• Anonym (Uppgiven)

Att leva med någon med komplex PTSD

Hej, som jag har förstått det har min flickvän diagnostiserats med komplex PTSD.

Vi har varit ihop i ett par år nu. Egentligen har vi aldrig haft det bra tillsammans så man kan undra varför vi är ihop. Det har varit en så jobbig och bisarr upplevelse att jag inte riktigt känner för att gå in på några detaljer överhuvudtaget, åtminstone inte i detta första inlägg.

Jag känner bara ett behov av att få ta del av hur andra som lever eller har levt med personer med komplex PTSD har upplevt situationen. Jag har googlat lite men inte hittat någon bra sajt för anhöriga till personer med komplex PTSD - kanske beror det på att diagnosen inte är så etablerad.

Finns det någon som känner till någon bra sajt kring detta eller som har egna erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Att leva med någon med komplex PTSD
  • Anonym (Borderlina)

Jag kan ingenting om PTSD men i relationen med en psykiskt sjuk människa blir du som frisk (are) ofta lite av en vårdargestalt för den sjuke. Det måste vara ganska svårt att vara terapeut, vårdare och pojkvän i en och samma person.

Det blir ju inte så jämnbördigt då vi som är psykiskt sjuka gärna tar väldigt mycket mer än vi ger i en relation. Jag säger bara som det är nu, visst kan man ge mycket som sjuk men inte alls lika mycket som en frisk människa kan.

Det här kommer påverka dig till slut. Det kanske inte gör något idag men med tiden. Att du alltid hamnar i andra rummet, att hennes sjukdom blir det centrala och det ni först måste hantera innan något annat. Min egen borderline funkar så, den måste ha sitt först, mina demoner måste hanteras, tas hänsyn till och sedan kommer relationen efter det. Han måste alltså alltid anpassa sig till mig, något jag inte kan göra för honom på alls samma sätt.

Kan du inte hantera detta, vilket det inte ligger någon som helst skam i att inte klara, så försök hitta en väg att ta dig ur relationen. Du måste tänka på din egen mentala hälsa, för den kommer få rejäla törnar den med i en sådan relation.

• Anonym (hm)

Borderlina, du har en väldigt bra synpunkt där. Låter vettigt som fan.

• Anonym (Uppgiven)

Komplex PTSD är inte samma sak som PTSD. Jag vill veta med om anhörigperspektivet på komplex PTSD.

• Anonym (hm)

Nu gör du så att du nyttjar de kontakterna som rör PTSD eftersom se det som huvudgrupp och komplex PTSD som undergrupp. Alltså informationskanalerna är de samma för dig som anhörig.

• Anonym (C-PTSD)

Jag har diagnosen komplex PTSD. Är det något särskilt du undrar över eller mer rent allmänt?

• Anonym (Uppgiven)

Det är anhörigperspektivet jag är intresserad av.

• Anonym (Uppgiven)

Hej du med signaturen C-PTSD, om du kan tänka dig så skulle jag uppskatta om du kan skicka ett meddelande till mig. Jag har användarnamnet Superbjarne.

• mollymus84

Hej! Har du fått tag på någon med liknande erfarenheter? jag är nämligen i samma sits - min partner har med största sannolikhet också komplex ptsd. skulle vara bra att ha någon att byta erfarenheter med!

Svar på tråden Att leva med någon med komplex PTSD