• Alana

Vad kan hjälpa mina ömma fötter?

Började nyligen en praktik som ingår i min utbildning och där måste jag stå/gå mest hela dagarna vilket gjort att mina fötter är väldigt ömma. Börjar känna av att det ömmar efter att jag varit där i nån timme ungefär och sen gör det ont resten av dagen.

Vet inte exakt vad det beror på? Brukar inte få ömma fötter i vanliga fall men då är jag mycket stillasittande då jag studerar med långa dagar i skola och sen studerar efter skolan. Använder arbetsskor med stålhätta på praktiken.

Några tips på vad som skulle kunna hjälpa?

• Svar på tråden Vad kan hjälpa mina ömma fötter?
  • Grusibrallan1

Oftast är det kanske det hårda golvet som gör att du får ont. Tex betonggolv. Testa med en extra sula i om ni behöver ha skyddsskor, eller en kilklack i eller stöttning för hålfoten. Allt beroende på var det gör ont. Oftast är det en vanesak med. Efter några veckor brukar det gå över. Ta hand om dina fötter mellan passen bara.

• hejnina

Min mamma var väldigt öm i sina fötter efter sjukdomsbehandling. Jag vet inte om det är samma typ av ömhet som du har, säkert inte, men för henne försvann det när hon började äta hög dos d-vitamin. Det var en lyckad bieffekt!

• Alana

Tack för svar :)
    Jag ska kolla upp om jag kanske behöver sådana där stödinlägg så får jag se hur det blir! 

• hondendärtjejen

Försök att ta av dig skorna på rasten och lägg upp fötterna, prova att använda stödstrumpor. Måste ni ha skor med stålhätta? Dom är oftast väldigt tunga? Röker du förresten? Jag hade såå ömma fötter när jag rökte och jobbade i kök och stod upp 10 timmar/dag.

• Alana
    hondendärtjejen skrev 2015-08-19 21:50:21 följande:

Försök att ta av dig skorna på rasten och lägg upp fötterna, prova att använda stödstrumpor. Måste ni ha skor med stålhätta? Dom är oftast väldigt tunga? Röker du förresten? Jag hade såå ömma fötter när jag rökte och jobbade i kök och stod upp 10 timmar/dag.

Nej, jag röker inte. Skor med stålhätta är ett måste, vi får inte vara där utan dem. Jag vill inte vara utan skyddsskor heller, är praktik i en verkstad så finns mycket tunga saker som man kan tappa på tårna :)

Tror inte att det hjälper att ta av sig skorna en så kort stund som rasten är, men det är väl värt ett försök iaf :) Stödstrumpor måste jag kolla upp vad det är för nåt!
Svar på tråden Vad kan hjälpa mina ömma fötter?