad och studerar på universitetet. Tanken har varit att syskonet skulle födas strax efter min examen 2018(!!), innan jag söker arbete. Då är jag 33, strax 34 år. 

    Problemet? Längtan.. Denna längtan efter ett barn till, ett syskon, en fjärde familjemedlem..

    Sambon studerar och är klar om två år, alltså precis då ett eventuellt syskon som tidigast skulle skiljas från mig och få vara hemma med sin pappa medan jag fortsätter studierna (min graviditet plus föräldraledighet i ett år). Det lär vara knapert ekonomiskt igen, men det är vi vana med sen studier och föräldraledighet sen gossen föddes 2013.

    Jag läser till socionom om det spelar någon roll, alltså vad gäller framtida arbetsutsikter som bör se goda ut.

    Hur skulle ni göra i vår sits?


    Jag skulle nog också köra på med bebis nu. Vill ni båda så fixar ni det nog. Det blir trots allt lite svårare att bli gravid när man börjar närma sig 35 år.
  • Virvelin

    Jisses vad man tänker.. Vi var lyckligt lottademed första barnet, det tog sig omgående! Givetvis förstår jag att det inte behöver vara så enkelt nästa gång, men någonstans inombords har vi nog förlitat oss på det. Att vi blir gravida när vi vill.. Det kanske är naivt

  • Lisasmor
    Virvelin skrev 2015-08-20 10:40:13 följande:

    Jisses vad man tänker.. Vi var lyckligt lottademed första barnet, det tog sig omgående! Givetvis förstår jag att det inte behöver vara så enkelt nästa gång, men någonstans inombords har vi nog förlitat oss på det. Att vi blir gravida när vi vill.. Det kanske är naivt


    Förhoppningsvis tar det sig snabbt, men det går ju inte att räkna med det. Plus att ni kanske vill ha ytterligare barn, och då är du helt plötsligt 37-38 år och fertiliteten sjunker ytterligare.

    Det är ju dessutom så himla spännande när man just har bestämt sig och liksom på riktgt börjar dagdrömma om plus på stickan och räknar ut BF utifrån OM det skulle ta sig just den här månaden... Att då vänta 2-3 år på att sätta igång, nej det skulle jag aldrig klara :)
Svar på tråden Hur skulle du göra? 30 år, pluggar och syskon?