• ssa123

bilträna valp samt barnträna

Har en nio v valp som inte är förtjust i bilåkande.

Hur tränar man detta på ett bra sätt?

I familjen finns en 1.5 åring och vi är livrädda att barnet ska skrämma valpen så vi vaktar dem givetvis hela tiden.

Frågan är hur man gör det på bästa sätt.

Alltså om vi hela tiden lyfter bort barnet/valpen är jag rädd att vi gör så valpen får uppfattning att barnet är farligt.

Många ggr är barnet duktig och sätter sig på golvet och låter valpen komma och då övervakar vi bara. Men ibland blir barnet lite för ivrig

• Svar på tråden bilträna valp samt barnträna
  • Betty Boop

Vår valp är nu 5 månader. I bilen åker han oftast i en bur som står i bak (har kombi). Vi började med att ha buren inne i lägenheten så att han fick bekanta sig med den. Den blev som hans koja. Då var det inte lika läskigt att åka bil sen.

Vi har gjort misstaget att åka iväg precis när han hade ätit. Då spydde han i bilen sen. Ett tips är att låta valpen smälta maten lite innan ni åker eller äta efter bilturen.

• Dexter dot com

Hur åker valpen i bilen idag? Bur är absolut det bästa men i början bör du sitta bredvid för att kunna lugna valpen om den är orolig. Jag hade buren fastspänd på passagerarsätet i början eftersom jag åkte själv och kunde då stoppa in handen i buren till valpen.
    När det gäller barn och hund är det ju 100% koll hela tiden som gäller så barnet inte är "för på" på valpen. En valp som blir skrämd kommer förmodligen uppfatta barnet som obehagligt och läskigt vilket kan leda till tråkigheter i framtiden.
    Skaffa en rejäl valp eller barnhage om du inte kan ha koll korta stunder så du kan separera dom.

Svar på tråden bilträna valp samt barnträna