• anas998

Tips för att få ihop skola och aktiviteter

Hej,

Min bonus ska börja på Handboll nästa vecka, hans mamma skickade ett sms till oss och sa att han ska börja på Tisdag kl 19-20 (vi har inte varit med i processen om att han ens ville börja med något men jaja).

Det blir jag som kommer att få ta hand om detta eftersom min man jobbar till 20 på tisdagar. Det är helt okej för mig. Jag har alltså inga problem med detta :)

Problemet är att jag jobbar till kl 17 och hämtar bonus på fritids ca 17.45 och eftersom det tar oss ca 15minuter att komma hem och sen 20minuter att komma till träningen så är det inte lönt för oss att köra hem. Så jag tänkte att jag hämtar honom och kör de 5 minuterna till träningen (från fritids) så kan vi äta nåt i bilen eller typ picknick om det är bra väder. Sedan får vi göra läxan i bilen eller på filten och sen får han träna och när vi kommer hem får han duscha och gå och lägga sig. (han går ock lägger sig kl 20 i vanliga fall)

Ni hör ju själv att det inte är optimalt men vad ska man göra? Bonus kommer nog inte klaga men till saken hör att han har problem med skolan och vi la ca 6timmar /vecka på läxor när han gick i 2:an och nu i 3:an har han börjat med engelska också... Så vi får se hur det går, om det går ut över skolan så får han sluta. Han blir hämtad direkt efter skolan 2 dagar/vecka men har ändå problem med att hinna.

Min fråga är egentligen, har ni några tips på mat som man kan ta med sig och äta i bilen/picknick? Duger mackor och frukt?

Hur löser ni era situationer med aktiviteter, skola, mat och jobb?

Tack för era tips! :)

• Svar på tråden Tips för att få ihop skola och aktiviteter
  • Anonym (...)

Gör han läxorna varje dag? Lät mycket på en gång, kanske bäst om han skulle få slippa det dom dagarna han har träning? Sen kanske ni kan uträtta någon annat ärende innan? Handla, apotek eller något så ni slipper åka hem :) Funkar ju bra sen när det blir kallare i alla fall att ha lite matvaror någon timme i bilen.

• anas998

Ja vi måste dessvärre göra läxor varje dag (vet inte exakt hur det blir nu i 3:an) för han har oerhört svårt för skolan, har svårt att läsa och skriva samt räkna... :(
    Ja det finns ett ställe vi kan "handla" på men ingen mataffär...

• anas998

Vi kör alltså "kortare" pass med läxorna, vi måste köra 2x30minuter varje dag eftersom han har svårt för det :(

• KaeJ

Jag skulle satsa på någon pastasallad, går att variera i oändligheter. Byt ut pastan mot bulgur, matvete eller dylikt, skifta proteinet.

Pannkakor funkar ju med. Kanske roligare för barn

• Anonym (Låter bra)

Får barnet ingen hjälp med skolan? En åttaåring ska inte sitta så länge med läxor! Ni får kräva någon sorts hjälp med detta. Vår skola har läxhjälp en eftermiddag, dit får barn gå om de behöver extra hjälp.

Klart ingen måste få spela handboll om han vill det. Hela livet kan inte vara skola och läxor, han måste ju få hjälp om han inte har tid med aktivitet en gång per vecka!

Svar på tråden Tips för att få ihop skola och aktiviteter